lördag 24 mars 2012

den 24 mars 2012


detta är ord jag åter önskar lyfta fram
aktsam i vördnad

det är vandrande folk i bemärkelse
i den mänskliga världen finns och har funnits folk
vilka möter varandra i
en vacker gest
en vinggest

de står inför varandra
framsida till framsida i ansiktsmöte
ögon vandrar till möte
vandrar in
ser in
de lyfter sakta händer
lägger dem varsamtmjukt över hjärta
bugar ödmjukt inför varandra
en grodd en spirande mötesvilja
stängeln reser sig
rullas ut
upp
händer är fortfarande över bröstkammare
över hjärta
ögon möts
blickar in
jag tillåter dig
varsamt aktsamt
i vördnad lyfter de händer
ned till sidor

då jag följer den rörelsen är min upplevelse att de lyfter hjärtats ord ur bröstet
de giver hjärtas strömmar

ögonens i kärlek skarpa blick
tankens skärande egg
tankeskärp
en vass kniv förorsakar inte svåra sår
en vass kniv skär rena ytor
en trubbig kniv tillfogar stor skada
denna tanke är icke tveeggad
den är förenandeljus
den tanken öppnar vägen
de lägger händerna över bröstkammaren
jag ser vingar
läggas över bröstet
de fortsatta stegen, gärningen lyssnar in
hör hjärtats strömmar
så ser jag dem sakta verkligen rullas ut upp
ögonen vandrar nu djupare in
ty mötet är välsignat
hjärtvälsignat
i gesten av att de lyfter händerna från bröstet ser jag hjärtat i händerna
i hela denna gest lever vishet
lever visdom
det är vördnad
aktsamhet

närande möten

det jag ser är örnens skarpa blick
samt kondorens hjärta
det möte jag här ser är österlandets visdom
ser så många så kallade gamla folk
de möter ögon först
läser
så lägger de en eller båda händer över bröstkammare eller hjärta
bugar
ögon möts åter
svarar
så öppnas vingen

ofta var det
är det så att det talade ordet icke bekräftas med tanken
det bekräftas med hand över hjärta
vid mitt hjärta
avlägger jag löfte
vid mitt hjärta är mina uttalade ord sannhet

enkelt
klart
tydligt

inte skrivet i tre exemplar
inte inlindat i tankegirlanger

rent klart
vid mitt hjärta


aktsam i vördnad
vara medveten i orden

i dessa dagar är jag i trädgården, helt nära jorden, borstar undan, krattar samt ser växter spira. ser ormbunkens spiraler, ser snödroppar ja många blommor är klockhängen det vill säga lever i bugande. detta är en vacker bugandegest så fjärran från under4dånig och är det en underdånig gest är den ut ur; jag släpper mina – egna – bilder samt möter dig i den skönhet du är. blommor ser jag vandra snödroppar, blåklockor – så vackra är de i sin gest och jag är övertygad i att de vattnar hennes hud med kärlek. till viss del kanske vi oftare medvetet skall buga inför varandra istället för att rusa förbi eller gå igenom eller kliva på. bugandegesten är vacker i sin innebörd.

så fjärran har människan kommit från vördnaden – i andens ljus strömmar själens skönhet, denna ständiga rusningstrafik vilken i sig är destruktiv, ett destruktivt beteendemönster, vilket jag tror kan härledas till mellanhänder och vilka är dessa mellanhänder. jag talar om – om – maskiner. förr lades handen till i berörelse. händerna var aktiva berörelseaktiva – däri i denna berörelse var händerna sensitiva blad, sensibla sinnen, notdofter. det går ju inte att slänga alla maskiner – se framför dig vilken enorm skrothög och varför skall de kastas, kasseras – det blir en ny slags destruktivitet, det jag säger är att händerna skall tillåtas vara mera med. nickelallergi är en alltmer vanlig åkomma. och varur brister den ut;
knoppar brister för blomning
människor talar om brister förglömmer skönheten
 låt oss säga att du står på en väg, en väg vilken är dåligt underbyggd. den anlades i all hast, plötsligt påkommen. du står där och ser vägen börja brista, en destruktiv åder ett gapande svart hål börjar framträda, det vilket sker går att bekämpa till en viss grad, förr eller senare dras du med – vem orkar försöka lappa en väg vilken på detta sätt brister, den kommer att rasa samman och dra dig med i raset – den saken är helt klar. det du kan göra är att stiga av hastvägen samt börja bygga en väg – väl underbyggd vid sidan om den destruktiva vägen. den kreativa kraften återskapar. ser du den väg vilken anlades i all hast är ej behovsvävd – den är lagd anlagd för att svara till hög hastighet – stabiliteten konstruktionen, markens beskaffenhet lystrades ej in, därigenom blir denna väg en ett sår i landskapet och är därmed destruktiv. förr byggdes vägar i inlyssnande för att på minsta möjliga sätt störa skogen, landskapens skönhet. den kreativa kraften är skönhet, vi kan säga i detta hänseende medveten fantasikraft. vi kan se mängder av dessa vägar, husbyggen, kalhyggen strider och det ena med det andra och vi blir fokuserade skulle vilja säga fastnaglade vid det destruktiva, den destruktiva impulsen. det är inte alls svårt att starta ett bygge eller en strid. det svåra är att sluta dem innan de stegras. det finns de vilka vid stridens inledning, konfliktens uppflammande tyst satte sig ned och stormvinden mojnade – hur vanligt är det, i flertal tror människan att den enda lösningen är just krig i blodiga kläder.

allt liv består av ljus samt mörker, det är balans
det är tämligen lätt att härleda ljuset till ord liknande skir, svävande, skimrande, lätt medans mörker ofta blir beklämmande svårt tungt. ja vi kan säga att det mörka liknar blöt jord och den vilken vandrat i blöt jord/lera vet hur det är. ju mer du stretar desto djupare sjunker du. slutligen är allt ett enda kämpande trasselnystan av ljus samt mörker – den destruktiva kraften drar med dig – till en viss punkt; mörkret ser ut att vara segrare – allt svartnade – mörkret dras ned av sin egen tyngd sväljer sig; sätter sig själv i halsen. det är en liknande bild av rädslan vilken genom din kamp emot rädslan får rädslan att växa. faktum är att det är likartade förlopp med alla dessa strider. du har behov av att leda dessa sidor ej kämpa emot, ju mer du kämpar emot desto tätare dras snaran åt ty dessa är begärskäftar vilka är den totala omedvetna jag säger käften och ser verkligen fasansfulla bilder; det förvridna ansiktet. i det att allt svartnar suddas alla gränser ut, eller hur – ställ dig upp i natten utan att tända lampan – däri finns inte gränser, gränsuppdagande och hur skall du där kunna strida emot en fiende – en tänkt fiende för fiender finns ej i begynnelsen – i logos var ljus, ljuset var i logos – genom det har allt blivit till – ljuset lyser i mörkret och därmed har mörkret ej fått makt däröver.
allt svartnade – däri andas jämlikhet samt genuin begynnelseförlåtelse – allt rasade.
 så har alla genomgått sitt eget mörker – har sett den destruktiva kraftens bön samt räds den ej längre, var och en vilken vandrat genom dylika tillstånd vet att konfliktens krig ej är lösningen; det erfordras mod att möta sin – sin – egen destruktiva kraft samt bygga den väg du steg in i för att vandra. det är definitivt inte ett hastverk och den har en stabil underbyggd grund.
striden rasar inom dig ju mer du kämpar emot den sida du inte önskar se hos dig själv. så är det och det tillståndet kan liknas vid Kristus möte med frestaren i öknen.

och åter säger jag att jag tror vi har behov av att buga oftare – även i mötet med oss själva.



avsked
av sked kommen

cykler
så vackra ord; yuga, kalpa, manvantara
cykler
cyklisk verksamhet

det är svårt lära sig cykla
ekrar strålar silverne i soldalen

klädnypa
papperslapp
cykelsmatter
strålanderöda kinder

cykler
levande liv är
cykler

avsked
av sked kommen
av sked givet
smaka uppleva
pure fast föda

sked av silver
sked av guld

träsked hängde vid livbältet
smaka
bjuda
*
jag ser ofta vulkaner i nätternas vandringar
hur blad
”trycks” upp
som om
allt skjuts på underifrån
pillras upp
*

skrev idag
är träden
ängen
markerna
silhuetter

är de barn vilka i strålande förväntan
får paket

uppdämd förväntan är inte kvävd förväntan
detta är uppdämt för att ej spricka
hinna med

de vackra sagoorden
vilka har en djupare mening

vilka håller min hand
håller mig kvar i liv

samt förhoppningsvis
ja – det har varit min förhoppning att orden skulle skänka glädje

kanske har mitt liv egentligen varit så
molnen
träden
ängarna
sagoord
för att överleva stigarna

skolningsväg

någon sade; alla dessa frågor från öster till väster

jag säger:
ja – alla dessa frågor från öster till väster
väster till öster

från hjärta till hand
från hand till hjärta

till barn har jag sagt – även till så kallade vuxna; det finns inte dumma frågor – våga fråga


*

(jordblomstring)


träden är
ängen är

jordblomstringen är
i våren – barn

barn vilka i förväntan möter – paket
ja, det är en uppdämd väntan
ej kvävd
mer för att ej spricka
för att hinna med
det är en silhuettvärld

med ens ser jag
myrstackens
sakta
vaknande


(rosen)

rosen står med sina nakna kvistar
till synes torra
uttorkade

har livet flytt dig
vackra
ros
vem bröt din blommande kvist
så frågar fjärilsögat

vänta du mitt vakaröga
lägg handen din till jorden runt mina fötter
än är det kallt
än har regnen ej vävt bladen mina
vänta du mitt vakaröga

varje dag besöker fjärilsögat rosen

din kvist
din kvist
skimrar grön intill dina fötter nära
rodnande bladpärlor ser jag

vänta du mitt vakaröga
ditt tålamod skänk mig

fjärilsögat lägger händer till jorden runt rosens fötter
allt varmare blir den

en dag ber rosen fjärilsögat
kan du borsta bort jorden du kupade runt mina fötter i höstanvindens andning

kan du hjälpa mig ta av mig tofflorna du gav mig
kan du klippa topparna av mina kvistar så skall du se

fjärilsögat lösgkjorde tofflornas remmar
borstade jorden samt klippte rosens toppar

en natt kom så regnen ur stjärnbladens händer
och i gryningen ser fjärilsögat rodnande pärlor bli gröna blad

ser du min vän vakarögat
livet flydde mig ej
jag drömde mig in i denna skrud.
*
(hyddor)

jag har sett dig vandra i skogarna
kjolen din är lång vid skogsbrun
manteln din är mossgrön
smaragdgrön
fötterna dina är ej synliga
dina kjolar
sveper in

dina händer är mjuka ändå knotiga
ansiktet
är alla åldrar
ögonen
de är vackra
skiftar med ljusvandringarna
skuggvandringarna

håret kanske lav kanske silvermoln
kanske kan ske
vackert är det

 undrat har jag stundtals
vem du är och vad du gör
blicken min har flutit över ängen

duvhöken svävar vida cirklar med solen i bröst
blicken söker rörelse
ängsgräset vajar
ännu silverplymart

det står en man vid utkanten av ön i ängen
han håller vänster hand ut
vad håller du i din hand
den högra handen lyfter han
sveper mjukt av den röda luvan från falkens huvud
en bjällra höres i vinden då falken lyfter

falken
höken svävar
ögonlystrande

ritar cirklar i luften
bliver kvar i
vindstilla
möte

enhörning betar lugn i gräset i gryningsstämma
nynnar den vackra bilden in i falkenerarens bröst

månskära i natten stjärna i natten
silverdalen andas frid
bjällra
bjällra
bjällervind

spinner spindeltrådsvävens
drömmar

blicken svävar helt nära kanten av ängen
höken falken
rör vid min rygg
stig in

hon sitter vid kärret
rör vid vattens yta
rör
vid
stilla

kom fram människokvinna
ser du kärrets flätmönster
en vattenkorg
i varje
ö
andas
dröm

se alla fällda stammar grönmossebärare
vi måste röra vid vattnet med våra fyllda sinnen
de behöver våra hjärtans glöd
vi rör vid vattnet
utan ord
rör in
tystblads
rena

bjällra
bjällra
bjällervind

spinner spindeltrådsvävens
drömmar

med ens lyfter bävrar
grinden
bäcken porlar
kärret ler

i söder synes himlar andas purpurband
violetta purpurbårder
barden sitter vid
tallens fot
spelar
på ormbunkens strängar
i väster synes himlar brinna
andas eld
sjööga ler solförnöjt
svanar lyfter skymningsmantel
in i vassens vaggande händer

susa
susa
stilla

jag vänder mig till henne
hon är ej där
åter ser jag henne skrida
ser henne samla fallna pinnar grenar i kjolens långa följe
ser henne stiga uppför berget
berget med mjuk gråmossa med lingonris samt blåbär
ser henne bygga en hydda
tända elden
röken faller nedför
till ängen
är dimma

eldögon glimmar i kvällsandning
var icke rädd vi
värmer
edra frusna rötter

natten vandrar

månskära i natten stjärna i natten
silverdalen andas frid
bjällra
bjällra
bjällervind

spinner spindeltrådsvävens
drömmar

i gryningen släpper hon pinnar grenar fria
det växer träd nedför bergets sidor

trollslända spinner gryningskällas stämma
myror lindar pärlhalsband runt bergens vrister

så många gånger har jag sett dig bygga hyddor
sett dig släppa väggar fria
bygga din hydda på en annan bergstopp
vid skogens fötter

hon viskar helt nära
ja jag bygger hyddor
lyssnar
var

räds ej då jag ser dem rinna in i bergen
dansa i skogens vilda
hyddor är vackra
stackar
hyddor är

ser du kärrets flätmönster
en vattenkorg
i varje
ö
andas
dröm

vi måste röra vid kärrets stillastående

Inga kommentarer: