onsdag 6 juni 2012

den 5 juni 2012


världar
varför inriktar vi oss på världen
en värld
existensen består av mångfaldsvärldar
ser vi bilden av en plan/slät yta framför oss kan detta liknas vid skikt
jorden
jordepärlan blå
planeten jorden består av lager av skikt
det går också att se ett kärl framför sig eller varför ej bli kärlet
vilka oljor väljer du denna dag
i vilka skikt lägger de sig
chackraskikt
det går också att se ett kärl framför sig med skikt av färger vilka ligger på varandra – inom citationstecken –
vetenskapligt vet vi att alla dessa världsskikt, lager består av partiklar, droppar och världen är mindre än du tror säger den vuxne. i barnvisan besjungs världen: är så stor så stor
så är det i det uppdelade större eller mindre, mindre eller större.
världen är en fingerborg – är världen så liten.
jag säger: vem har sagt att fingerborgen är liten.
se maskrosen eller kanske en pion eller kanske, kanske. i det att kronbladen har lämnat blomstängeln är mittön kvar med hål eller kanske knottrad hud, beroende av uttrycksmedel
detta skulle mycket väl kunna vara en upp och ned vänd fingerborg.
så frågar du; är blomman borta nu
nej, inte alls. du kanske ej kan se vilken blomma detta var. står du helt stilla är luften fylld med etersubstans – doften – blommorna är där, fingerborgen är där; en mångfaldskalk.
vi har nu sagt världen, det är så att i denna fingerborg ryms alla världar
fingerborgen är rymd
rymdblomma

se bilden av hur du tar på dig
underkläder
mellankläder
överkläder
skor
mössa
vantar
du byltar in dig och frågar dig
är detta jag eller
säg ofta; var är jag i allt detta

vinden svara dig genast
du är en värld i världar
jag säger: vem har sagt att fingerborgen är liten.
se maskrosen eller kanske en pion eller kanske, kanske. i det att kronbladen har lämnat blomstängeln är mittön kvar med hål eller kanske knottrad hud, beroende av uttrycksmedel
detta skulle mycket väl kunna vara en upp och ned vänd fingerborg.
så frågar du; är blomman borta nu
nej, inte alls. du kanske ej kan se vilken blomma detta var. står du helt stilla är luften fylld med etersubstans – doften – blommorna är där, fingerborgen är där; en mångfaldskalk.
*

bergslärkan
med agatens skimrande fjädrar
med tonen av bergets röda eld
av bergets röda blåstrupe
rör vid tallarnas tempelpelare
och tallarna susar
jättelika vingar
svävande med vindarnas stilla andning
tallarna skyler sina fotramar
fötter
inför höstarnas begynnelseankomst
släpper barr
höstglödsbarr
skrudar marker röda
ja
bergets mantel är purpurvingad

vid bergets fötter ligga stenar
i ring
omgivna av vatten

bergslärkan kvittrar
förunderligt
lustigt
är
detta
nog har jag sett vatten i sjöar i koppar i muggar
här
är
koppen i vattnet och dessutom
upp och nedvänd
sicket ett tok
sicket ett tok

stenar kisar ännu sömndruckna
vad är det du säger
vän och frände

i bergslandshöjden
vi vilar
stilla i sjömedaljonger
vänta och se
vänta och se
snart skall vi
kan vi blomma för dig och för alla

ser du dimman runt bergets panna
en gång fylldes berget av vrede
vi har ej bevarat vreden
eldkaskader steg höga och vi följde med
i höga vida bågar flög vi
regndroppar stora
sjömedaljonger lades om oss
askan föll
askbladens regn
och nu
nu grönskar berget
fritt
fri ur sin besinningslösa vreda sinnesstämjan

så var det
så är det
lyfte berget stämman sin ur djupen

säg mig bergslärka
du är ju lite mer rörlig än jag
vem är hon vilken så skyggt
kastar blickar över axlar över rygg
är hon jagad
är hon villebråd
nu sitter hon stilla
bergslärka
vän och frände
flyg till henne nära
bergslärkan flyger till henne nära

lägger huvudet så där på sned lite hitom
lite ditom
lärkor
gör så

jo
berget undrar
vi undrar
varför skyggar dina steg
din rörelse och varför darrar du än
är du ett löv ur skogarna i fjärran nära

hon ler mjukt
jag kände mig
otrygg i världen den sargade
såg tallar höga
såg solmantel skimra
såg solen glöda
såg månen stiga
silverskuggor kastas över
in i gläntan här
och nu sitter jag här i ränder av skuggor
ser du
vän och frände
i buren har jag satt mig
till en stund av andning
lägger jag mig helt stilla kan jag höra
hör jag bergets hjärta
hör jag tallarnas rötter andas
hör jag
livets
sång

begslärkan ser sig om
buren din är vacker
är fri
säg mig
vem bär dess nyckel

nyckeln ligger i morgonblommans hand
en av stenarna i sjömedaljongens bladvingar
*
skuggan beger sig till drakträden
drakträden vakar med bergets smidesfolk
skuggan tunnas av solens slutna öga
rör vid bergets port

drakträden susar rodoniter

vilket är ditt ärende

ett svärd är mitt hjärtas önskanvilja

vad skall detta svärd

skingra
illusionen
erna


först måste du ömsa skinn
dina ögon äro begränsade
stig in i klangens rymd

i berget andas drakens
kristalldrakens regnbågsfärger
i evigrymd andas elddraken
håller elden levande

haven kan höras i bergets innandöme
stundtals dånande djup
stundtals mjuka smekningar

sätt dig här vid skimmersjön
blicka in

låt dig ej föreivras
förirras av viskströmmarne
vilka drar genom mina ådror

skuggan sitter vid skimmersjön ser först ej sitt ansikte

hur skall jag
se
min skuggbild

en låga mild ställer sig vid skuggans rygg
tystnadens ansikte träder fram

du bär svärdet i din hand
det svärdet är i din hand ty du har insett bildens helhet

hör viskandeströmmarna
hör havens tonarter
se skimmerskalorna i ring
regn stormar glädje lycka drar förbi
livsfolk är dessa
hör till dina vandringsstråk

skuggan begrundar detta faktum
ljuset stiger in

i skimmersjön synes yin och yang
i rörelse omfamna varandra
livsströmmande
rörelse

i  skimmersjön synes svärdet
i ryggradens pelarljus

så har vi
skuggfolken suttit vid eldarna
utverkat så många årtag med ömmande armar
för att nå stranden
stränderna där blommornas dofter är högre än
vi har skådat hägringar
bytt ord
stundtals övertygat varandra och oss själva
vi har trott oss om möten
jag ser nu
detta är ej verklighet
oh alla dessa låtsasvärldar
är ej verkliga
må de  bli
lotsar
vi har skådat hägringar
bytt ord
stundtals övertygat varandra och oss själva
vi har vridit oss i skurar av ohörbara ordklanger
trott, ty vad annars fanns
orden svek oss utan att sucka
lade sig stilla

ruvande ägg
opaler
fåglarna skar genom luftens
oändliga nu flämtning
våra huvuden sprängdes
stundtals vulkaner
hostade glöd
vi drogs samman
av vad
av vilket
askflagor lade sig
regnen kom
grönskan kom

vilka ord skulle
kan beskriva doftens verklighet
där blomman
där livet är utan gränser
objektiv verklighet; kärlek
vi tystnade och i den stunden
förmådde vi krypa ur skinnet
våra hjärtan förenades
oädla metaller syntes bli guld
bli silver
och vi insåg att det ädla är vi nu instigna i
med mitt älskande hjärta insåg jag detta
du har så mjukt andats in i mig

berget viker ut kronbladen

skuggljuset sitter i lotusens
regnbågslotusens mitt
regnbågsödlor är
innerbladens ring
drakarna breder ut vingar och andas sällsamma sånger
den väldiga havens drake
lyfter kristallmantels vingar

i den stunden andas firmamentets oändligrymds kärleksgrund
harmonisk samklang

Inga kommentarer: