söndag 3 juni 2012

den 3 juni 2012

 
dimhöljd är sjön
i min pannas skål
i månskimrande stjärnfylld
stilla
natt

hon

nattens
gudinna
månmoder

rör vid min orors strängar
bringar strofer av lugn
bringar frid

jag ser mig
i ljuset av hennes ögonaura

tysta andas vi nattens sländvingar

spindelmor väver silverdroppsnät
dagens ansikte
läggas över sömnblad

tyst låter jag det ske
nattens prassel stör ej min ro

du är hemma viskar

hon

nattens gudinna
månmoder

här vid månsilversjön
drömsjön

bilderna stiger in
ur dimhöljd sjö

hennes ögons milda ljus




ur min panna
porlande
vattensträngar
finner kanaler

rinner

vattenfall

tas emot av
hjärtsjö

ur elden i mitt bröst
andas helhetens stämma

genom tystnaden är jag
inte jag är jag
jag

evig är sjöns
lotusbladsvingar

stranden av denna sjö
bär en krans av
regnbågsödlor

vakande
nä’rhet
regnbågsödlor vet
det du ej vet
det du ännu ej vet

det vilket stiger upp
ur sjön
liv
moder

drömsjö

regnbågsödlor inväntar
din vaknandestrimma

håller din ögonhand

räds ej
det du nu ser
strömma
virvla

väven är hel
hel är väven

res
res dig ur det omöjligas väg

res
se
det möjligas väg

evig
oändlig är
kronans vidd

lotusbladskronan


upptänd mörkret

se

vi giver dig detta regnbågsblad

du står vid dörren av
din stora livsflodskälla

i alla dina
vandringsstråk

rör vid din hjärtcello
med stråken du nu har i din hand

den stråken är given av alla dina stråkars
urgrundstempel
*
(regnbågsödla)

regndroppe
lade sig
stilla

vid min fotring

regnbågsödla
stiger fram

urdroppe


regnbågsödla
bjuder

kristalljus
klart

ur

fingerborg
*


hästarna
i den djupa himmelsdalen
stegrade sina manar
böljande
svepande
glitter
kaskader

mjuka hovar skrapade
markens skrymslen plana

vidvingade
skarpögda
kretsar i vida cirklar
snuddande
nuddande
rör vid ögonkanten

i skogarna
jordeskogen står hon
visdomsbärerskan
eldfolken har anbringat elden
värmer den trebenta
järnkittelsbotten
och visst är det så
visst är det så
grytan
kitteln är ävenså
stadigståendesäkrad
hänger i kedjor från himmelskroken

hon rör i kitteln med staven av rönn
med solen
i månmoders skimmeraura

vattenvirvlar i kittelöga
dansar
ringar
ringar

hon rör med staven av rönn

virvlar
ringar

en gång öppnas
en kanal
till kitteln järnkittelns botten mage

hästarna vädrar
mjukfrustar

männen inväntar eldsvar
shamanen rör vid hennes hud
trummans

hon sjunger
sjunger
hjärtats rytm

gnistor stiger
virvlar
målar ansikten röda

plötsligt är allt

tyst

förutom fjädern vilken faller in i barnets hand

och barnet
barnet skriver hymnerna på solskivans rundel

hästar samlas i halvcirkel
männen reser sig möter i halvcirkel

lågor är nu
fåglar vilka flyger
flyger ur elden

himlar ovan himlar andas röda
röda vallmofält

den första droppen faller

elddroppe faller
rubinsolen är dess följemening

vindarna
hästarna är stilla
männen glider sitter mjukt upp
vindryttare far genom natten
med böljande smällande molnmantlar

kvinnor nynnar
regnens sånger

regn
vackra regn
släck vredens
hatens lågor
falskhetens fackla

väck flodens mening

hon läser ringarna i vattnet
i järnkitteln
stillar staven av rönn
hälsar regnfolken
vindfolken
tillvarofolkens ankomst

skogen
jordeskogen siar i spårens skopor
tecknen är mogna
vågen vänder

i ängen den vida
synes
vallmo
röd

synes prästkragar vidga solöar

allt är tyst

förutom fjädern vilken faller in i barnets hand

och barnet skriver
hymnerna

på solskivans rundel

hästarna betar
lugn

betar lugn i himmelsdalens

himlar
ovan himlar
andas

kristallbladsljus

Inga kommentarer: