tisdag 6 mars 2012

den 6 mars 2012

jag ber

höj ej rösten in i min förtvivlan
den skär
sönder
mig

jag blir det slagrädda barnet
*

i nässellunden andas vårbäckens gryende spirvilja
bräckta äro havens ögon i glädje i tårar

i nässellunden andas händer
utan att brännas

soleldar skimrar
havens ryggbåge

träden flyger
kastar skuggor

mästaren lyfter handen
sveper ut rörelsen
han bär skruden vit omlott ankellång
bältet är flätad sävton med svarta pärlors urglöd
byxfåll synes skymta vida vidder av fotvärldars linjer
håret
vitt
är virat samman i knut av gord

stigen är mästaren ur mandelträdgårdens tempel
han visar på
skuggors rörelse
hör skuggor
tala

vi är silhuetter av dagas tima
givna av träd
träddrakar stigna ur eld
lyfter
kolen
in i
våra
bröst

kolen, äggen lägger vi i rotgrottas fingervärn
att höljas
att sköljas
av hennes
moderliga
vara

mästaren skriver med mjuka penslar
ur rörelsen
orden

rispappersvingar rör vid
luftens blad

i ett av mandelträden stiger mästaren

ett sus höres av vindens närvaro

mandelträden blommar
i
mästarens
ögonljus

vit är tigern vilken bär citrinelden
genom haven

i snö brinner en eld
under snön

av denna eld smälta ej snö

soleld stiger upp
upp ur snönärvaro

tusen gånger sju gånger sjuttio
eldfåglar
flyger
därur

rör vid kolen, äggen

väcker gryningens barn
*
i vådan av
halsbrytande fart
synes bäcken åka kana
i himmelsbacke

i vådan av
kan du se modern med
långa vida kjolar lagda i
våder

för barnet innan fem
är dessa kjolar
denna kjol tillits återkomst

hon har en tråd fäst till barnet
håller ej fast
tillåter barnet veta
jag är – här

överför denna bild samt se skönheten i den
vyer landskap
allt det barnet
ser

och världen andas god – här är min väg
barnet utforskar
i vårt inre andas frihet
skola
vind
skola mina händer
till att svara hjärtats röst

fri
är skönhet

ur fågel fri stiger sångerna höga
väcker våren

dessa dagar är vita fjäderdunsskrudar
vackra

ofta hoppar vi in i svarstunnan i mötet med barn
vi borde fråga barnet vad barnet ser ty det är barnets önskan

barnet utforskar – tråden är här jag är
växer sakta

i bröstfick håller modern en sax
av silver redo med näbb av guld

i
över ens kommelse
klipper de av
tråden

fader visa mig
vägen
säger
gryningens söner
gryningens döttrar

och modern
övervakar
stigarnas
sömmar

gryningens döttrar
gryningens söner
ropar in i gryningsvinden

hör mig
gryningens moder

hon hör dem
tvagar varje skymning
deras klädnad i sjön med kristallblå lotusandning

håller upp varje klädnad
synar
lyssnar
till

de sargade minnenas
helandes
rop

spinner
väver
sömmar

vaggar barnen i sina
ögonhänders
ljusglimtar

näktergalen
väcker dem

ur
sömnvar

hela ser hon
gryningsbarnens kinder
rodna

Inga kommentarer: