måndag 8 oktober 2012

den 8 oktober 2012



månmoder spänner trådar
varligt i nionde harmonis tvåklang
nynnar en hjärtton
ger strängar toner
en efter en till en i nionde harmonis tvåklang
med ljusfingrar släpper hon tonfjärilar fria
når mig i nattens vingsvep
kanske hör hon
hon hör
floderna vilka väller upp ur mitt bröst
hör hur jag söker stilla min förtvivlan
hör mig kämpa emot lusten att bara ge efter
svepas in i
dras ned
drunkna
i
floden

sjunker
sjunka
upphöra

stämman viskar illuminato illuminati
jag vet att jag måste stanna
vet
vet
vad spelar det för roll
vad spelar vetandet för roll
jag kan ej hela mig själv och jag vet verkligen inte
ur roten av min en gång starka hjärtglöd om jag orkar

fjärilar
fjärilstoner
tonfjärilar svävar runt mig
rör upp luftens
hastighet
luftströmmar lyfter mig
för vad
för var
varför
varför

jag reser på en av strängarna
till landet bortom
på en av strängarna till skogarna av bambu
inte visste jag att dessa stammar är så höga
de svartvita
vitasvarta lugnen
viskar
se
se dessa stammar
delar av hel till hel
hör vinden andas
hör bambuflöjtens mjuka andning fläta
fläta dina lösa trådar samman

bladflik lämnar utan att lämna
bladflik flyger till mig
sträcker sig
till

mig

lägger finger till haka
lyfter min blick släckt
bladen darrar flimrar
släpper sol igenom
står i tusensolars land
flätat tak av soltråda
flätad hatt av soltrådar bambu

kolibrimoln rör vid synen
står i pelarljussalar
och de svartvita
vitasvarta klättrar mjukt
omfamanande bambuträden vajar
bär
hur utan att brista
ser du grässtrået bära fågeln
fågeln vila i dess strå
myran bära barret
barret följa myran
kraften andas i allt
frigör dina energier
hur
hur
jag vet ej mer

det kommer en helare vandrande på tråden
den tvenne av nionde harmoni

sitt här i min hand
tills detta sker
*

i det nakna andas visdomen
visdom kan följas i hudens skiftningar
så skiftar sfärernas musik med solens vandring
solen med staven i handen
den vidvingade fingrade
stjärnorna är solens släp
detta släp är himlamantelns skönhet
solen släpar ej det slaget av tyngd vilken associeras med ordet tyngd
denna tyngd inom solens släp
är grundad visdom
är tyngd i betydelsen av mening
rymdtyngd
atmosfärisk tyngd
atmos – ser du andas
atmos sfärisk tyngd
denna tyngd är grundad visdom
är tyngd i betydelsen av mening
visdomen har klätt av sig kläderna
vandrar naken
sitter i trädets himmelskrona
cirkeln svävar vänder sig runt
visdomen snuddar
nuddar vid jordens öga
pilen spänns i bågen
far
buren av luftens vingar
hjorten ger sitt liv
hjorten hängs i trädets krona
är ett upp och nedvänt träd
kronan rör vid jordens öga
blodet rinner droppar ur strupen
fly ej de orden
blodet rinner droppar ur strupen
vattnar jordens öga med hjärtorden
slakt kallas detta, du ryggar vid ordet slakt
vad är slakt i meningen av liv
av mottagen visdoms vishet
stoffutgivelse
avklädande av
från paradis till paradis
avkläd dig dina stelnade former
fossiler omfamnades av bergen av rullande stenar av is av land av
av
borstas varsamt fram

han göt en form av gips
hällde ädelheten däri
lossade formen för att det ädla skulle framstiga
i denna skulle/höskulle behöver du ej leta efter nålen
den följer solens rörelse

slakt kan ses ur råhetens maktstruktur
slakt kan ses ur gudomskällans lösande av maktstrukturens fängsel
personlighetens frilagda individs källskrift

Inga kommentarer: