torsdag 20 januari 2011

den 20 januari 2011

persienn
per i sienne
per anno noll
per siande
per siande de
vad är de, är de ett utanför är de, ett bortanför eller nära
är per genom eller vad är per
är per periskopet
är persiennen en fråga ett ögonlock


persiennen är vita ränder
sammansatta till skydd
till skuggivan
revben är skydd är skuggivan
rev ben
rev benen
benen är mineral
klippan är mineral
rev är klippor


persienn
plattor etsade rör sinande inre erinring närmare nära


perser
ökensol
ökenvind
beduiner
bed
undiner


vattenströmmar stiger ur sand
porlar
strömmar sjunger når hav
stiger upp ur hav
bäckar porlar
grönskande länder hennes stigar
lammen bräker fåren
följer vallarens stav


persian skänker värme i vinterstormars kyla


vadan kommer dessa ord ur persienn


persiennen är en slags gardin
ger skydd för sol för skugga så är det
trådar, persiennsnören är trädda i
snörena kan brista på en sida, gå sönder
med ens ligger en solfjäder utbredd i fönstret
med ens befinner du dig hos konkubinen eller
geishan med mandelögon


allt detta nynnade persiennen
har det en mening
allt har en mening


i skrivandet av persian såg jag persianpälsar
huttrade ty jag minns vagt varifrån de kommer
ändå är det så att jag märkt att orden målar djupare skikt
då jag ej rör dem, tar bort dylika ting
ja; det är så lätt att lägga in värderingar i skrivandet
eller begynna försvara sig
jag undrar
varför vi måste söka alla dessa förklaringar
vilka endast förorsakar en enorm trötthet


men nog är det så att
jag finner det mycket sorgligt allt det vilket människan företagit sig
i sitt människoförglömmande
min förhoppning är
att det är en mening fylld i det


sorgevind
vaggar smärta i uppvikta bröst
smärta
smärta
andas ut
andas in kvällsvindens mjuka vingar
följ dess tonande
stämma
in i aftonvindens sköljandehänder
gnistor stiga
falla ned
in i markers
kärleks händer
stigande klanger
visar
smärtans steg in i helandevävande
mening


sorgeband runt min panna
är i natten pärlljus


sorgband
om bröstkrage
kavajslag
en svart bård
svartband
varför fästes sorgbandet
varför bands sorgen fast varför fästes sorgebandet med säkerhetsnål svart
säkerhets nål


sorgevind sitter i trädets krona




varför
binder ni mina vingar så hårt


ser din smärta gör jag
det enda jag ber
är




låt mig vagga din smärta fri


så många frågar med bekymranshänder
med sorgsenhet
varför sker sådan myckenhet runt den enes men icke den andres steg
vad kan jag svara dig
kanske;
därför att vi skall se
uppleva tillitens oändligvida mantel
leva i förvissningsljus



skall jag då sitta med ansiktet vänt in i slagskeppens kanonader
till viss del
förvänta dig inte kanonkulor
vänta ej
se
se
bearbeta dig och se därigenom
visshet
gudomens kulregn öppnas
du allt är inte utom
det skrivs utomjordisk tillvaro
finns den eller ej
det görs de mest skrämmande scenarion
först gjordes jorden skrämmande
nu görs det så kallade utom skrämmande
så bebos dessa utomjordiska platser av strateger
intellekt starkare än människan
ja det är väl tämligen solklart
människan har ju avskilt sig från den gudomliga intelligensen
varför skall det ej finnas så kallade utomjordingar
levande väsen på planeter
i stjärnvärldar
i drömvärldar


en gång såg människan
en människa en själ
denna så vackra jordepärla


glöm ej
allt är allts
allt är allt
alltet andas allt
allt andas alltet


i cirkelns mitt
andas liv


allt är cirkeln
cirkeln är allt


universum
plejadernas sånger ljuder i valars djupa röster i havens sång
i delfiners djupa stämmor
stiger vishet
visdoms sång
sfäriska tonande fingrar
rör vid
allt
*
(silvergunga)




silvergunga


i den stora vida
askens kronhänder


stannar


blixt
stilla




sitt upp min sköna


jag ser mig om
frågande


jag


vem


jag




asken rister sina frostgnistor


ser du klarare nu
med ljus i ögonfingrar




sitt upp min sköna


jag sitter i silvergunga


svingas av silvervinden




in i hennes ögonfamns bejakelsehänder
*


(i en stund av ingivelse)


en man satt vid solstrand
solfingrar rörde vid
strängar
solharpa
ljöd
i
solvind


vindan spann
soltrådar




vandrade till havet med drömbjällror
stranden hörde mina steg i mötandetonande
stranden formade eldskålen med elden eller
solögon vackra slöts sakta om
älskade sätt dig här
jag har gömda ord
att säga till dig
nej
fly inte
våga kom
stanna
sätt dig här framför mig
se hur vackra vi
glöder


sträckte ut handen
fingrars längtan


mötte


luft


märkte vinterängderna runt mig
istäcke höljandes hav
ändå ljöd sånger djupa


kom de från
mitt bröst


bäckar porlade
smälte
is


i en stund av ingivelse


steg jag in i det röda havet
såg hur
det svartnade




svartnade
i svärta stod jag




allt
stelare




en väg


en färdväg




genom


stanna bild
stanna




kom loss
lossa
dig




reva i himlar vidgas
jag är
ett rev


regnmantel slutes om


hav






hav vackra omslut mig
mitt hjärta blöder ymnigt


hav
fötröstan




hav
river


sorgevind vaggar mitt inre


när jag lever med


aldrig




mer


rinner livet ut ur
sakta inte fort
sakta


sorgeband runt panna


när jag lever med detta
jag behöver dig
leendeljusa läppar
ögondrömmande
viskapande brister


låt mig
våga
våga viska
jag behöver din närhet




du går bort du finns ej
är ett ejfinns


det dånar fruktansvärt
en trumma taktfast


åror
klyver
hav


hav vackra
hav förtröstan


segels vita ark spänns
vita stärkta skjortbröst pöser


taktfast ljuder trumma


luckor far upp
rullgardiner


svartkulor
slungas
slungas


hon står i mitten
med ansikte vänt in
i kanonadernas dånande
krut




krutdoftande


havet kokar
havsfolken rör i den stora grytan


tärnor
vaggar vind






kulor svarta
stiger
stiger


sidor vikes ut


vid






ansiktsmöte
*


du ropar till ökenvinden
varför ropar du
vad är ökenvinden


ökenvinden du vackra är den ende vilken kan bränna rent mitt bröst
bränna rent mina händer
från allt det vilket ger mig smärta
jag blöder
ymnigt
hur länge skall jag lyckas hålla vingarna samman
i denna förtvivlans dal
jag ser öknars skönhet
upprepade gånger
ser sanden
sandhaven
vågorna
och vet att i dessa händer är många tecken skrivna
eldtecken
ja
ökensolen bränner rent
ökenvinden höjer hettan
skimrande
vibrerande
dallrande är luften av hettan
denna hetta är bilden av slöjan
därav de ständiga bilderna av vita benrester
mineraltanken
huvudtanken är renad från köttslig avskildhet
*
(spillkråkan)
strödde ut ärter


i förhoppning att


de skulle gro


spillkråkan lyfte ut sina drillar


lyft dina steg ur sugande lertyngdas tunga
*
dagen är solvindars händer
kupas kring
allt


droppar porlar
smältande
skönhet


skirblå slöjor bredes ut


andas
andas


solharpan sjunger


klangfjärilar
solvindar
solharpa




solvindar


solsånger


droppar släpper
virvlar
leendeljusa ansikten


klanger stiga ur
klangfjärilar rör vid stängda
*
(glödhänder)
jag ropar med tyststämma till dig
ökenvinden
riddare av alla sandblad


sand blads tavlor


bränn mina händer rena
befria mig från allt icke jag gjort


alla de gånger
jag slöt handen blindande runt mitt hjärta


i brist av
mod


alla de gånger jag låtit var svepa ut är


oh ökenvind
vackra


rör vid mina ögon


låt mig
virvla


i


för en stund
för
en


blick av ögon
*
*
*
jag ropar med tyststämma till dig
ökenvinden


du ropar till mig
rakt in i min hjärtgård
så vem är jag då


du är den vilken förmår
glödga mina händer
du upplever
min väg


du målar den i silverskivas ansikte
var natt är jag slöjor
böljande i
hennes dans


du är den vilken skriver orden
i sanden


du är
den


den är jag


vad ser du


svedjemarker
hjärtblad
stiger


klangfjärilar


lyfter röd sand


det ser
du


dina händer


ditt
händer

Inga kommentarer: