onsdag 13 juni 2012

den 13 juni 2012


i vandringsstråket
trodde de ofta
såg de ofta en skimrande
vad var det
ibland smög de med mjuka tassar helt nära
det verkade
de trodde det var en landsköldpadda
eller en trädsköldpadda
skalet skimrade likt fuktig jord
efter regn
ibland trodde de
kanske en
obsidian
skimrande grön blå svart röd perylene

den brukade le mjukt

gräs blad
ormbunkar grenar
brukade klia den
smeka den
regndroppar brukade falla mjukt
vindar stanna i samtalan
katter brukade spinnande slumra en stund
ibland hände det sig att en orm rullade sig samman i sol

så hörde den de smygande säga
äsch – det är ju bara en sten
då kunde det fara genom en vemodsgnista i den

så länge stenen kan minnas har stenen legat där
där vid bergsranden
bergskjolens fåll
i skuggan av berget
stenen log för sig själv – det är ju ej så
berget är ju i skuggan av mig
och
där är vi ju alla
jag menar i skuggan ibland
skuggan
skuggan
varför heter det skugga
var
för
skugga
vad är det du mumlar frågade en liten mask
eller var det en larv
det var både och
jo jag funderar
livets skönhet tilltalar mig
just nu lever jag med skuggans ordbok
och vad skänker det dig
det skänker mig glädje att höra skuggan tala
det skänker skuggan glädje att vi upplyser varandra
aha
det är sant
och jag gläder mig med er
så kan vi stråla i vida ringart
skuggan
kan ske skuggan är en vilosol
en vilosol vilken infinner sig då vi behöver vila ögonen

så är det
kan ske

just den här dagbräckningen bar berget molnblommor
inte i händerna
inte till fotbjällror
molnblommorna är en krona av moln
en krans av moln
så vacker du är modersberg
sade stenen
sköldpaddan stack fram huvudet
kisade in i molnskimmer
ja – du är vacker

sköldpaddan lade huvudet på sned och skimrade inför skönheten
drog åter in huvudet
så vacker är du sade stenen och vaggar fram och åter

varför vaggar du så där
frågar berget

jag må väl vagga
ormbunkarna håller serenad
hör du ej

hur skulle jag väl kunna höra
så trött är jag efter nattens eldsegling
hur kan du vara så pigg
är du pigg sade piggsvinet och spärrade upp taggarna
är du verkligen pigg snusade igelkotten
så lustigt ni låter då ni fäller upp piggarna taggarna
det blir kastanjetter till ormbunkssträngarna
mycket vackert

hm – hur kan du vara så pigg

jo
det är just det
serenaden gör mig pigg samt solglittret vilket kittlar ryggen min
har du sett att viu är i solen
varken du eller jag – jag eller du är i skugga
skuggan har lagt sig till vila i slummerbadet
vi är i
solfallet
vad är ett solfall
är det solen vilken faller

nej, fnissar stenen det är ett vattenfall fast av sol

det
är
vackert

vad är det du inte tycker är vackert

det är fasligt vilket trött humör du är på

säg mig varför säger de att vi står stilla på samma plats – vad vet de om den saken
varför säger de att vi är tunga och det och det – vad vet de om den saken

kom min vän moderberg
låt oss knäppa upp din gördel
låt oss ta en dans
så lättar ditt trötta

så sker
berget och stenen dansar i cirklar
och det vackraste av vackra sker
sakta löses de upp
är först knoppar
ja – det ser både sköldpaddan
piggsvinet
igelkotten fåglarna
masken larven ormen katten
så sker det

tvenne vackra bergsrosor växer där berget där stenen var
vips står där berget och stenen igen
ja
varför säger de så
och mår du bättre nu
det gör jag
och
vad annat kan de säga
de har stängt sig för formskapande rörelse
ur rörelsen stiger gestalten
skulle vi jämnt stå i skuggan
kanske någon skulle snubbla över oss
tro oss om att vara ett monster
tro oss om att vara natten
skuggan gäspade
jag slumrar en stund igen
drömmarna lockar mig in

skuggan reser sig i berget
här i den första grottan brinner en fackla
skuggan ser sig på varenda vägg
hur det nu kan vara varenda vägg grottan är ju rund
nåväl
skuggan ser sig mångfaldigad
så sker det vackra
skuggan ser dörrar
varje dörr bär bilder
så verkliga att skuggan tror sig vara i skogen, i ängen, i tempelgården, i molnen
skuggan andas in doften av blommorna den ser, lyssnar in sångerna fåglarna sjunger
fåglarna skuggan ser
skuggan sträcker in handen så verkliga är bilderna
det är dörrar höres berget
det finns en väntande dörr för dig
vilken är det
lyssna
skuggan lyssnar
stannar

dörren är mycket vacker
skuggan ser ej mönstren
med fingrarna kan skuggan uppleva
det endast är för skuggan
dörren glider upp
en vindpust möter skuggans ansikte
vatten porlarbrusar
haven sjunger
värme stiger upp
eldhavet viskar berget
det vi seglar med
räds icke

jag ser inte något
jag behöver ljus
se in i detta mörker en stund med öppna ögon
skuggan gör så, det mörka skingras, skuggan anar en trappa
bäst jag tar av mig stövlarna skorna
gör det du upplever är bäst för dig

trappan bjuder in skuggan
upplev dina steg
stegen är
en del låga en del höga
en del slippriga
hala
en del skarpa
en del mjuka
skuggan ler
det är tur jag tog av mig stövlarna skorna
barfota kan jag uppleva

trappan viskar
var det tur eller tag universums rörelse

så är skuggan nere
trappan är vandrad
först är det skuggan möter
djupt blått
sakta silvras det blå
än en del har du att vandra
framför skuggan ligger nu
runda stenar
inte endast runda
rullande stenar
hur skall jag kunna

du kan viskar trappan berget stenen
du kan

försiktigt beger sig skuggan styrkt av deras tilltro ut på rullande stenarna
det är gott att mina fötter är bara

stenarna ligger helt stilla
du ser
en synvilla var det och är det

så är skuggan framme vid sprickan i berget
ser du
du följde din väg välkommen in i ljusset
välkommen till azurhavets vackra andning
och där vid stranden sitter de alla och väntar
berget stenen
sköldpaddan katten ormbunkar växter grenar blad doftande bergsrosor
piggsvinet igelkotten masken larven och ur havet stiger sjöhästar

kom så reser vi med vågorna vida
och det är just precis de gör
och har du ej sett dem
så reser de än

i vandringsstråket
trodde de ofta
såg de ofta en skimrande
vad var det
*
berget såg den blödande ligga kullvräkt nedkastad från var; det syntes ej.

svagt kvidande svagt andades den skadade.
de tvagade såren, lade helande örter till, skallror ljuder i nattens stjärnvandringar. sårskogarna ser de sakta dra sig samman, det de också ser är ögonens smärta, ärrade ögon.

naken med endast ett skynke runt höfterna stiger den skadade in i bortovaro, ber berget om blad. hammarslagen ljuder i den tryckande tystnaden runt den skadade

en dag efter båd långt om länge upphör hammarslagen. ut ur berget stiger en krigare med ögon fyllda av vrede, klädd i pansar. pansarbladen är hopsatta med pansarknappar. den vilken söker röra vid knapparna möts förfärande av flygande knappar, rustknappar, missiler, katapulter. krigaren ser endast minnet av den blödande ligga kullvräkt nedkastad och krigaren ser striden, detta rullas upp i en aldrig upphörande ström. den smärtan  skall jag ej än en gång leva i.
rustningen blir krigarens skydd mot världen samt det krigaren ej vet; mot sitt själv. ja, rustningen blev krigarens skydd fylld av skummande explosiv vrede; nudda ej vid min hud – såren är läkta de värker. rör ej vid mig, stig ej in i mina ögon – jag kan ej tyda er. krigaren trodde att nu var livet skyddat; jag behöver ej bli sårad. det är bara det att att smärtan växer, växer sig allt starkare. krigaren stänger ute all kärlek all omtanke vilken läker.

ibland hör krigaren stämmor ljuda, känner krigaren händer, känner krigaren dofter av örter

vilka de var
det syntes ej

det
det trängde sig
varsamt
i nätternas
obevakade drömmar.

krigaren ser bergs innandöme
pelarstalaktiter
hör havens ådersånger
eldarnas cinnoberblad värmer krigarens spruckna ögon

krigaren ser en man en kvinna hamra pansarblad med all sin smärta

berget skälver
ja – du behöver kanske denna rustning för en stund för att orka
fåglarna håller sina sånger inne
de upplever smärtan skölja i hammarslagen

skogen ser krigaren stiga ut

sakta når stämmorna in i krigaren
krigaren beger sig till skogen till berget

berget viker ut bergsblad
viker du
ut
dina
bergsblad
hur kan det ske
det sker
ej av en slump
det
sker

ännu tvekande står krigaren i häpnad inför bergets skönhet

du ser mina färger
min livssång

jag berättar gärna
skall jag berätta dig
berget ser krigarens äntvekan
du kan vänta ännu en stund
behåll din rustning om den är svår att lyfta
stanna bara vid min saga
det uppskattar jag
sedan om du vill
lyssnar jag gärna till din saga

krigaren ruskar på viljan
lyfter av sig först hjälmen
drar av sig handskarna
resten behåller krigaren ännu en stund

så berättar berget sin väg
båd länge och väl

sakta infinner sig andningsströmmens lugn i krigaren
krigaren är helt i lyssnargärning
det känns så märkligt, en känsla
en upplevelse så fjärran länge sedan
jag
gråter

gråter jag

jag
gråter

berget fortsätter lugnt sin saga
till den stund
en blödande ligga kullvräkt nedkastad
från var
det syntes ej.

svagt kvidande svagt andades den skadade.
de tvagade såren, lade helande örter till, skallror ljuder i nattens stjärnvandringar.

och det var du
var är du nu

krigaren sitter tyst
ser tårarna lösa upp rustningen
krigaren låter
förlåten
falla

läkeljusvärme
gives
tillträde

slutligen bär själen endast ett skynke runt höften

bergsfolken närmar sig
fåglarna sjunger
festen
ja
den vara än.

Inga kommentarer: