torsdag 1 mars 2012

den 1 mars 2012

därmed är
allt födelse samt födelsen är
oöverskådlig i
skönhet

hör till orden dessa;
och jag säger eder döden är icke död
döden är uppståndelse
så är kärleken intet utan död
ty kärleken är uppståndelse
så står vi vid vägen
i vägsjälen
med tanken i vår hand
en fågel med regnbågsfärger
med rött bröst
*
allt
väl

allt är
väl

när vi inväntar
regnen
mjölkregnens

honungsdroppar

det är ej min levnadsvilja leva i fiktiva världar

oklart tystnade
längtan kan tysta

naturligtvis är jag kristallklar

i de stunderna
kvinnan stiger fram
inser jag
vad
detta
kristallklara är

vilket gläder sig
i det regnbågsvärldar
smälter
in i
varandra


allt
väl

allt är
väl

när vi inväntar
regnen
mjölkregnens

honungsdroppar


människan tillbringar en stor del av att bita ihop, knipa ihop tanken, minimera tanken till en storlek av ett knappnålshuvud. tanken är i urbegynnelsen ej en isolerad varelse, tanken är i urbegynnelsen en universell – låt oss säga företeelse. detta teelse är en tilling, sangvinisk i rörelsen. tanken visar sitt väsen – detta – i ”bestånd” av flocken/flockar. flocken är ej en kom djur. flocken finns hos växter, mineraler, i varje bestånd, låt oss säga släkt där är den ej släckt.
tanken är
likt eldflugor vilka dansar
upplyser
natten

tanken är

likt gnistan
gnistor runt elden

dessa förbränns ej

det är en vävande rörelse
utstigen ur
tiden

och kan endast uppkomma ur den utstigna tiden – inte ur en redan uttänkt/konstruerad föreställning. ur den levande rörelsen i tillits balans, där du å ena sidan balanserar på linan i mitten, med dina hjärnhalvor i händerna
lillhjärnan föser dig, för dig fram då du släppt rädsloaktiviteten, lillhjärnan ger en vindpust, inte hård inte hög – mild. ger en vindpust i nackloben. molnen har du ovan dig, vindens folk. du vandrar inom dig själv, i en slags tunnel – denna tunnel har ej en början och ej ett slut, den är ej en rak tidslinje, den är en spiral. därför kan du uppleva yrsel i förlorat fotfäste. du är i spiralen och befinner dig i ett utvidgat tillstånd av intighet. i detta tillstånd skapar tanken i renhet. tanken har ej inletts med ett påstående, ett färdigt påstående. den – tanken är ett medvarandeväsen i allts rörelse, river ej ned murar ty dessa murar finns ej, dessa murar svävar i rymden – atomklyvning. däri är anden fri och själen i vacker rörelse, du vet utan att veta och detta bekymrar ej ditt sinne.
så det vad människan gör är detta eftertraktande av detta ständiga behärskande. det är bara det att det blir ett ständigt upprepande, sikten skyms för det tanken är – tanken är allestädes – i oändligheten svävar den fri, svävar tanken fri – tanken, din upphöjda informationskälla/länk är rörlig.
behärska är vackert i insikten av ett djupt kunnande, en djup vilja till insikt av vad rörelse är – luftrörelse vilken stundtals komprimeras till form av livsvilja
poeter berättarfolk har visat detta i ord;
”i källans klara porlande…”
”det är en ros utsprungen …”
”gud som haver barnen kär …”
”så blåser han sin ande däri …”

de finns där
insiktsorden
sången tankens talets /språkets urhet
urier

… orden lämnar mig ej så jag upprepar;
I minneslunden andas ansikten

magiker
trollerikonster

jag ser en trollkarl – magiker vilken drar näsdukar ur en hatt ur skjortärmen
vilken drar ut fåglar ur samma hatt
kaniner och så vidare
ser det centrerade väsendet
vilket frambringar – genom sitt tömda – allt detta
eldslukare ser jag
magiker

skiftande gestaltinstigningar
utstigningar
ändå
den
samme

och lever med bilden;
dessa är i den rena rörelsen
vilken tillåter
liv

detta är också det en bild av den levande
frigjorda tanken
vilken andas i hjärtvingar

befriad från att vara ledare samt kan nu andas livsordens prana

vindar blåser
slår egentligen ej emot
går egentligen ej emot

orsaken står där

mjukt

likt ett ljummet sommarregn
faller jag ned över dig


och detta över är ej att sätta mig över dina gränser

jag blir den mantel vilken berör dina gränser


vindarna är däri följsamma

ty de utforskar
orsakens
grund

detta utan intrång eller inkräktan.


så ofta ser vi upp till/mot molnen –
jag är en av dem vilken vänder blicken in i molnen

så ofta ser vi upp till/mot fåglar fjärilar
samt beundrar deras lätthet och kanske är det

vårt brösts bön

lyft mig
lyft mig ur tyngddraget


och fåglarna har fjädrar
fåglarna har dun

och
fjärilar
har kanske dessa gåvor
vem
vet

och molnen
kanske är
lätta
dun

vilka rör vid
ditt
sinne.

och vindarna är vindar

i allt
över under med genom

så du är
allt
detta


och jag säger
vi är alla skepp
vilka seglar

seglar med

vita
fyllda
segel


så vackra är dessa solskepp
i månsilverhav


och himlarna andas röda
och markerna andas blå

i minneslunden
andas
ansikten

vilka är ansikten
vilka inte är ansikten

medaljonger är
dessa

i

träden

minnesträdens kronor

medaljongvingar
öppnas

i vindens rörelse

fjärilar
flyger
in

in i lunden

och lundar är
vackra

vackra parker

med krattade
kiselstensgångar

kiselstenar lyser upp den fallna
natten

den natt vilken
föll

ur himmelsskål

han släppte kiselstenar vart efter vägen för att de skulle se i mörkret
det skedde igen, nu släppte han brödsmulor
fåglar hungriga
pickade i sig smulor
smulor av det bröd
är

och natten darrade

i blindo sökte de vägen

vad ser du i dessa ord
i minneslunden andas ansikten – jag ser en oval, det är ej en park sådan och ändå är det så
kanske är det en skogspark med lummiga träd
kronorna är lövmoln
vinden viskar in i modersträdet
in i fadersträdet
de yttersta löven tar emot
andas in orden

löv efter löv vandrar i vinden
detta är skogarnas stämma
mjuk

kanske rullar löven pärlor mellan
tumme och pekfinger
kanske dessa pärlor är givna
givna ur havets
havens snäckor

skalen blöts av haven
mjukas

fjärilar flyger ur hav

fiskar breder ut fenor
flyger in i
himmelssfär

fåglar drar in
vingar

strömmar i havssfär

minneslundens ansikten är
ett och samtidigt alla livets ansikten


magiker
trollerikonster

jag ser en trollkarl – magiker vilken drar näsdukar ur en hatt ur skjortärmen
vilken drar ut fåglar ur samma hatt
kaniner och så vidare
ser det centrerade väsendet
vilket frambringar – genom sitt tömda – allt detta
eldslukare ser jag
magiker

skiftande gestaltinstigningar
utstigningar
ändå
den
samme

*
(sandrosor)


säden lägger sig i ringar
sädesringar

haven lägger sig i ringar
havsringar

sanden lägger sig i ringar
sandringar

sandblad lägger sig i ringar

sandrosor
änglarosor

och de blommar
var
annars
än

sandrosor blomma
i öknar

där vandrares
fötter
bränns

pannan
läggs
i djupa veck

andningen
flämtar

änglarosen viskar

var

vattensmycke finns till

spruckna
läppars

mattade
öga

två myggor dansade i solvinden
så vackert utan att krocka utan att röra varandra
rörde de varandra.

en vindil for genom mig;
kanske vänjer man sig så småningom vid ensamhet och kanske gör man det.

satt kvar en stund i solen
reste mig ur fågeldrömmen och krattade en stund
beundrar rosornas i vinterns så kallat döda;
skrev, träden utandas grenar, grenar utandas blad, vinden kysser träden. orden sprids vida - det vaknade jag med i gryningen - skrev i dagen; och jag säger eder; döden är icke död, döden är uppståndelse - så är kärleken intet utan död ty kärleken är uppståndelse - skriver nu; därmed är allt födelse samt födelsen är oöverskådlig i skönhet.

möter fåglar i vandringar möter moln, möter –
kanske vänjer man sig att vara ensam och kanske är det så.
det är efterdyningarna jag räds inför

jag lyfter mig gång på gång och vet inte längre varför eller till vad
vet inte varför jag lyfter mig.
*

natten andas stilla
mjuka vindar

det finns ord
så finns det inte ord
alla är ord

de ord vilka finns
håller inte finns i handen

eld brinner i allts hjärta
i hemmets mitt andas hjärteld

finns
blåser mjukt in i den nästan slocknade
glöden stiger ur svarta moln
blygt kisar en låga
drar sig samman
stiger

möter finns och inte finns

finns släppte ej handen

kom vi sätter oss här

förtälj mig dina vägar
säger finns utan tal

inte finns andas in
ovan
att
tala

det var så länge sedan
så mycket oreda
så mycken smuts
en bön har jag innan jag länar
se mina fjädrar
putsa dem med varsam
näbb

låt mig flyga in i vinden

röra vid trädens mjuka andning
sprida rörelsen

landa i ängen
växa
gro

bli

finns omfamnar inte finns

så skapar orden

katedraler
tempel

hjärteldar

elden
i hemmets mitt

fäller tårblad

så vacker är rörelsen
och tårbladen

skrider
strömmar

in i jorden

det finns en plats där röda eldrosor växa

Inga kommentarer: