torsdag 21 juni 2012

den 20 juni 2012

trots

det
vackra

nyckelbarnets
röda

vingar

mjukflödande form
språk

svarta molnprickars
årslopp


det röda nyckelbarnet
pigan

trots
arla

sömnen

fällde ut skalvingar

skimrande regnbågs
vingar

sjunger
lov

trots
suckarna över regnen
*
trots
trotsa

stenröse
röse
rysa

trots allt det vilket var
reste hon sig ur stenröset
det var som
vore stenarna
lavinen
stenraset
dunflingor
dun
fjäderlätta

maskrosfrön
paraplyer
blommande
moln

trots allt det vilket var
reste hon sig ur stenröset
rysande i den kylslagna luften
höet
stod
stolt rakt
böljande med vinden
lien vilar i handen
ladans
hand
slipstenen slumrar
veven står still
han beundrar ängens rörelse

höet är ej slaget

trots allt det vilket var
reste hon sig ur stenröset
rysande i den kylslagna luften

vem
har
givit dig
detta slag av kyla

slagna är värmens blad till jorden
höljer
hennes
hud

trots motstånden

stånden fyllda av motargument
skakade hon av sig
bojorna
de vilka så länge
naglat henne
fast

så må mina fotblad
blöda
så må åarna
rännilarna röda
samlas
må dropparna
stiga in i rubinrosors
blad

trots motstånden

stånden fyllda av motargument
skakade hon av sig
bojorna
de vilka så länge
naglat henne
fast
i en tillvaro utan till
varo

hon stiger in i
till
varo

motstånden
dessa stånd var fyllda av konstgjord
ytgjorda bär frukter
allt det vilket marknadsstånd försäljer
dessa varor var helt utan innehåll
mer en oätbar massa

hon ser
barnet trotsa
prova sina vingar

kraftmätning
en aln
två tum
jag växer mig upp
i höjden
där andas
min
själ
stadigt står jag på jorden

speldosans vackra lock
lyfts av vinden

ballerina
i silkesmolnskjolar

stå
högt på tå
armar äro lyfta
händer äro
omfamnande
fingerlätta
ballerina
på tåspetsar
dansar i

cirkel

av tonklang


hon ser
barnet trotsa
prova sina vingar
är jag
redo
är jag redo

är jag ett rede

är jag redo

 i total tillförsikt
reser sig barnet högt på tå
samt blickar ut över muren

hör havet
upprört
ryta

valen sveper
sin djupa sång

om stämmors
mistlur

tänder vattenlyktans
eldfat

vem väckte dig
till

ilskeglöd

vem har
givit
dig

detta slag av kyla
slagna är värmens blad till jorden

hon satte sig
helt
resolut
vid
stenröset
läste alla

stenfararord

aha

det är så

det
är

i total tillförsikt
reser sig barnet högt på tå
samt blickar ut över muren

hör havet
upprört
ryta

valen sveper
sin djupa sång

om stämmors
mistlur

tänder vattenlyktans
eldfat

vem väckte dig
till

ilskeglöd

det gjorde stickan i mitt öga

hjälp mig
hjälp mig
jag ber

skölja den ur
mina cirklar

jag bjuder barnen
in i

sommarströmmande dans

kaskeloten
kallar

byar
av

moln

gryningsregn
sträcker

hjälpande
händer

nedför stigen
höres

barnens pärlande
fötter

dyker in i
havets

tinderljusa
famn

svanarna i vassen

vaggar
vakande
lugn

gässen lyfter

ystersånger

var ej dyster

fiskarna
flyr leende

in i

djupare

vikar

fjällen skimrar
i solens glöd
*
jag sänder ut er
på resa
jag skickar ut er på resa
sade
berget
det enda medhavda är
det enda ni för med er är

medupplevelse
samt
edra
nakna
fingrar

detta för att ni skall
uppenbara

livets
verklighet


för att ni skall
lyfta

molnbankarna
molnbalkarna
*
sätt dig här hos mig sade natten
räds icke det vilket nu sker

jag satte mig i nattens mantel höljd
natten strök med finger ut ljusen
med ens var allt ingenting

detta ingenting är icke betydelselöst
det är
be
tydelse
löst
det är
inga ting

det är den absoluta stillheten
det vilket var innan allt synligt är
i detta mörker andades en andning
vishetsljusen viskade
jag
önskar
se
er
uppleva
er

vishetsljusen rörde vid
tomheten

av ljuset av värmen
steg ingenting
intighet

det vilket är
i den varma andningen

mellan
orden

samt
det vilket var
steg in i är
genom andningens fridsrörelse

sakta upplever
jag närvaron

denna så godströmmande närvaro
däri kroppen ej är en barriär
däri kroppen ej är en mur
där inte murbräcka or behövs
däri sprickor ej åsamkar skada ty i denna när
är allt ett
och detta är överlämnandet i visshet till är

ur mörkret stiger orden
i begynnelsen är
och natten tänder ljusen tänder värmen

vi sitter i ett berg
en bergssal
denna sal kan lika gärna vara bergets yttre

så oändligt vacker är synen
ty i varje spricka
i varje nisch
andas
lågor
själslågor
eldskålar med skimrande lågor ut helgad olja

berget är skrudat i girlander och kanske är detta stigarna
natten leder mig till skogsbrynet
brynet har slipat silverbladet rent
varje stråk av missunnsamhet
misstro
missiler
allt detta vilket stryper
är
borta

natten
hur kan du vara natt i gryningstimman

natten ler mjukt;
slut dina ögon mjukt
så vet du

ser du
hararna vita
med långa öron
med nosande nosar
i ständig rörelse
ser du vita dunbollar
harar

vädrar
upplever
skuttar
i cirklar
det kan tyckas att haren
kaninen
är ett enda vibrerande
rädslohjärta

haren förtäljer dig
cirkelns vishet

möt rädslan
den är ej din herre

solfagra
ordringar

lyfter
slöjan av

bankande
hjärtan

frigör
gonggongens
klang

Inga kommentarer: