torsdag 29 november 2012

den 29 november 2012



det ena
leder in i det andra
visst går det att säga så
å andra sidan är frågan
vad är leder samt vad är det ena samt det andra
med ens kan jag se barn leka med snören
hur de hämtar upp olika figurer former bland annat bro hus vagga tekopp, flera namn finnes vilka fallit ur mina händer
in i glömskans skog

ser så fingerpåtning
vävning
allt detta är ju resultat av ett skede
ett skeende
en klang vilken ansatts
egentligen var
var
var
var

ser lammen
ser ullklippning
det började ej där viskar vinden
jag är medveten i den saken viskar jag
någonstans måste jag börja nysta
vinden ler
jag tar ett skutt över floden
ser spinnerskan hur hon fäster nya ullmoln tvinnade till var gång den första tar slut
därvid tar det ej slut
ser åter fingerpåtandet
var gång en tråd tar slut
knytes en annan tråd till

så är det
viskar vinden

det ena
leder in i det andra
visst går det att säga så
å andra sidan är frågan
vad är leder samt vad är det ena samt det andra

*

fågel i den vita vingen
stannar i spädkvistens klyka

kyrkan ned i dalen
skimrar vit
taket är lagt i mjuka vågor
gräsanden landar i redet

rör vid klockans sträng
klanger ljuder milda

fågel med den vita vingen
stannar i spädkvistens klyka
iakttager nattens stigar

alldeles stilla sitter fågeln med ögonen vända in i östan
sakta skimras markerna
sakta stiger gryningspenslar
ur hennes händer

fågel i den vita vingen i spädkvistens klyka
iakttager hennes vackra penseldrag
rörelseföring

de har tvagat nyvävd stelnad lärft i flodens vilda forsar
stenarna höll om vader
vitskummande pärlor
gned lärften mjuk
spinnarfolken spände linor
tvinna
tvinna
samman
lärften seglade i vind in i torrvit skönhet

fåglarna glipade näbbar
lärften rann in i famn
kvinnorna drog lärften vek den i tvenne trenne fyrspannsveck
manglade
strök vek
lade in i linneskåpets lavendeldoft

fågel i den vita vingen i spädkvistens klyka
iakttager hennes vackra penseldrag
rörelseföring

fågel i spädkvistens klyka är du fågel
är du droppe
är du ägg
frågar hon med gryningsstämma
med morgonstjärnan i vänster hand

fågel med den vita vingen
lägger huvudet på sned
ler med fjäderskrudens fyllda skönhet
jag är den du ser
i det du sluter dina ögon

hon sluter ögonen
målar bilden

väcker morgonens stämma
fågel i den vita vingen
lyfter ur spädkvistens viloklyka
stannar i hennes hand

godvackra
bär mig
till ängen
däri skogen randas

ett möte väntar mig där

morgonjungfrun bär fågeln
till skogens rand

höljs så in i älvdansens rörelse

ängsharen
skuttar fram ur gräsets
snögräsets skönhet

så där är du min andra vinge
låt oss flyga in i vitskogens molnmjuka stigar

jag är den du ser
i det du sluter dina ögon

*

vinden
ökenvinden hade inkommit
med mjuk fjäderandning
hade
ökenvinden

suddatblåst
sanden i alla riktningar

nu är där
en cirkel
en vit skiva i öknen
skivan är av marmor
vit marmor

ur kristallskogen uppstigen

vid denna plats har han suttit länge
öknen kan ej minnas när han ej satt där

han bredde
breder ut handen i sanden
skålade handen

sand rann
rinner sedan i mjukströmmar ur handen

han målade
målar på skivan
på plattan av vit marmor
sandmandalas

studerar helt lugnt helt stilla mönstren
vinden vakar med honom
var stilla i dig
andas ditt hjärta
se labyrinten
vandra
stråken

han ser
vandrar
upplever

suddar ut

så begynner han igen
igen
igen


en dag
en natt
ser stjärnorna honom ej där

lyftad vidare är han
stjärnorna vet
var

öknen vet var
sanden
målarsanden vet var

han sitter i dalen
omgiven av bergen
händerna vilar i knäfamn

mossan viker undan täcket

stenar
är där

solen rör vid stenarna
solen tillsäger honom

mal stenarna
i morteln

han gör så
han mal stenarna till pulver

vinden vakar med honom
nog ilar en tanke kvickt förbi
hur kan jag mala stenar

bönor ler vinden
du sådde dem i öknen

doften stiger upp
en fjäder singlar ned
landar mjukt i hans hand

elden vaknar
kitteln står däri
doften stiger i slingor

lägg pulvret däri
så lägger han pulvret däri
rör vid doften med fjädern

så rör han vid doften
fläktar mjukt vid doften

luften skimrar
det är synen hettan gav i öknen

flimrande
vibrerande

är du en hägring

allt närmre
rör sig rörelsen

doften
leder

är du en hägring

breder ut vingar
flyger

landar
mjukt

hägring är jag ej

fjädern gav dig vinden från mig

kyss mina ögon
och du skall se

vår väg

Inga kommentarer: