onsdag 28 november 2012

den 22 november 2012



jag är ej din fiende
du är ej min fiende

jag är
den enda fiende
jag
kan ha

jag är
min egen fiende
*

det vandrar en vind med en håv i hand
ekorren svirrar flinglätt
från fingergren till fingergren
kronan rör sig
ekorren sätter kronan i rörelse

säg mig vind
vad är det för en håv du bär i din hand
är det en fjärils
en fiskhåvs
en fångsthåvs

hov upp din stämma ur tystade rösen

eller är det en sådan där
berömmelsehåv
eller är det en kollekthåv
säg mig vind
varför använder de håv till fjärilar
märkligt
till fiskar
märkligt
just fjärilar
just fiskar just till berömmelse

vinden stannar med håven i hand
följer ekorrens rörelse
säger
kanske är det just fjärilens vackra rörelse
fiskens medföljande rörelse
de eftertraktar
eftersöker

det blir ju ännu mera märkligt för jag har sett dem nåla fast fjärilar
och fiskarnas rörelser är kanske ej nålad
krokad kanske
de borde öva kroki

jo det är sant det du ser
det är sant det du säger
min håv
är ej en håv av det slaget

vilket slag är den då av
och varför slår du

vingar slår i luften sätter rörelsen i rörelse
fiskar slår i vattnet sätter rörelsen i rörelse
jag slår ej med denna håv
skänker håvor

ser du ringarna
silverringen havet gav mig
i det stenen flög in i dess famnhand
kanske ringen är en av alla ringar
kanske är ringen en syring
kanske är ringen en fästering
till broderiduken
väven

ser du nätet väven
påsen
tålamodspåsen
och så skaftet av bambu i min hand

hör du bambubladens susning
så är denna håv

ser du jag begav mig nyfiken in i världsvandring
nosade
virvlade
for mest omkring
nådde en stenring
satte mig ned
andades ut
in
upplevde essensen av
doften av det stenen sade till mig
vi har
mött
varandra
i alltidrörelsen
från till genom i
för att se håvens nätverk
grenverk

ekorren lystrade
grenverk ja
just så sade vinden

vi sätter rörelsen an
genom tålamodsandning
*

Inga kommentarer: