tisdag 14 januari 2014

den 14 januari 2014


spindeltrådsvävan ...
i varje nät andas ett ansikte
ej fångat
andas skönhet

se gryningens
regnets
droppar

andas i kristalltoner

alla drömmars
vävarmoder

detta ansikte
spolade havet upp

i sandens stränder

och visste hon
väl
att havet är en cirkel
i vilken rörelser
överlappar
varandra
till levandeliv
i mjuka smekningar

hur höga
hur vreda
än vågorna för
 tankeblicken
kan verka
vara

hon visste att dessa vågor icke är
åter fram
fram åter

ändå
i denna stund
hade hon behov av
att vaggas
vaggas i dessa mjuka
dyningar

hon hörde
hon hör

jag hör ur havet
stämmor
andas

röster i svepande vindar
i slöjor vilka rör vid mig

jag sluter ögonen samt upplever dem

de tvenne
håller sidenskynket
sig emellan
de höjer armarna
de sänker armarna
jag upplever fläkten
innan sidenet
mjukt nuddar mitt ansikte
rörelsen är i detta lugna
ultrarapid
ultrarapidisk rörelse
jag ser mitt ansikte
ser mig
sväva
eller är detta en fjäder

hon sitter i sanden
de mjuka dyningarna
har suddat ut spåren av det skedda
ändå lever det inom mig
aningslöst

detta ansikte syntes skymta
detta ansikte sköljde havet upp
jag visste ej
hur detta ansikte givet
skulle mottagas av mig
fällt ur mitt inre

havet
viskar

se barnen
hur de svarar sanden

tag denna form
lägg ansiktet i

begrunda skönheten i varje linje

Inga kommentarer: