lördag 16 juni 2012

den 16 juni 2012

vågen
klättrar upp
men håller inte någon
i toppen

löses
vågen
upp

sikta på den punkt
vari du är i jämvikt

varför heter det glasbruk
brukar de sanden
i glödande hetta

spåren i sanden äro
girlander vackra

vinden andas
suddar ut

solen
ökensolen bränner

vågor
dyningar andas

säg mig
varför heter det glasbruk

vinden rör vid sanden med sitt finger
rör runt
runt

solen glöder

ur sanden stiger
ett glas

vem blåste ut sanden
vem släckte elden

elden har ej slocknat

se glasblåsaren
med ett långt vasstrå i hand
blåser

är det ej ett vasstrå
kanske är det ett blåsrör
ett andningsrör
didgeridoo

nej det är det ej
det skulle bränna dina läppar

droppe av glas
blåses av glasblåsare

i glaset är vatten
drick din törst ut

vinden andas
du bärs till havet
havet är spegelblankt
inte en krusning
inte en

du ser människor vilka klättrar
sanddyner
sanden rinner undan under vandringen
du ser dem streta
för att nå toppen

de rusar
jämvikt
är jämmerlig
existerar ej

du ser människor nå toppen

vem håller vågtoppen kvar

hur skall de kunna stå utan balans
utan fingerkänsla
upplevelse av vad vågen är

du ser sanden virvla

ser vinden röra i sandgryta
ser vinden stiga in i havet
blåser
blåser
vågen stiger
sträcker sig högt upp på tå
en klo
en huggtand
en sabel

skimrande skönhet
turkos

högst upp blommar vita blommor
glider nedför vågen

vågen är fri
inte någon håller i vågen

drar vågen sig undan

den viker sig
över
sitter du under vågen sitter du i en vattenboll
vågen rullar in sig i havet

så vill du
är det verkligen din vilja att stå där
på toppen
bringa först balans
och
måste du tillåtas hålla i vågens spets
samtidigt med att du står där
det är jonglering
akrobatik av det yppersta

inser du vad vågen är
inser du att du är en droppe i havet
därmed befinner sig alla droppar
i samspel där
på vågtoppens
spets
det sägas att droppen urholkar stenen
det sägs så mycket underligt i den
uppdelta världen
världstillvaron

i havet växer en sten
stenen är oftast blankskimrande
ty havet omfamnar stenen
stenen är en bukett blad
med blad
stenblad
en gång var stenen ett träd
ett träd vilket steg in i denna sten

stenen funderar
vad är detta urholka
vad betyder det
urholka
ur holka
flyger en fågel
urholka
är det detta stenmakaren gör
stenmakaren vilken lever här alldeles intill
stenmakaren vilken lyssnar till stenarnas former
vilken frigör deras former

eller vad är detta
urholka

det är underligt
så säger havet
mycket underligt
under likt

ja, jag är ju droppar
och jag med
sade
stenen

och inte har vi urholkat varandra

vi får helt enkelt fråga stenmakaren

stenmakaren vandrar på stranden
närmar sig stenplatsen

stenmakaren brukar stanna där
de sjunger så vackert

denna dag var de i betraktande

betraktande av urholkar
sådana där holkar fåglarna bor i

är urholka prototypen
ursprunget av holk

stenmakaren steg in i betraktandet

ja, det är lite underligt detta med att droppen urholkar stenen
kanske satte sig någon vid en sten
precis där droppar föll
på samma nedslagsplats
och kanske blev det efter tusenårs vandringar
ett hål
frågan är bara hur kunde någon veta
sitta kvar så länge
jag ser ju dig varje dag goda sten
och jag ser dig goda hav varje dag
ja nätter
stunder i alla
och vi ser dig

jag ser dig resa dig högt upp ibland
och vika dig över stenen
så framträder stenen med pärlande skratt
så ofta har jag undrat om stenen åker rutschkana
eller surfar med en sådan där bräda
ja – det kan du undra
fnissar stenen varmt
det är vackert då vågen lägger sig
så vackra ringar är runt dig goda sten
och havet är ringarna

kanske är detta urholka
att ta fram skönheten ur det låsta

det är ju inte ett bra exempel; ändå använder jag det: ibland används detta i tortyr. de släpper en droppe, flera droppar i timtal på huvudet på fången
för att få fram sanningen
ja, det de
säger är sanningen

en gång
minns du hav
steg du högt upp
lade din mantel över mig
manteln föll i mjuka vågor ned
låg i mjuka rotsjok runt min stam

så vacker var jag
ett vattenträd
rötter stam
krona
blad blommor
allt i vatten

så var det
så är det

stenmakaren steg in i havet
så strömmade de in i
den stora andningsströmmens turkosa renhet
*

i den mörkaste av nätter
sitter hon
skriver sorgeblad
med tårbläck
lindar sorgebladen
med tråden av guld

blad omfamnar
hennes
smärta

rullar hänger hon
med trädens lov in
upp i trädkronor

vinden rör vid
vindspel
klangspel

vari är din smärtdroppe
vilken för dig
är en svartfors virvlande


det for en pil genom skogen
däri jag befann mig i godan ro
pilen av säreget slag
genomborrade bröstet
ett av ädreträden såg mig falla
det kom icke blod av pilen – synligt
äldreträdet lyfte mig in i sin knäfamn
detta kommer att göra ont
pilen måste genom dig
vi kan ej återta
dess ingång
till utgång

äldreträdet pressade
tryckte pilen rakt genom bröstet
igenom mitt bröst och smärtan var obeskrivlig
det kom icke blod ur såret av pilen – synligt

ur stäva gav mig äldreträdet att dricka
medan jag drack beskådade äldreträdet pilen grundligt

förtälj mig din saga

jag levde med träden
träden vilka vandrar med bergen
grenarna hade just givits pärlor
nåväl skott

intet ont anande såg jag en varelse nalkas
de sade detta var en man
det blänkte och jag trodde det var
solen eller månen vilken rörde vid ljussträngen
det är en kniv sade de
ett silverblad
raskt utan varning skar han av mig
han smekte mig med kniven
inte hårt
ändå var jag fylld av saknad
jag upplevde att livet sinade
torkade in
mannen höll mig i handen
plockade fjädrar
plockade stenflisor

så satte han sig
och fäste en stenflisa vid en av mina sidor
han lindade fast den med senor
fjädrarna
det var då han skar djupare
och det gjorde ont
det var uthärdligt
ändå undrade jag
varför
var
för
viskade vinden
så lyfte han mig
lyfte fjädrar
följde vindens riktning
fäste så fjädrarna i skårorna

mannen klättrade högt upp på berget
lade mig i en båge
spände en sträng
och jag trodde att
nu får jag komma hem

jag vet ej varför han sköt
i riktad vilja mot ditt bröst

det vet jag ej

så berättade pilen
vände sitt ansikte till mig
jag ber dig
bära mig
till trädet ur vilket jag kom
begrav
bädda mig in i jorden
vid dess rötter

låt mig åter bli ett med det jag hör

detta är vägen
så sade äldreträdet

och jag besvarade pilens önskan
lade pilen i jordbädd
viskade
nu är vägen
in
din

åter vände jag mig till äldreträdet
vilket vakade med mig
i det jag måste göra
måste
ur
mitt
hjärtas bön

i tystnad lyfte jag bladen
såg bladen i det de var i är


i den mörkaste av nätter
sitter hon
skriver sorgeblad
med tårbläck
lindar sorgebladen
med tråden av guld

blad omfamnar
hennes
smärta

rullar hänger hon
med trädens lov in
upp i trädkronor

vinden rör vid
vindspel
klangspel

klangerna
helade
sakta

vägen

vägen pilen öppnat
i vishetens visdom av det den är

Inga kommentarer: