måndag 22 oktober 2012

den 20 oktober 2012



ugglemor andas djupt in
dofter ur regnblad
ljusglimtar ur knoppar
droppar

ugglemor njuter av den infunna tystnaden
vari all rörelse natten övat sedan urminnes blivande
smygande steg
synas utan att synas
vara utan att störa

invänta
invänta droppens fullbordade rörelse

ugglemor har en dotter i lära
förmanar har modern valt att utebli
hon vänder blad
hon särar vingpennor
förtäljer mer det hon ser
ibland förtäljer hon sina egna färder
ej hur hon löste dem, vad nyttjar det
hon bara nämner färderna
detta för att dottern ej skall rygga
bara känna igen

visst önskar hon ibkland att hon kunde stoppa
kunde hindra
hon vet vägen
jag kan förtälja dig mina vägar
stundtals min upplevelse
jag kan ej förtälja dig dotter
din
vägs
lösningar
endast viska min tillit till dig
visdka din skönhet in i dig
utan att störa
se
dina lidandes stunder
medleva dem
viska
jag finns
är dig nära

ugglemor njuter tystnaden
hon yttrar färre ord med åren
stiger alltmer in i tystnaden
det är som om hon övar röstens smygande steg
ibland viskar hon in i vinden;
språket behöver ansas
sårader gallras
så mycket sås på måfå

hon sitter med boken
boken med pärmar av träsammansydda med vita forsfärders korsstygn
hon ler ty hon ser forsarnas
allts rörelses cirklar
virvlar
spiraler

den boken har hon öppnat denna natt
vänder ett spindelvävstunnt blad
de sitter vid ljusskäppan
eldskålen med mildljus
ugglemor rör med vänster hand
vinge vid bladet

se dotter
se skärpan
hör trummans sång där i fjärran nära
öppna ditt hjärta till
förtälj mig det du ser

det ljuder hjärtslag mjuka
ännu slumrande
hjärtslagen stegras eller är detta stegrande hästar
med vita manar
vilka manar in oskodda tassarnas mjuka gång
huden hennes skimrar i det hon i morgonväkten
stiger ur bädden av bergsblad höljd

bergsfolken rullar ut
mullrande runda stenblock
i smedjan höres klanger ljuda
djupblå clematis skrudar ingångens utgång
berget glöder eld
i smedjan smides av järn svärdet vilket skär rent
det enade
enande svärdet
ur bergsblods stjärngåva skänkt
kyls nu i grynings
skymningsdaggens tårar

de bär svärdet ut ur berget
nu höres stenar snurra
sten till sten
jättelika
kugghjul
vem är du att ställa kuggfrågor
ur bergsur
de bär svärdet ut ur berget
nu höres stenar snurra
sten till sten
jättelika
kugghjul
ur bergsur
bergsuven vakar med skeendets innebörd
moder
jag ser dem skärpa svärdets
egg till gottgörelse
i denna töckendimma
detta svärd
kärlekens svärd med allts livsnerv inom bladet
det är ett vackert blad moder
dess rörelse ljuder susandemjukt
smygande
välgörande
helande
steg

Inga kommentarer: