fredag 16 mars 2012

den 16 mars 2012


















det sägs mig att bladen är lyfta
därav alla smärta
därav all förvirring, bladen virvlar
allt vilket virvlar lägger sig
för att tystnaden skall stiga

däri höres hennes sånger
*
tiden
jag ser fåglar
jag hör fåglar

snudda med vingspetsar
i en rörelse
vid alla riktningar

den enklaste vägen är väl att säga
fyra vägar

genom fågelns vingrörelse suddas dessa linjer ut
blir skimrande
cirkel
livets cirkel

inom vilken vi andas

jag hör fåglar
ser fåglar
lyssnar till fåglar
de visar oss det tid är

lägger handen till träden
ser trädens ringar
endast människan indelar
åldrar i enstaka delar
träden susar
se jag bär alla ringar i mig

bakombarnet framombarnet nubarnet eller ärbarnet
vi lärdes en negativ historia i skolan, lärdes att rabbla årtal
vem önskar läsa en positiv historia

de kanske ej ville att vi skulle läsa den positiva ty då skulle såren ej ha tillfogats våra ögon

och barnet inom oss är stark är samtidigt skört - vilket är barnets styrka, befriat från lager, murar person
barnet är i sitt hjärta i hjärtat

intet liv kan vara den andres - skulle det så vara skulle skönheten upphöra, mångfalden upphöra


avlida

kanske därför att jag såg min egen hängning inatt
jag räddade mig själv
lyfte snaran av
genom att
uttala
orden

avlida

detta ord stiger fram
avlida

jag skulle kunna säga att det jag först ser är lida

det underliga är att jag ser vagnslider
detta vagnslider jag ser är byggt av stabbila, robusta stockar
taket är förunderligt
det är likt spända blad eller vingar
ljus skimrar
och jag vet att alla dessa vagnar är foror mer karavaner

samtidigt ser jag lider och det är klart att hästarna åsnorna lider
i det vagnarna ej är balanserade avvägda, anpassade till djurens dragkraft samt underlag

avliden
av liden
inte linden

avliden
av
liden

av lidande stängda ögon
ögon stängda av lidande

avliden är ett vackert
mångfasetterat ord
*
det var en gång är en gång ett isberg
isberget sade
stig in i mig
hur skall jag kunna stiga in i dig
var är ingången
en dörr finns ej

det är sant och visst vist
en dörr har jag ej ritat ej måttat varken med vattenpass hammare eller spik varken med karmar foder eller
eller
ej heller en tröskel eller ett handtag
dörrvred
sicket ett märkligt ord
isberget skrockade sådär ålderdomligt visdomsgott
en dörr vilken är vred, tror du den är vriden
vred de ur dörren allt motstånd
har du någonsin sett en vred dörr

tankarna dansade svansade genast runt mig
en vred dörr
dörr vred
en stängs dörr
kanske är en ihopknipen mun
ilskekäkar
tätt slutande stängd

den uppblossande röda ilskan utan rim och reson gör varelser till en stängd dörr, ej öppen för mottaganden, möten

tankarna dansade svansade vidare runt mig
en dörr vilken slår i vinden är väl ett klapperstycke
stackatoslungare av ordväxlare

isberget harklade sig
du har lätt för att resa du, en dörr har jag helt visst, jag öppnade den för dig med
stig in
samla nu samman tankarna in i hagen och stig in.

helt resolut gick jag mot isberget, hur skall jag annorlunda uttrycka det. trodde väl motstånd samt is skulle möta mig, så var det ej. isberget var ej hårt – det var mer
vatten
och jag flöt in i berget isberget

välkommen resanden
sätt dig här vid elden den vita, den vilken öppnar dörrar
vilken klarnar den röda vreden
ser du de gnistrande röda
hur vithanden smeker dem lugna
in i spinnandero
låt oss servera dem lite mjölk på fat
blådrömmande
mjölk blir bra
med trenne droppar honung

vet väl inte varför
och jag brydde mig ej,
det är väl inte helt min upplevelse
för visst brydde jag mig
det fanns inte ett ord att säga mot, så skönt att lyssna
mot; med oros tvärkast

mina ögon rördes vid av sömnfåglar
jag uppfylldes av toner
svävande musik
vilken blev
ljus

jag var dansande norrsken
sydsken
pelarljusen i haven
de vilka kan ses ibland löpa ur molnhänder
röra vid marken

och allt är tonande skönhet
allts upplösande
i
är

*
kan du
lyfta töcknet ur dina ögon

kunde du höra stenar tala
kunde du lyssna till stenblads fjärilsljus

därmed lyfta det töcken den slutna andedräkten lagt över stenars liv
och stenar är
blommor
är frukter
är bär
ur
trädens kronor

och det vilket en gång var berg
är i denna dag vatten
och det vilket i denna dag är vatten
är i kommande berg

människa av människoorden stig in i den upplösta bilden
se dig i ditt auraljus skimrande skönhet
se dig i din auravärmes skimrande skönhet
i det vilket
är
du
det vilket är kärlek

smäda icke stenen vilken rör vid din tåknopp
ditt tåblad
ty du var det vilket slöt dina ögon
stenen sade endast
hör upp
stig in i sången


brödet skulle intet vara utan doften vilken fyller dig
doften lever i dig
är ej ett utanförskap

Inga kommentarer: