måndag 15 oktober 2012

den 15 oktober 2012



vaknade

med lev ej extensivt
för djupt

mötte detta ord
skrev ned ordet

levde med; vad är extensiv är det existentiell
är det ex – i fordom. är det ex – exkarnera
är det ex plosiv
extensiv
intensiv

extensiv sensitiv

ordet extensiv är vackert – tydligen är betydelsen i ordboken; omfattande – utbredd
kanske säger de – drag dig samman du kan ej vara överallt
just nu behöver ditt hjärta dig
och tiden
är ej den långa tiden

det surra mycket
visst vet jag vad tanke är, tankemoln – tankeskönhet
tanka – till andes närhets kärlek andas
så skuttar ordet intellekt fram
i skrivandets stund
ser jag en hantverkare med en hammare i hand vilken spikar, spikar
vinden ljuder mjuka toner ur intelligens
alla dessa ord har blivit mycket laddade är välan dissekerade både härs och tvärs och de surrar just nu i hög hastighet hos mig

jag släpper dem – låter dem landa ty egentligen andas innebörden i dem alla då vi släpper teori, teser, verbalordnar, dominikater

i andens ljus strålar själens skönhet
ur harmoni stiger
det fullständiga intellektet
ur gudomlig intelligens stiger det fullständiga intellektet
i luften andas vindar
vindar tankar
tankevind
vilka är ni
vi är komna ur
uriden
vilken är er väg
vilka är era kvistiga ögonvyer
så frågar hantverkaren med analytisk stämma
valparna gläfser
runt benen
vi vill bus
kasta bollen husse

hantverkaren ler
släpper hammaren en stund
mjuk flyger fjäderbollen kastad i vind
så finns du sovande tanke i sovande intellektets slummerkupa
knack
knack
vakna
ljuder tuppen på gärdsgårdsstängslet
tankestavar
ljuder
var hälsad sköna morgonvind
låt oss vädra lärftens vita tankebårder

rastlösa vandrar tankar i väntan på
morgonvällingens vita dofter
havremust med smörklick i
hungern stillas
ro infinner sig genast
tanken slumrar i själens vagga
själen rörs av glitterljud
jag vill dansa
schsss - vila ännu en stund vackra själsband
hon står vid spisen
i husets hjärta rör i den vida grytan av järn
vi kokar guldblad att skruda din tankekrona med
retorten strålar med glasklar skärpa
anden eftertraktar kropp
kroppen eftertraktar ande
så har de undervisat varandra

kom låt oss vandra
i rosentemplets riddargång

i ett av lönnens stjärnblad sitter en droppe
skälver av höjder
av vindar
av allt det droppen vet samt likaväl inte vet ty vad är att veta

droppen kurar sig närmre stjärnbladet
vilket sluter fingrar en aning närmre
stjärnbladet aktar noga på att ej skymma sikten för droppen
droppen vilken i detta glömmer att skälva
lyfter blicken
ser in i molnen
mjuka
seglande lugna
så högt upp – ändå ser molnen sig ej vara över allt annat
molnen ser delaktighet

har du det bra lilla droppe
du tindrar så vackert
du kom från oss
vi lade dig där
i stjärnbladet
precis så var din viskning

var min viskning den
så varför skälver jag

en vind ilar runt
en vind en tankeflisa

kanske skälver du för jag är vilsen
kanske skälver du av min vilsenhet
mitt vilsna

det är så många trösklar här
och varför har du egentligen byggt dem

droppen såg på tankeflisan
överblickade tankeflisans rådande uttryck med klotrunda ögondjup

inte har jag byggt trösklar
jag vet ju inte ens hur

tankeflisan
hummade
nej det är sant
det är ju nästan vallar
väntar du dig översvämningar
ja si då kommer de
det är sant trösklarna är väl mera vallar
och jag kan inte vare sig valla eller gå i vall
och inte har jag ännu lärt mig tröska
mera trösta

tankeflisan skuttade leende in på den
tankevägen

droppen såg undrande på
och byggde en tröskel utan att veta

nu
gjorde du
det
igen
sa tankeflisan
och jag som just hade lyckats glömma bort trösklarna
för att vallas av ditt lugn

droppen suckade nu
mer förvirrad än virrad
jag begriper inte något av vad du säger
du virvlar
du yrar mest runt

det kan vara sunt
tankeflisan satte sig nu helt stilla ned
begrundade labyrintens skönhet

molnen där
är
vackra
därur kom jag
och det var minsann inte lätt ur ditt skälvande tillstånd
du glömde ju hålla mig i handen
intill läkten

lönnen höjde rasslandestämma
lilla droppe
det är fasligt vad du far runt i denna stund
jag tror vi får lägga dig i jordad ombonadshand
du behöver ej ta ditt hopp
behöver ej hoppa
vi
jag och mina grenar lyfter dig ned i jordehand
ombonadsband
håll tankeflisan i hand
låt tankeflisan känna uppleva din hands signaler
eller röster
ja släpp tankeflisan ibland
låt tankeflisan vara i vinden
hämta dig tankekorn för att stämma av med
intill läktens stjärnblad

så höljde lönnen stjänbladen över droppen
vilken med flintstenen tände
elden
vilken gav dem ljus samt värme
i nattens vaggsång



Inga kommentarer: