måndag 18 juni 2012

den 17 juni 2012


hon strövar längs markerna
i regnets forsande fall
hör sina stegs
eko
rinna in i marken
i markerna är mina fötter droppar vordna
det är en lustig sång
en slags kanon; flerstämmad sång
vari vägen leder fram
och stegen rinner bak
kanske fram frågar bak huruvida detta är
så lyssnar de in i varandra samt nickar godmodigt
iu samförstånd

hon vandrar in i skogens regndofter
regnsånger
regndroppsklanger

stannar en stund vid kärret
hör grodor kväka
hör vattensånger
regndroppsklanger
svävande dur samt moll
kanske stickar de en tontröja
kanske väver de

kärret har funnit sig en stig
en åder leder in i sjön
den stigen
ja, på stranden
bredvid
kanske med ådern i sin hand
vem
vet

ser fåglar sitta vakande i tr5äden med bladtak
till lä

med vingar tätt slutna kring
omkring kroppen

vid sjön står hon
blickar in i natten
i sjön den vida ser hon
uddar
spetsuddar
uddkanter
udda är unik
unika är alla
allt
kobbar
kabbala
visdomsfärd
skär
bladet skär rent kanter
han täljer henne en vacker slev
täljer henne en vacker vandringsstav
sonen
öar
oaser
lummiga
vattensmycken i törstande länder

i natten
konturlösa

ugglan i den höga tallen
med kottregnen
hälsar henne mjukt

hon vänder sig om vid ett mullrande
åskan ljuder
blixtar dansar

ett träd ligger
eller sitter
eller
eller …

vad är det du gör

jag fäller ut stamblad
spånor heter det visst
eller slanor
eller brädor
bräder
stamblad är vackrare
fogar dem samman till
en båt
en lanternabåt
för dig
till dig

det är en god natt till resa

det enda du behöver göra
är att invänta min gärnings
klarhet
*
varför har du lindat så många rep runt dig
mer tågvirke, trossar, vilka binder fast
stora oceanångare

repen har jag virat tvinnat starka grova för att hålla
ser skeppens sjumastares
mä’stares skönhet
giver dem en hand
så att de ej förliser
så är vi alla mästare

hur vet du
att det ej är deras väg
förlisning

det kan jag ej veta helt säkert
under åren har jag märkt att de lösgör sig i de stunderna

du kanske
förlänger det vilket skulle ske

så är det nog
därför håller jag dem ej
fast
det är mer en
stödjande gest
ser du
repen är för att hålla mig tillbaka
hålla mig åter

varför skall du vara återhållsam
du har behov av andning
det har alla
ja jag undrar
och varför skall du det
hålla dig
tillbaka

det kan jag ej svara dig på
kanske för att mitt inre skimrar genom detta

vem
vet

frågevinden tog mannens hand
är ej repen förfärligt skavande
förfärligt tunga
se så vackra skeppen seglar
med spända segel

det gläder mitt hjärta
och se så vackert tärnorna vakar över
med färden

fly ej min fråga;
är ej repen förfärligt skavande
förfärligt tunga

så har jag ej sett dem
sett det
känt det

hör du inte den tystade gråten
ser du ej den skira lågan

mannen förnekar det hörandet
den synen

de passerar träd
träd med djupa fåror
marker med djupa sprickor
än skimrar
lågor
de kvider
svagt stiger kvedosången

mannen ser
böjer sig över
sprickorna
de är djupa
svarta blixtar
zick
zack

skulle jag flyga vore de
törnrosens häck
och djupt därnere
inne
synes ett svagt
skimmer

säg mig
varför håller regnen sig tillbaka

de är instängda

frågevinden leder mannen
de kommer till en bergsport

mjukt knackar vinden på porten

väktare
väktare
väktare vördnadsfullt ber jag
ber vi
dig
oss in

vilket ärende bär ni i edra händer

mannen här har en instängd
frågemening

vi kan visa bergets inre
med bergets tillåtelse

en fjäderlätt sekund ljuder
så glider porten upp

väktaren följer deras väg med
skarp blick

i väggarnas
ja
det är händer
skimrar silverblå ljusgivare
så når de bergets djupa inre
hjärtat

välkomna
välkomna vandrare

är inte de repen förfärligt
skavande
förfärligt tunga

så har jag ej sett det

så såg inte heller jag
ser du mitt
fria hjärta
i mina händer
lyssnar
glöder
mitt namn är
vulkan

ser du sprickorna så många

ja, de liknar dem jag såg
i markerna i trädens fåror törnroshäcken

jag har sett dig
vi har så ofta stått nere i byn
sett dig
ibland sända röksignaler
vi har hört dig mullra
hört dig
sett dig
vi har hört sägner måla fram
mana fram bilder av
hur stenar eld
glöd
sprutade ur dig
rann nedför dina sidor
stelnade
regnen kom
årsringar lades
och så

grönskar livets mening igen

ja så var det
himlarna sotades av ångan jag andades
skymde min väg
för mig
sprickorna blev fler och fler
och hjärtat glödde
slutligen exploderade jag
mitt inre
repen
tågvirket
trossarna
brast
berget är galet skrek de och flydde sin väg

mannen begrundade det sagda

löste sakta upp rpen
tågvirken trossar

bugade inför berget
nu börjar min läkedomsväg

vandra i din skönhet vandrare


vid ingången
utgången
m ötte
stod väktaren
du är fri
nu

porten glider upp

svarsvinden
rör vid mannens ögon

och mannen andas med lätta vingar

ser molnen skingras runt synen

Inga kommentarer: