onsdag 5 januari 2011

den 5 januari 2011

himlarnas marker är ej prydda med
spetsar, med taggar, med törnar
jordarnas marker är ej prydda med
spetsar, med taggar, med törnar


det är fullt möjligt att stängsla in marker
stänga in marker
men
ser du
stängslet
stängslet förmultnar vid islagshålet/fästet
ja – det är sant, det går att använda metall och det går att impregnera stolparna
men vilket stängsel du än bygger så visar stängslet dig att detta ej är livet
ett stängsel måste andas
höga byggnader måste andas
annars imploderar dessa eller exploderar


förr eller senare kommer den stunden då fågeln är redo att flyga
använda vingarna
varför göra törnar
då de ej bär vilja till att törna emot
törnar bär vilja till törnrosor
törnfåglar


tillförne är ett vackert ord
vid det första mötet såg jag ett skeende vilket vandrar framåt
fann ut att ordet skriver då
så ser jag träden


(snövävare)




törnfågel vackra
ljudande
rubin
sjung
ditt
vara


in i hans smaragdhänder


snö faller
till synes lätt




trädfolken bär
tunga mantlar
utan suckan




de bär dessa mantlar


med
fingrar
sträckta




fingerkronor
strålar




man


med vitt hår
långt vitt hår


ansiktet är skarpt markerat
han bär en vit mantel


en vandringsstav är i handen
ej av trä


den är av kristall
vid varje steg


rörelse
ljudar
toner


låsta portar
reglar
spricker




jublande i
tysta






ansikte vändes in i stjärnhav


han andas
stilla


andningen är
skapandefingrar


andningen
målar




vita sidenjordar är böljande


böljande
vidsvepande


föränderliga ändå
än då


ändå


i




vita kronblad
lyfts av
penslar


lyfts ur


vit ros skänker
doftande




är




han strålar


se rosen vitas doft


fylla
dig




kärlek andas hans fyllda steg


han vandrar med böljande mantel
klanger kristallklara stiger regnbågsskimrande


armvinge lägges om
mina axlar




i ett av träden stiger han
träd sluter mantelvinge om




länge stannar mina steg
han strör vitgnistor


och jag ler vid
mjuk beröring
sätter mig
stilla




snö dalar cirklar
smälter in
jag hör
hans
stämma


se skönheten skrida
dunen skriver gestaltande
ljuset sänker sig


tyst
tyst


var stilla


ur träd stråla tysthänge
inom smycke
synes


fotogenlampa brinner
med varsamma fingrar vrider hon ljuset ned


skärper ögonvyer


ur detta ljus stiga
pelare


snö dalar cirklar
sakta framträda de i
lugnstilla


snövävare
väver
mantelljus
vitt


en mantel lägger de över mig
vila i din dröm
vila
vila


ur törnar stiger väg
törnrosor växa i
skönhet
av


vingar rör vid blad


törnfågel vackra
tack att du
är




så somnar jag stilla in


i


snörosendröm
*
så tillförne är då samt fram samt nu och nu är – är
till för ne
ne/neon
ser norrsken i gröna nyanser
*


2011
ett treårsbarn ser du
vad ser du
barnet släpper moderns kjol i korta stunder
men har en ariadnetråd i handen
i moderlivet är moder och barn förenade
navelstängen, en tvinnad snodd ser jag
ser två gestalter tvinna snodden
barnet öppnar dörren
stiger in i
människotillvaron
in i människodalen
lägges på
till moderns bröst
bröstkorg
hjärtrytmen ljuder
igenkännbar
upplevelsebar
trygghet
navelsträngen klipps fysiskt av
den är där
vid tre år klipps navelsträngen själsligt andra gången
barnet tar egensteg ut
moder sitter med långvida kjolar
barnet tar ett steg och
är vips åter i moderns kjolar
modern och barnet är förenade av denna ariadnetråd
navelsträngen skall klippas fler gånger
barnet söker sig ut
modern upplever en stor tomhet i moderlivet
ett tomrum
urholkad
tömd
modern har behov av att tillföra sig själskrafter – eterkrafter
det kan modern göra genom konsterna
så fyller hon detta tomrum med skapandeskönhet
hjärtrytmen ljuder
igenkännbar
upplevelsebar
trygghet
barnet kan taga fler steg ty modern andas frigivande
i kärlek


*




grotta …skum syn…fläta samman rötter




(vinterryttare)


snövingar sveper vida
snöryttare
sveper
sveper


snöröksvirvlar
händer
smekande


spöksonater
slöjor


vägar sköljes
sköljes


snöryttare
sveper
stilla
om


om du är däri
visa
dig






i skiraste skrud vitpärlande
vävd av himmelsljus


med pärldiadem i hårets
vitgnistrande
diamanthav


med händers fingersmycken klingande
för snöryttare
stiger hon
ur


snövingar sveper om
i vittunnel möts
deras
läppar
*
(kullen i skogen)
den skogen


den
skogen


är vishets visdom
dömer icke
jo dömer dina steg in i skönhet, den skogen är sejdande skog
så fylld av visdom är
den
skogen


i en av mina vandringar sköljde havet den fram
ur en snäcka
kanske den han lyfte till sin läppar och andades däri
så vackert ljöd sången vibrerande
hela mitt inre
rodnade
i en vandring i en äldredröm


kanske var det den snäckan
snäckhänder
vågade av hav
flyger
seglandebjudande
ja jag vet ej


eller
kanske var det en speldosa
andaktsfylld öppnas locket musik möter ansikte
piruetter flödar
runt


gryningsljus flödar piruetter


nåväl
skogen
är så vacker


vid förstone ger skogen ett yvigt rufsigt
oredigt trasselintryck lite mörk
snäckhänder vågade
vågar du ta steget
är skogen
möter dig alldofter
hennes hud
marken doftar fuktig mossa
mjuk med stjärnblommor
omsluter dina fötter


höga äro träden
åldersvisande
de vackra fyrbenta trivs inom deras värn
fåglar
svirrar i allt
jag fylldes med ro
med
ja
lycka


stigen lades inför mina fötter
så stod jag framför en kulle mjuk
kullen bar mjukgräs
ormbunkar
ja
många vänner lever där
ingången synes ej
ändock
skedde
gåvan


befann mig så i kullen
där stod hon
hennes ögon blickade skumma så troddes det
så sades det
men egentligen var det inte någon som visste av
hennes boplats
hennes existens


vissthände det sig att stegen bar ut
de bar i smygandesteg
de stegen väljer
vems ögon
skall
se


där stod hon
med ansikte varmgott
hennes ögon blickade genom sikt
i denna jordhåla hade hon levt undanskymd länge
väggarna var målade med livssteg
hon plägade tala med dem
hon behövde ej utröna
deras ords
sannhet
bara
möta
mötas


lerkrukor stod här och var
med helandeörter
stenar förtalte
helandehänders
vägar


gamla visdomspärmar doftade
gyllenblads
silver
hon var läskunnig
trots ålder
hennes skrud var ålderdomlig
samtidigt nära
varande


hon vårdade elden
glöden
gnistregnens sånger
då och då rörde hon i glöden
då glöden var på väg in i slocknande


hon såg dem dansa
flammor i
omfamnan
därvid log hennes ögon
hennes fingrar


i jordhålan syntes rötter
en del av dem andades vilsna
lyssnandets konst gavs
deras ögon
en del sökte sig allt
närmre anande
bråttom
svarande
lugn mina vänner
lugn
det blir så
det blir är
i sinom


hon plägade fläta rötter samman
livsstegsvägar vackra
det gjorde hon
ej tvingandes dem
ej av
tvång


hon älskade se deras vackra
blomning stiga
doftande


jag tror jag
stannar
där
hos
*
allt är så tyst
så tyst


tystnaden är vacker
gemensamtalan är vackert


tystnaden
spränger


jag har börjat packa nu
stegen
lindar inte in dem i luftkuddar
inte i dukar


stack händer in i eld
bladen brann
icke


rosenvingar
fann rökgången


om jag sliter av mig mig


då kanske


kan
ske


men varför


jag har sakta börjat packa nu


stegen gör
ont


det är så tyst


jag saknar
samtalens


beröring


vid elden
*
fasett
slipad


diamant


marker andas diamanter
väckta av


sols för mörkelse


moder säg dem detta
mörker
är
icke
mörker


moder gör dem detta
upptänd
fingrar


smycka deras pannor rena klara


snövingar rör vid
tystade
snörök
stiger
slöjor sveper
smeker
ansikten


bröstkälla kokar
helgelseörter




hennes falsett spräcker kristallinjers slutna
väckta till


kärlekssteg


ur mörknad nattlinda
stiga vitsols


gnistbärare

Inga kommentarer: