söndag 14 oktober 2012

den 14 oktober 2012



har du en gång stått inför ett djuphavsakvarium
eller för den delen ett sötvattensakvarium
eller för den delen ett mindre hemakvarium

har du givits denna möjlighet, kan du uppleva hur lugnet upptas i dig eller kanske akvariestämman omfamnar dina ögon. allt är lugnt stilla, du vet att vattnet flyter, du ser bubblor stiga så vackra, lyssnar du riktigt noga kan du höra bubblornas sång.

akvariet är bilden av den stund då du omfamnar dina tankar
de har tillåtits passera likt fiskstimmen, därigenom ej blivit det hungrande rovdjur är sinnebilden för.
du är lugn i ett meditativt tillstånd där du når in i klara vågor – linjära – horisontsvågor. du kan se dessa vågor på mätinstrument. dessa vågor kan mötas, vävas samman, lappa över varandra, kan ta över eller utplåna den ena.

fiskstimmen kan sväva likt stora fågelmoln
likt stora hjordar

en
rörelse

tanken synes ej men tanken rör vid vattnet

stimmet löses upp
egentligen ej; ”stimmet ”slås” ut i periferin som om någon slog på gonggongen. så ”dras” stimmet in till centrum.
bilden är också att likna vid en blommas utslagning av knoppen samt hopdragning åter till knopp. det finns blommor vilka gör så; ständligen. dag och natt, natt och dag.  sömn samt vila ja, det heter vaken samt vila. de är dock av en annan verkan.

stimmen kan liknas vid andningen och här är denna tankeandning. tanken har ej en verklighetsbas förrän du sänker ned håven, lyfter den samt ser genom nätmönstret.
tankar är vackra, mycket vackra men dessa har behov av ett ankare.

om tankarna får virra, irra och du söker slå dem med flugsmällan flyr tankarna samt gömmer sig darrande.
resultatet blir det ovårdade, misskötta akvariet
det är ej en vacker syn med döende fiskar samt ruttnande vatten
det doftar ej
det stinker
*


det svävar en fågel av sällsynt tonart
vingar är fjädrar ur moln
fjädermoln
spände seglen
seglen vilka bär den svävandes färder

säg mig fågel
vilket namn bär du
vilken hamn färdas du till
färdas du från
färdas du i

vilka hav bar dig
vilka hav bär dig
säg mig fågel varur lyftes din stämma
vilken väver likt
värnande längtanshänder över skogarnas

spektraler
spektrum

din stämma vilken ljuder likt vemod
likt det fyllda tystas tömda bägare
vari klangerna andas fria

varur är dina ögon komna
säg mig fågel vad
vad är din svävandesång

intet rör vid min panna
vid min strupe
vid mitt hjärta
jag är en fågel

det svävar en fågel av sällsynt tonart
vingar är fjädrar ur moln
fjädermoln
spände seglen
seglen vilka bär den svävandes färder

skogen särar fingrar
ljus hälsar vägern

vid är ängern
bergets mantel
stigen kiselströdd lyser
lyser likt en vit blodåder
vägen
till
bergstrappan

tempeltrappan leder uppför
i sju av satser
av vad är denna sats

det är ej en dogm
en regel
är det en regel är den bärarm

jag svävar
ändå vandrar jag
stiger jag uppför trappans tonandesteg

vid det åttonde
tunnas luften
jag stillnar i vilans bädd
väckes av den första solklangen

stiger uppför det nionde

möter
den solhövdades
ansiktsljus


det svävar en fågel av sällsynt tonart
vingar är fjädrar ur moln
fjädermoln
spände seglen
seglen vilka bär den svävandes färder

Inga kommentarer: