torsdag 23 januari 2014

den 23 januari 2014


det är så mörkt runt mig

slöjorna
de vilka jag målade
i skiraste skikt

är nu
släckta
mörker

moder
kan du tända lanternorna
i kristallträdet

hon stiger ut
rör vid trädet
med sina månfingrar
varvid
lanternor tändas

hennes ögon ler mjukt
skimrar
mina

så jag skådar in i detta upplysta mörker
ser markernas gnistor dansa
vinteride är ett vackert rede
gnistorna sluter kretsen

sätt dig
häri nattvandrerska

kretsen för mg till havet
leder mig till isporten

isporten glider
ljudlöst
mjukt
upp

kretsen leder mig
nedför trappan

vi står
inför templet
av tusen toner

toner
vilka svävar
i detta hav

hennes ögon ler mjukt

hör dessa toner
tonoblater
se hur de svävar
dras samman

maneter
i universum böljar trådar

se dessa maneter
vad är
dessas sigill

sju är dessa sigill

i smedjan smider de vise den åttonde klangen
in i nionde

till dessa nio fyra toner till
tretton är sigillen
namn
namne
färder i livets krets

kretsen leder mig
in i templet

av tretton oblater är nu en

detta tempel
andas tonerna
vilka skimrar i nattens lanternor

det är så mörkt runt mig

slöjorna
de vilka jag målade
i skiraste skikt

är nu
släckta
mörker

moder
kan du tända lanternorna
i kristallträdet

hon stiger ut
rör vid trädet
med sina månfingrar
varvid
lanternor tändas

hennes ögon ler mjukt
skimrar
mina


Inga kommentarer: