måndag 17 januari 2011

den 17 januari 2011

skriver den lille
så vad är
den lille
nu fem år och vis
jag skriver den lille och ser den store


i ålder liten kanske
är det så
i centimetrar liten
är det så
är allt detta mätbart


är den vuxne stor av anledningen att vara vuxen
är det så
eller är den vuxne stor med anledning av ålder
är det så


den lille
är ett smeknamn
en hjärteangelägenhet


ser ett barn
är barnet det barn jag ser
är jag vit
vitt seende


ser en vuxen vilken var barn
är den vuxne det barn jag såg


kläder jag mina ögon med bilder av barnet eller
kläder barnet min blick


skeendet lever i det jag skrev
”skymde min fägring i bröstet”


i de orden andas träden
andas allt liv
träden är icke nakna
de visar ej alla sina skrudar samtidigt
det skulle förvirra människan
skriver ofta sköljer
marker sköljer
var
det är en vacker bild
ser du tvätterskorna där nere vid floden
*
(sanden)
eldar glöder hetta


han lyfter det långa röret


toner ljuda
djupa


över höjder
i dalar




bubbla svävar


handblåst glas
violljusslöjor


solfingrar
rörde vid




glaset
for ur min hand


ökenvinden
bar det


strödde
violer


i torrhud




sanden breder ut mig








levde med orden främmande
samt främling
vad är främling
främmande
existerar detta i livet då allt är i vävande
vävande skönhet
varje rörelse borde vara inkännande
nåväl detta kännande
kanske skall jag börja skriva insinnande
ty känna och kännande har blivit ytandning
varje rörelse
skeende är sinnesvarseblivning
upplevande
nej
främmande kan ej existera
inte främling
så strålar ett ord
frändskap
skriver främdskap
det främmande är skapande och däri frändskap


detta främmande ger ofta fruktan
känns farligt
ord vilka återkommer är;
tag rädslan i din hand visa vägen
ser ordet fruktan
delar det i frukt an
se frukten av det vilket var din rädsla


du är ett blommande mandelträd
*
(linfält vackra)
hästar vandrar stillalugn
kossora
kossora
idisslandelugn
fåren vita ullmoln
getter bräker
klingar


förälskande ler
barfotafötter
svepandevarma rörelser


barn kullrar nedför
ysterljusa


tas
emot


en gång till
en gång till


står på höjden
sluttningen rinner in i ån


linfält
blå
vindar vandrar
marker vandrar
moln vandrar
solar
månar
stjärnor


fötter
rötter


linfält
skallror ljuda


jag skrudar mig numer i svart


det sägs att längtan är blå
kanske är längtan röd


kupar mina händer


släpper


blåvingar fria


det sägs att längtan är blå
skallror ljuda
kanske
är


längtan
röd
(regn i min hand)
regn


i min hand




mjuka moln skingras




molnstränder


i min hand




opalblad
lotusblad
fjädrar
lyfter




dras samman


vackre


du flyger




ja


min vilja är att följa dig




hem


regn


i min hand


rinner in i
snöbäckar
(tag rädslan i din hand)
det var en gång ett barn
barnet gavs namnet
rädsla


det var en gång
någonting
någonting gavs namnet
farligt eller
fruktan


tag rädslan i din hand
viska lugn


slut dina vackra ögon runt rädslan
visa


vägen


se
rädslans ögons bedjande


låt mig ej växa större
det gör så ont


för dig
(har du)
jag vandrar oftast människoensam
möten lever jag med
är i allt


ibland i kassan i mataffären
ser jag trötta ansikten


har upptäckt ögonmötens skönhet


mötte ett vissnat blad idag


ser mig runt
så lever jag med


hur många gånger
i denna dag


har du tillåtit
dina ögon
din rörelse


skänkt mötanden upplevelsen av


sin vackerhet


ja


tillåt dina ögon
din rörelse
berätta


vackerhet
i allt

Inga kommentarer: