söndag 11 november 2012

den 11 november 2012



dagskymning
är ett ord vilket smakar gott
dagskymning
ser dagen tonas in i skymning
allt är ej så självlysande klart i den stunden
fingrar händer blir – kanske – trevande
trevandevarsamma

ur detta ord stiger plötsligt
soltvagerskor


en av de stora fåglarna
en av dem med den vida vingbredden landar mjukt vid sandödlan vilken ligger i stenhands lapande sol. sandödlan lutar huvudet åt ena sidan åt andra eller ena sidan
säg mig; det är länge sedan jag såg eldar brinna, säg mig; såg du dem; eldarna
ser du dem; eldarna under dina regnbågsfärder

den stora fågeln beundrar ödlans fjäll
vilka skimrar i solhettans vibrerande, flimrande, pulserande

regnbågsfärder; de färder jag gjort under i denna, de har jag gjort, de gör jag i det jag beundrar, just nu i dina fjäll
eldar har jag ej sett ser jag ej. det är sant det är länge sedan lägereldarna brann här i öknarnas vågor
beduinerna har jag ej sett
kamelerna ej
ändå
hör jag sanden viska rörelsen
ja
det är det jag gör sade sandödlan

vad har du sett
förtälj mig kanske kan det du sett skänka förklaringens ljus

den vidvingade funderade en stund
manade fram en poppel vit med fläktande blad att vila tanken under
jag skymmer väl ej din solsikt regnbågsödlevän

vän av vida
sandödla är jag fjällen har du bragt hit ur färddröm
förtälj mig nu dina vyer

ur solen har jag sett tvagerskor
stiga ur
bärandes spann med solvatten
de fyllde spåren med vatten
steg i floden
tvagade benen vita
skrudade dem
ur tyngden

i detsamma syntes solen glöda
eldar tändas
syntes tältdukar bölja
kameler vagga sandspår
hördes bjällror ljuda
sånger flyga likt klapprande vingar

sandödlan ler
den vidvingade omfamnar bilden i

förklaringens ljus

soltvagerskor
tager
de nyuppstigna in i morgonfärder
*

det föll sig så att vinden en morgon stiger ut ur
vindarnas grotta; den grotta inom vilken de vilar
samtalar
räven kisar i solvind
kullen myllrar ut
ibland kan ni höra grottan sjunga
det är vindarnas drömsånger

kullen myllrar i ängshav
rötter stockar stenar kittlas av rörelsen
en vessla kilar visslande förbi
iller skuttar

myror drar oförtrutet stockar timmer stenar

bruna pärlband skrudar skogen


så kom det sig att solvinden sträckta sig vida i sommardalen
vistades hos sommarfolken i vida blomstrandekjolar
med barfotadanser
med susande löv susande blad
så kom det sig

att sakta skimrades bladen in i höstens glödhänder
och bladen var allt det skrivna
ur vind ur hav ur allt det vilket är
och bladen var fyra
i mitten växer en rosenring
vilken är trädets bördandejord

i hösten släppes bladen virvlande i cirklar
se vindarna rör i grytan virvlande medsols
sakta skrider solen in i vintefolkens ängder
i vinterdalen gnistrar vitblomstren

och eldarna brinner i natten

vad säger dig bladen

i hjärtat andas människan

moder i ditt moderliga vara
du bär spiran bär kalken bär svärdet i din hand

rör vid stjärnan i trädets bröst
människa bliv i din gärning
det trädet andas

välsigna dina steg med din vänstra hand
tillåt nyckeln låsa upp din låsta gärning
vad säger dig höstens blad
förtäljer dessa dig oxens färder örnens färder
lejonets människans färder

det femte
är det sjunde är det nionde
sammanfattar det trettonde

andas lotus
andas
i havets vida sjöringar

Inga kommentarer: