torsdag 1 november 2012

den 1 november 2012

























muren lades gränser skrevs
begränsningar
tvingelse av ting ristades in
be gränser lösa dig ur

res dig ur fällan
res dig

kapitulera ej av murens lagda
se väktarna stå vid floden tvaga symboler
löses upp i sin verklighet
svävar mjukt in i urär
se dagens mörker
upplysas
i vita
kristalltoner

tag ormen runt dig i hand
led ormen i det ormen är


ur grund in i höjder
in i hjärta är
är
*
scarabe
var är du
vilken vakade vid min huvudända
vilken lyfte
mig in i sfinxens öga


där vid strandtallen sitter en skalbagge
lutad till stammen

vid bryggan ligga båtar uppdragna
eller är det valnötsskal vilka andas vindlingars färder

skalbaggen sitter precis där tallen kurat ned tårna
i sanden vilken vinden blåste ut över bergshällen
i den stund bergshällen upplevde isarna rulla
upplevde kylan krypa in i lederna
stranden har tystnat nu
sommarmolnen är skrudade i höstmolnsskönhet
rörelserna skratten leken lever vidare i vattnet
hjärtbladen har blivit fler och fler

undrar vem tände lågorna i näckrosskålarna
denna vindarnas mötesafton
mest komna ur västan från de öppna fjärdarnas
lummiga grönska

vassen är numer höstskrudad
mannen har flätat vassmattor till fönstren
snoken har lagt sig till ro i sitt bo där under
trädets hängande rötter

skalbaggen ler vid bilden av
alla vilka raskt hoppade ur sjön vid
snokens ankomst
en svart linje i sjön med
huvudet ovan ytan
en svart tonlinje
notlinje vari
tärnorna lyfte stämmor

skalbaggen ler höjer stämman
säg mig är det ej kyligt
doppa tårna så
djupt in

trädet det susade leendestilla
tårna är det ej se
jag sköljer mitt långa rothår
sådan myckenhet
av nyckerhet har fastnat däri
sköljer det inför isarnas ankomst
snart skall isar råma
stjärnor anlända
gnistrande
marker
 isblårenklara

skalbaggen tystnar
i häpnaden
ställer sig på huvudet
vänder åter finner
återfann tråden

hur kan du stå böjd så länge
 jag menar stå på
huvudet
det
klarar ju
jag bara
i en
knappnålsstund

trädet susarler
allt är inte det du ser med ögonmått
grunden har ett djup
har en höjd
är det så
sade skalbaggen
tuggade lätt på ett timotejstrå
med ett kvarvarande
kvardröjande smultron i dröm

så är det
trädet susarler

allt blir
stilla
en
i
en
stund
av
en stund
i en
stund

en rörelse når dem
så är det
mumlar snoken
sömnigt
där under stenen
vid huset
helt nära
trappan
där mannen
strandmannen bor

han vilken brukar spela cello på vattnets strängar

bor du där
jag trodde att ditt bo är
var annorstädes
där vid rötterna
tårna eller
hårböljandet

trädet susarler

snoken gäspar

jo så var det nu är det här
för si
uttrarna är så fyllda i lek
och jag i sömn

cirkeln väver ständligen
till allas väl
sov gott min vän


skalbaggen blinkade
vackra drömmar min vän
gäspade samt lutade sig tyngre till tallen
ser skymningsfolken stiga allt närmre
en hand lägges runt skalbaggens axlar

fryser du
frågar tallen vilken skrudat marken
med matta av kottar
borde du inte krypa in nu skalbaggevän
vindarna drar in kyla i näten

skalbaggen släpper grässtrået
timotej lägger sig till vila
smultronet skänker sandkornet sin dröm

än kan jag sitta här
se hjärtbladen sväva
följa strömmarna vilka nuddar vid
den stora stenen där utanför vassbågen
följa örnens svävande vingar
följa falkarnas skarpa blickar
minnas hägern
vilken målade stranden i
skalbaggen gäspade
sommarvindens sköljan

skalbaggen somnade stilla in i dröm
tallen lade täcke över



Inga kommentarer: