söndag 2 januari 2011

den 2 januari 2011

om jag är ett hav
en sjö
i din hand


vad ser du


om du vandrar i skogen
i den plats händer
där du drömmer
når du
en strand


du kläder dig naknad
dyker klyver ytan
vattenvingar
vikes ut


jag är dimman vilken smeker dig


kanhända är vi
näckrosbladet
näckrosen
samman


i havet
sjön


om jag är ett hav
en sjö
i din hand


jag är icke så
men jag drömmer dig


det sägs att det går att
drömma
drömmen
verklig
*
vad väljer du
de öppna skogarna
skogarnas valv
eller bygga dig en katedral


skogarna förtäljer dig hela arkitekturens skönhet
arkitekturen är levande
ett levande väsen


ett levande väsen
där trädens gåvor används
an vänds
lägg handen till
lyss till
ådringen
där stenen används
an vänds
lägg handen till
lyss till
ådringen


lägg ditt hjärta i markens händer
marken förtäljer dig
din boplats
rosengången


lyssnar du till detta
kan du
bygga ditt hus stadigt
med


med rosenbladsvingar
det är
är
medvarandet
medlevandet
vilket är
är
se fåglars
streck
sträck dig i din skönhet
vingars rörelse
stjärnors
streck
sträck dig i din skönhet
rörelse
rörelse


följ
se
lyssna


medfölj


smid icke ränker
smid raka rörelser
strålar
stråla klara
cirklar av ljus
du frågar dig
hur kan streck vara cirklar
av samma orsak
böjer sig
horisontlinje till cirkel i ljus


hon står vid stranden
jonglerar
med
ljus


blommande ljusträdgård


hans händer är kupolen runt hennes gestalt


deras steg bär
deras kärleks bön in i är
*
det finns ej stadier bland mänskligfolken
inte andra stadier än maskerna mänsklighetsfolken bär

Inga kommentarer: