fredag 15 juni 2012

den 15 juni 2012

vävnader

vävnadsdimma
svävar mjuk

skimrande droppar viker ut
blad

blad
ådror

vävnad

vävnadsdimma

bonader
ombonad

stämning
stämningsnyckel

låt oss vandra in i den stora mineralsången
vari stjärn
vari planetregnen
vattnar stenarna
vari stenarna
fäller ut skärvor
skärvor vita
benvita
ser du dem

skärvorna
hur stenfolken lägger pussel
nu går det att tro skärvorna om hårdhetsgrad
se närmre
vilket pussel lägger stenfolken
stenfolken lägger en boning
en människoboning
vad är det stenfolken sedan gör
en del av skärvorna rullar de samman till vad
till rör
rörben
det är sant
detta är skelettets boning
skelettmakare
mineralmakare
och kan du höra det skrammel vilket skulle bli om isolering, ljuddämpning ej fanns
brosk kanske
kanske muskler och huden är en väv
väv
vävnader

se så vackert sländorna spinner
varparna lindar
vävarna väver
allt detta finns i allt
det är en symfoni av klanger
ljusvävnader
form
formskapande
krukmakare

dygnets timmar
tima
form
formskapande

är en väv
inte underligt att urtavlan liknar spindelmors väv.
*
örnen
vaggade runt
pickandes frön
allt det markerna bjöd
försökte sig väl på
de ljud den hörde
omgiven var örnen av ankor
av gäss
av tamfåglar

visst hände det sig att tamfåglarna ibland
förundrade såg på örnen
tamfåglarna hade dock vant sig vid örnens närvaro
nåväl i deras ögon
även om örnen såg underlig ut
inte riktigt
lika
i örnens ögon
även om de såg lite underliga ut
inte
riktigt
lika
var de
alla tamfåglar

ibland
i sömnen såg örnen bilder
andades örnen in doften
skogar berg floder
i de drömmarna bredde örnen ut vingarna

minnen sökte närma sig
det mesta örnen hörde var dock gälla
skärande hårdröster

örnen kände hur buren sakta slöts
allt tätare

och hur jag hamnade här
det vet jag ej
det knöts mörker för mina ögon

och jag har det
kanske
bra

hur det nu var så irrade örnen bort sig
det var inte så att örnen bredde ut vingarna och lyfte

örnen vaggade
stigen fram
ja det var ju mer mellan stammarna
i snirklar

vad är du för en konstig en
frågade älgen
du ser ju ut
att vara en örn
du går lite konstigt
varför flyger du inte

vem är du

jag är älg
lever här i skogen

du borde vara på berget
högt där uppe
med luft under vingarna

då får jag väl gå dit
så sade örnen

vad tror du att dina vingar är för

troligen för att värma mig vid kyla
mina bröder och systrar var de nu är
vilka lever i gårdens hägn
har lärt mig detta

och lätt var det inte

det är så
så sade älgen
du är inte den du tror

det är bra att vandra
tankarna brukar sjunka ned
in i hjärtat se

jag tror nog vi ses snart igen

örnen vandrade vidare och nog
var det många vilken tittade förundrat på den
vaggande örnen

hur det nu kom sig
stod örnen plötsligt vid skogens vattensmycke
tjärnen påfågelsblå
örnen kände doften av
det där goda de bjöd på
i gårdens hägn
vatten sade de

steg lite närmre

då hände det sig att tjärnen öppnade sina vingar blå
helt klar är tjärnen nu
en damm
en näckrosdamm
se in i mig
det
behöver du

örnen böjer sig fram
och ser in i näckrosdammen

ser du

jag ser en
den ser inte ut att vara

det är du

är det
jag

det är du

du ser din egen spegelbild
jag sköljer bort alla andras åsikter vilka
lindats runt dig
buren vilken
slöts

och örnen såg åsikter andras rinna av
kvar stod

vem är jag

du är
örn

befriad sträcker örnen ut
vingarna
svävar högt upp i skyn

cirklar
cirklar
ser älgen
sänker sig ned

det är för väl att du hittade hem till dig
så sade älgen

och örnen sjöng sitt tacksamhetslov
till tjärnen
näckrosdammen
’skogens vattensmycke


lyfte samt flyger in i
in divination

individualitet
och örnen vakar nu
med sina vänner

upptäckt
har jag

äntligen ser jag
vari mitt främlingskap var
 bortovaron
från in divinationen

Inga kommentarer: