tisdag 30 oktober 2012

den 30 oktober 2012

 du är


rösten



vilken återvänder



vilken

spräcker

ensamhetens

väggar



ser du
bergen

andas purpurdimma


blåskira
rör vid silverblad


bäckar porlar
in

i


dalöga


vari hjortarna betar



havens
sånger



hon gräddar tunnbröd


klipphällen


av solmjöl

med månsocker därpå



sju korpar
strör sju timakorn
i fältets axdröm



däri
möts


alfa samt omega


jag steg in i den jag var

stark


maldes kanske
sönder

lärdes
vara inom mig


blev främling i världsvarat


det finns en orsak
en mening till det


jag var den jag var

steg in i är


lever
energier ännu


jag vet att de ej slocknar
ibland kurar de sig samman

likt regnen under träden

*
krabban sitter i havshamnen
följer klippkammens rörelsesvep

havet
breder ut sitt långa
pärl bands hår

vari öarna är
grönskimrande oaser
vari vallmofältsblad bjuder färgberöring
färgsnurror sufidanser ur vita kjolar

sjöstjärna ansluter sitt sällskap till krabban
har du sett så många färger vallmon har
alla ur sjuende slag

det
har jag
sade krabban
i havshamnen
följer klippkammens mjuka rörelsesvep


tärna fäller vingar runt kroppen
begrundar krabbans följsamhet
sjöstjärnans tysta medvarande
begrundar skimret dessa väver

tärnan länkas in i vävens skönhet
sjögräset susar leendebubblors silverpärlor klar
stiger upp till ytan
vattenfolken sitter sällskapande i vind

säg
vad är det du ser undrar de alla
tillslut i tystfråga till krabban

skalet öppnar krabban

jo
jag såg dem
såg dem bygga vallar
undrade till vad
för vad
till
för
såg dem peka in i luften

krabban tystnade
återkom
har ni sett fingrar peka ut vinden
så märkligt betedde de sig
rusade i all hast
gormade och skrek
rev upp sår i stranden med spadblad
nej
inte buljong
inte det spadet

spade
spadar
spader var det

så hällde de sanden i säckar
travades på varandra

sanden den var tyst kikade genom fingrarna i säckarnas väv
vallar till vad till för
det såg ju ut som de tänkte
och nog var
det
tänkte bygga sig en vall ända upp
mot det de kallar himlafäste
tror nog mer det är deras pannfäste

vågen den steg
vågar deras skräck
undrar varför de ej såg fiskaren väga jämnt
varför slöt de ej ögonen
lyssnade till skålarnas vågarm
klockstapeln öppnade den mjuka järnklangen
vågen rörde i ömhet vid vallens travade hög

bergsmassiv stiger upp ur sanden
rinner upp ur sanden
myllrande sandkorn lägger högen
svalor rör vid hög
sprider kornen in i
bergens klättrande skogs sluttningar däri träden är
tjattrande kronor
saktmodiga sengångare rör vid brådskan av ljusglimtar
leoparden vakar
i solgluggar
tarantella spinner måntrådar
väver korgar vari bären röda lägges
flodhästen vänder vattenblad
zebror stå i ring
väger toners resonans
fläkt vänder blad
snöblad lägges i nordan
däri skogarna av furusånger klättrar nedför bergen grå
viker upp himmelsfliken
himlar sköljer blå
krabban sitter i havshamnen
följer klippkammens rörelsesvep

vågen den steg
vågar deras skräck
undrar varför de ej såg fiskaren väga jämnt
varför slöt de ej ögonen
lyssnade till skålarnas vågarm
klockstapeln öppnade den mjuka järnklangen
vågen rörde i ömhet vid vallens travade hög
sanden sipprade ut
ur säckar
rann helande ut över såren
så blev stranden hel
jag såg dem omfamna varandra i sund uppgivenhet
det var i den stunden vågen lade sig stilla


såg du

allt

det


ja
det gjorde jag och mycket mer

hörde elefanterna trumpeta
såg herden valla fåren molnen in i lugn
hörde vinden landa där under träden
andas i jakaranda flöjtens tonböj
dofter av eukalyptusbladen förde vingfolken vida
löste krampen de knutit om reven så hårt
såg sköldpaddor stiga in i havet
såg delfiner dansa i ring runt valen
valen vilken i glädje skänkte fontänljus

log gjorde jag det var ju ett
ned och uppvänt vattenfall
ett paraply
så klövs ytan av tolv mantas vilka svävade i vind
runt havsmodern
vilken skimrade i pärlemor i en stund kysste klippans ögon
ja
just här
där vi alla är
så sade krabban
krabban i havshamnen vilken följer
klippkammens rörelsesvep


och vi såg det
vi med

så sade
vattenfolken
så sade tärnan
så sade sjöstjärnan

du är

rösten



vilken återvänder



vilken

spräcker

ensamhetens

väggar



*
hon sade

kan du se in i elden
kan du se in i eldprojektioners verkan
kan du säga mig det elden förtäljer dig

elden för mig djupt in i pupillen
allt är svart
det doftar järn
djup andning
anträdes
i det svarta ser jag glöd sakta vakna
stiga ur bäddar
sakta stiger lågor

flamdansare fram
så vackra rör de sig
i eldbrunnens händer
smeden smider järn i natten av himmelsjärn

elden flammar
lågor tröttas
sluter ögon in i svart

vad sade dig elden mer
den jordiska elden sade att den behöver en hand
den sade att den har behov av sund dompteras sundtämjas
visade mig barnens väg
så sköljde åter bilderna in
elden visade mig sin vandring från strå till flamma till sömn till vakna
jag kan skänka dig det denna eld i det du ger mig din hand
låt din hand vara min vakarhand se då tämjer jag mig själv
utan piska utan bur

vad visade dig elden mer
den visade mig det den upplever då vi stoppar ned den i en tunna med lock
elden skakade galler
elden var låt oss säga högexplosiv
så visade elden mig barnens gång


elden sade helt stilla
i jordesfären ingår jag förening med så kallat andras element
ren är den glödande skaparkraften
ur den smides svärdet
ren är den glödande skaparkraften blixtrande intuition
ren är den glödande skaparkraften blixtrande intuition
livsgnistan bär du i din hand
jaget
i ide
den synliga personligheten
jaget i ide
elden viskade
förverkliga dig själv i förening med ditt allt



så sade

hon



Inga kommentarer: