tisdag 27 november 2012

den 19 november 2012



i solstäderna såg de stenarnas verkliga
i det de vände ansiktens händer in i solögas gryningsvarsel
i den stunden såg de hur stenarnas så kallade hårdhetsgrad löstes upp
de såg stenarna vara droppar av eterisk olja
essentielle

höken satte sig i trädgrenens hand
har du sett bärnsten
har du sett guldgyllenolja

ja
de äro
många

droppar sväva i luften
solfingrar rör vid dropparna
i den stunden är det färgen
är det upplevelsen stiger fram
fyller dig
så sade höken
samt lyfte vindens slöja

av stenarna byggde de trappan i nionde varv
varje trappa ledde till en tempelgård
till ett andrum
det vill säga om vandraren såg dörren
svarade dörren med stilla sinne
i stilla sinnesberöring

visst var det så att de utsåg en ledare med visdomsblick
den blicken vakar med
dalarna
bergen skogarna
haven

i natten vakar ugglan med upplysta ögon
det sägs att dessa vakarögon
vakandeögon slår ned på sitt byte
vad är detta slå ned
blixtens kraft slår ned
insikten slår ned
äter
inmundigar
rädslan
flykten
ugglan harklar sin pärlskrudsstämma
jo
visst sägs det
byte
vem eller vad är bytet
vad är det vår blick ser
rörelsen ser blicken
klorna håller ned
håller rädslan
flykten stilla
lyfter bytet
inmundigar
frigör
återger

de utsåg ledare vilken bar skarpsynsblicken
fåglar utser ”per automatik” ledare i det du ser fåglar ploga himmelsåkrar

i solstäderna såg de stenarnas verkliga i det de vände ansiktens händer

in i månögas silverne
de byggde soltemplen
måntemplen
i dessa avsatser
så heter det i arkitektonisk dialektik
kanske var det ansatser vari avsikten frambars
stilla inför dig står jag intill du visar mig dina blottade händer; handkartor

de bar ej våld i sina händer
de bar ej våld i sina händer, det våld vilket senare kom samt gav sinandehänder
dessa hade ej våldsbegärelse ty de bar tillitsrosor i sina bröst vilka vattnade de rena tankegårdarna
dessa byggde ej murar
dessa fällde ut stegar till de vilka sökte rasera saktmodet; till de hastande
varför gjorde dessa detta
varför byggde dessa ej murar
varför fällde de ut stegar undrar du
jo
dessa visste att
raseringen
hastfarten bar de skyndande
tämligen genast
utan förbehåll in i
balansaktens krona
med rötterna fick dessa avkänna stegen
stegpinnarna brast av för hårda stamp
de fick bromsa
hasta ned
farten
*
ur hennes ögon flög vita fåglar
utan namn
med vingbörd
slog med vingarna
ett slag
tvenne in i tredje
omskapades till tretton vita fjärilar
vilka bar gryningsljusets stoff i rosenvindens purpurängder

hennes hud blomstrade marker
varje ord andades hon
in i skapargärning

allt flödade ur hennes hjärta
hon bar ej maskeradens mask
varför skyla den mitt ansikte bär
hon såg blekpudrade masker
stela
krom
lyfte bomullstrasans mjuka flanell
putsade av

hon skrev tecknen synliga
tatuerade ansiktet
med klarhetens ordvingar

var gång sot fäste vid
skyndade tretton fjärilar vita till
putsade huden in i rena klanger

i årsskogarna
där åren rinner med floden
utan åror utan lopp
däri hade hon vänt sitt ansikte in i molnstäderna
upplevt ljuden sänka sig ned över henne
in
likt en tyst mantel

händerna avkände skuggornas mönster
vartefter träden silade ljuset

hon bär
ett vackert
tatuerat ansikte
*
natten var given utan sömn
oroligt vände kvinnan sig i lakanens översvämmade
vridna ur släta solfjädersveck
vridna ur trandansens skönhet
mer var lakanen dragspel med spruckna knappar
i rader skar falska toner

hon lade bomullsmoln i öronen
bomullssteg ty hon visste att återvändan ej var

huden var strimmad
av slag av spe
av hot
verkställda

hon bar ett hopp
trots att
mängden av ärren var av dens

hon steg slutligen upp
vek samman lakanen i den lånade för natten
bädden

till tvätt
till avsked av henne

steg in i kökets slumrande gryningsstämma
stunden är kommen

de reser vägarna
de hårdlagda
motorn spinner
tystnaden väver
regnbågstrådar
mellan dem förenande
var du än är
ropa mig

höstälvor dansar
det är vackert i gryningen
kvinnan hör henne viska utan uttalan
är detta verkligen det du vill

hon lade bomullsmoln i öronen
bomullssteg ty hon visste att återvändan ej var

huden var strimmad
av slag av spe
av hot
verkställda

höstälvor dansar
det är vackert i gryningen ilar upplevelsen
hon är tyst
försöker uppleva lycka i det stundande mötet
hon har sålt allt packat ned allt det hon ej kunde skiljas från
paketerat liv

dimma rör vid himlaspel
beslöjade rödtoner drar fram
liknar dem vilka kom i slagskeppens framfart
och havet gnydde

dimma rör vid himlaspel
beslöjade rödtoner drar fram
de söker viska till henne
frammana det hon vet
jag borde se
jag
borde bromsa
jag
borde
vända

vad spelar det… hon är tyst
vilken sång spelar de
hädanfärd
framfärd
det är bäst såhär

hon ser den älskade kvinnans profil
det ljusa vackra håret
ögonen så fyllda av medkänsla
hon hör hennes sånger
de vackra stegen
kan uppleva
utan att aldrig ha varit där
ön hon är kommen från

hon är tyst
följer profilen
jag vet att jag stiger in i fasan ytterligare
det spelar ej en roll, har förresten aldrig förstått roller
vem vet vad som finns i beredskap som är
given i detta

hon viskar tyst till profilen kvinnan vännen systern
med det oändligt vackra hjärtat
hon är tyst
tanken vilar ur nattens knapprader
såren skaver
hon lystrar ej
bäst är detta för alla och envar
hon ler stilla
en var
en
var
så trött är jag
himlaspelen brinner medan höstälvorna i ett sista försök söker lyfta slöjan
hon har nu lindat pansarband runt ögonen
hjärtat bankar
instängt i den djupaste av fängelsehålor

hon är i mardrömmen

hon är i mardrömmen hon så ofta befunnit sig i
hur de fängslade henne
band henne spred smälek trängde in i henne i alla hörn
piskorna splittrade glasflaskor
hon kvider medan kroppen kastas utför trappan
ser kroppen stanna i en mjuk duns
liknar de fallande stammarna i skogen
i skogsbruket
ser kroppen stanna i en mjuk duns
förvånas över det mjuka ljudet
kraschandet når fram i ett obevakat ögonblick
smärtan röddimmorna innan hon åter stiger ut ur
hör gallren slås igen
nycklar vrides om
det är då mörkret omfamnar henne
de mjuka vilovingarna smeker hennes tysta gråt lugn

motorn stannar
hon tar farväl
stiger in i den stora fågelns sväljande kropp
äntligen svävar jag bland molnen
jag bär en skruid av tapperhet
mardrömmen knackar på
jag är här för du vägrar lyssna
vänd om

hur viskar hon
vrider sig lite grann i den obekväma stolen
skall jag stiga ut genom flygplansdörren kanske
flygplanet har inte en näbb att fånga upp mig med
det kan ju vara bra i och för sig
flyga bland molnen
snabbt slut på mardrömmen
en lufttrumma har flygplanet vilken kan mala mig
det kan ju vara bra i och för sig
förinta motståndet
eller så slår min kropp sönder fönstret
då mördar jag ju medpassagerarna och det är ej min livsvilja
flygplanet har ej klor
landningsställ har det

mardrömmen tar hennes hand
så får jag vaka med dig i dina värsta stunder
du kan ej skydda andra för denne förminska skadan kan du
lindra kanske minska antalet för dennes framfart
du vet dennes handlag slag
tidsslag

hon ser in i molnen
lutar sig till mardrömmens bröst vilket är mildare än

ja
hon vet djupt inom sig att detta är en djävulsresa
hon vet också att om hon ej företagit sig den skulle denne jaga henne tills
mindre än det vilket var kvar fanns kvar
han skulle plåga henne mer än det hon reste in i

flygplanet landade
hon steg ur
höstklädd i sin ungdom
passerade passkontrollen
såg banden med väskor
befann hon sig i en stack
han syntes inte
språket
språken surrade
så kom han med en han i sällskap
väskorna fiskades upp i bilen krängde hon av sig höstklädnaden
han körde i vansinnesfart genom athens gator
hon förstod ej orden
utlämnad i främmande världar

mardrömmen smekte hennes hand
jag vakar med dig

i ett av alla ögonblick såg hon profilen
den gav henne lindring

hon visste utan medgivande att hon nu landat i helvetet
det vilket  i alla beskrivningar av helvetet
visste att hon forslats hit av en lögn
ändå
hoppades hon att kärlek kan förändra
hon såg tydligt hans demonbild
det var märkligt att uppleva ett ansikte vända ut och in på sig
hon såg hans demonbild den vilken han iklätt sig
att den vuxit sig större än någonsin
kärlek kan hela det är mitt hopp
troligen leder det till det vilket ger det benämnda död

hon steg djupare in i tystnaden
svepte modlöshetens vingar om sig
viskade
varför detta liv
var detta liv
den bok jag skrev i regnbågsbladet

mardrömmen rörde mjukt vid hennes hand
lindade höljen runt kroppen
lyfte henne ur

däri fördes hon hem i delar
till helandeörters trädgård

profilen fanns
där

en bild sköljer in
i stadsparken
var vi

du vackra; jag minns din profil
näri jag ej ville besudla kyrkan med mina steg
så smutsig så smutsad att mina steg

dina vackra händer sträcktes ut
dina ögon grät mina tårar
din värme sökte lösa bojorna
nyckeln var så långt borta
smutsen rann inombords
av dens görelse
jag viskade det var jag vilken gjorde det
jag tillät

du vaggade mig
vad kunde du göra i detta
lev syster lev

barnen kom
minns din glädje runt barnen
min ångest
rädsla

inte ångest
mer förtvivlan över den jag var
min rädsla att barnen ej skulle tycka om mitt döda
efter samvaron med ditt levandesköna


hon vakar i nattens regnsångers kristallskönhet

gröna segel andas
pinjedrömmens
röda kokonger

solvida
baddar stammar med
solbomull

de väver mantel
vilken vikes runt blommans stängel

kalken föres
till läppars
spruckna

amorinord

knäpper upp
kokongens
viloslutna

i tråd andas

segel
gröna

i pinjefåglars
svävandesångers

kloka
urkällsord

mardrömmen smeker hennes hand
vi

lever

Inga kommentarer: