måndag 1 oktober 2012

den 29 september 2012



natten förde mig vida
in i det vilket först syntes vara havens vågor
bars av en fågel måste det ha varit
en molnfågel

bars genom skogar
molnskogar måste det ha varit
så mjuka var formerna
kronorna tonade i ljust skimrande sepia
en anings doft av det  vilket för enkelhetens skull benämns rosa

stannade ej där
cirklade stilla
i det upplevelsen
synupplevelsen vilken gavs var
strömmar cirklande runt
havets öga
en del benämner detta stormens öga
en del benämner detta
vad än det var liknade detta nebulosor
nebulosaöar

eller jag är säker på att om jag såg detta
i den fysiska jordtillvaron
skulle detta vara en tyfon
en tromb
i denna syntes blåskimrande
samt
vita blommor
mycket väl
kunde detta vara blomstergirlanger

molnfågeln bar mig
genom tonvibrerande skogar
fuktiga av regn

fjärilar rörde vid allt
i trädens toppkronor levde orkidéfolk
svävade kolibris
kysste luften regnbågsljus

bars vidare genom stäpper tundror
till det vilket syntes vara havens vågor

fågeln lade mig i vågor5na
vågor av
sand

lägg ditt öra till markens hetta

havens sånger
pulserade

var det mitt hjärta
var det min puls

ljuden förändrades
med detta underliggande
ökenfolken
hästar driver upp sandmoln
kameler vaggar lugn
myrra
sandelträd
stiger

hon dansar med bjällror runt vrister
cymbaler är fingrar
ansiktet är naket
hon skimrar röd av eldars talan

sanden vänder


sandfågel bär
lägger drömmen i bäddens uppstigande gryning
*


solen vandrar i regnstäderna

väcker regnbågsfärder
sjunde

klanger
ur smedjan stiger

ädla
sju
blad


haven viskade in i mitt öra
hör du havet brusa

ser du maneternas andning
ser du pulsens rörelse
hjärtats rörelse

solen ser stillastående ut
se närmre

rörelsen är
öppnande slutande
in ut
ut
in

det är skapande
skapelse
upplösande
formande
upplösande formande
samt ständigväckande av energier ur solens kraft
ädlad
förädling genom
syntes
syn
tes
ser du haven bli
dimma
dimslöjor
varje liv är ett skimrande blad
skimrande rörelse
ej fastställd form

solen är
det värmes ur
är

solen vandrar i regnstäderna

väcker regnbågsfärder
sjunde

klanger
ur smedjan stiger

ädla
sju
blad

Inga kommentarer: