tisdag 27 november 2012

den 15 november 2012



jag känner dig
till den stund
i vilken du
öppnar djupögonvägen
till upplevande av dig

minns du
gyllenbrickorna
vilka gavs till barn med en fyrklöver
minns du så ofta barn vandrade i gräsängder
sökte med blickar
just efter fyrklöver

frågade kvinnan den vilken lugnt vaggade kroppen i gungstolen
mina ögon har börjat skymma
minns ej riktigt utseendet eller orden
gesten kan jag andas
gesten av; lycka giver jag dig
gesten lever i orden ”gud som haver barnen kär, se till mig som liten är, vart jag mig i världen vänder, står min lycka i guds händer, lyckan kommer lyckan går, du förbliver fader vår”
ja, den gud älskar lyckan får
gud haver barnen kär
vad är det vinden viskar i dessa vackra ord
vinden viskar ej lyckans fråntagande
viskar ej förbehåll
vinden förtäljer dig lyckans vandring vilken är gryning
vilken är skymning
morgonstjärna
aftonstjärna

dottern kommer med en bricka dukad med vit duk
med kvinnans
den gamlas mugg
blå är muggen
djupt ultramarin med ugglemor
med rävens mjuka vita bröst
med yvsvans
yver sig med
vindens skogsrörelse
muggen vilken hon plägar kupa händer runt näri värmen flytt fingrara ur blodomlopp
muggen med sprickor
kantstött efter så många lyftanden
kantstött
doftande arombörder
mjukt sätter dottern ned brickan
den gamla ser in i dotterns numer fria ögon
den gamla stannar gungstolen
smeker armstöden
blanksliten fernissa
putsade av hennes långärmsblusvingar
hon upplever hans händer; makaren
lyfter muggen ser över kanten
inväntar dottern
dottern har ej orkat lyssna förr
kanske är frukten mognad nu
så många frukter är lagda i denna livskorg

hon tystnar
ty dotterns ögon slår ifrån sig

molnfågel får tala till
i dig
nu då jag är borta

dottern ser den tomma gungstolen vaggade
aldrig sagda
hon dottern lyfter stolen
med allt annat minnesdamm in i bålet

ugglan flyger blåvind
räven ser genom skogens trassel

varslar
moderns inkommande

Inga kommentarer: