tisdag 19 juni 2012

den 19 juni 2012

jordnära
jordmoder

säg mig
vad ser du i det du andas
jordnära

jag ser en gestalt
kvinna
man

ett livsväsen
vilket så mycket älskar jorden
att
detta väsen breder ut sina armar
samt omfamnar jorden
nära

jag ser en stigfinnare
finnerska
lägga örat intill jorden
samt lyssna
in
in

med ens ser jag en jordmoder
lyssna med trätratten intill moderns runda mage
barnets hjärta
höres
moderns hjärta
höres

jag ser en innerlighet vilken är
obeskrivlig

bönor
böna
bön

en gång planterade fåglar en böna
kanske bönor
vem vet
eller kanske bönan
bönorna slingrade
ringlade sig uppför backen in i jordbäddar

bönan
bönorna
slog rot
jag upptäckte dem med glädje

och jag ser sagan om bönstjälken
hur denna i sitt skal
hårda skal
bönor har hårda skal
sätter sin grodd
samt spirar

når himlen
i och med att den särar
skalet
jag ser ett kisande öga

är det ej så med bönen

den är grodden vilken spirar
till
in i himlars höjd

det kan ej ske i det grodden ej fann fäste
i
jorden

jordnära
jordmoder

hon lever helt nära jorden
jordnära
jordenära

jordemoder

hon bär jordarnas färger i klädnaden
de vilka ser henne kanske tar henne för en trädstam
tall är nog den färg vilken är närmast och visst är det så att färgen skiftar med solens rundel

jag minns linneornas vackra rankor
hur jag i ödmjukhet bugade inför deras skönhet
jag minns kattfot
kattfötter
så mjuka
så lena
undrar var ni är nu

hon sluter ögonen förflyttar sig med markerna
upplever hela sitt väsen vibrera
hon hör
flyende
små fötter

ser träd falla omkring sig

jag minns din skönhet
du gav mig stunder av frid
av fredad

jag minns din skönhet
träden höga

kronorna
en korg
en vid korg fylld med sol
solblad
singlar
dalar
sakta in

mjuka stenar bär
mossa med små blommor
små
små
blommor
eller kanske är det tröjor
mantlar
vackra är de
goda att röra vid
med händerna

stigar ringlar
kanske är det snokar
huggormar
kopparödlor
ja – det kanske de är
stigarna
stigar ringlar
kanske är det stigarnas dans
långdans
kanske är stigarna hudens nätverk

där invid stenar växa
skogsstjärnor
linneor
kattfötter

i granntäppan växa mandelblom
vita skirstjärnor
ståtliga rallarrosor

hon hör barnens pärlandedanser

nu
nu ser hon hus
ser hon asfalts vägar

vart är ni nu
vart tog ni vägen

hon hör
vi tog vägen in i fjällhöga
fridsstilla
fredade
är vi

gråt icke moder

de har byggt sina hem
de behövde dem
de har sina vägar

alla vägar bär till
moder vi är i solmarker

i
ditt
hjärta

du vet
vad
vi alla vet

genom ditt hjärtas
sång

så gråt icke moder
och gråter du


så skänker du oss
pärlor av liv

ty du smälter
fasadernas cement

så gråt icke moder
och gråter du

så gråter vi med dig
ty vi

är
*
bergsandarna andades fridsregnen
regnbågsblad klädde vattenfallens utslagna hår
bladen landade mjukt i flodens bårder
vilka mjukt lade sig runt bergens fötter
fotblad
floder samlades i den regnbågsskimrande sjön
i silvergräsets plymer

bergen
bergens väggar
däri steg bergsrosor fram
och bergsandarna fröjdades med dem
med bergssjälarnas rörelse vid
doften låg runt nejden
ymnig
fyllde livsfolkens hudar med liv

det kom sig så
stormar drog in
trots sommarvindarnas värme
trots grönskan
trots
trots
drog stormarna in
släckta ljuskäglor irrade

allt frös
sakta
till is

bergsandarna kallade in flammorna

såg hur kölden steg upp ur vattnen
ur markerna

såg hur de flydde uppför bergens stigar
hur bergen gav dem stöd
ja, de flydde uppför bergens stigar
sjönk in i bergens stenblad
altartavlor
regnbågsblad
is
isberg
stodo synliga med isbårder
och sjön
en spegel i hennes hand
en isspegel
en isoblat

vindens moder nalkades platsens avskildhet
varför stänge du er ute

kylan vilken omger
tar hårt

djupt i ditt inre
ser jag dem i värn
dock i avskildhet värma sig vid din eld
du glöder vackert stundtals i din ismantel
förtälj mig
saknaden i ditt inre
förtälj mig varför de flydde

jag kallade in dem av det jag såg

förtälj mig det du ser i det du såg

vindens moder inväntade orden

och berget begynte tala
allt medan berget talade steg tårar fram

löste avskildheten

bergsandarna andades fridsregnen
regnbågsblad klädde vattenfallens utslagna hår
bladen landade mjukt i flodens bårder
vilka mjukt lade sig runt bergens fötter
fotblad
floder samlades i den regnbågsskimrande sjön
i silvergräsets plymer

bergen
bergens väggar
däri steg bergsrosor fram
och bergsandarna fröjdades med dem
med bergssjälarnas rörelse vid
doften låg runt nejden
ymnig
fyllde livsfolkens hudar med liv

vindens moder log
helt stilla

det är gott se bergsrosorna
att uppleva doften åter

och bergsandarna tände varsamt
de slocknade ljuskäglorna

i skogen står en tavla
målad med kolibris vingars
penslar

för att visa
det evig
är

Inga kommentarer: