tisdag 28 januari 2014

den 28 januari 2014



stenen lade sig i min hand
mjukt
och kanske var denna sten
ett dun

tysta mötte vi varandra
så där i förtrolighets
visshet

tysta såg vi in i varandra
såg vi varandra

i varje stund av alla dessa stunder
gångna närvarande
ord sökte slinta
över pärlraden
tystade vi orden varligt
lindade vi in dem i sidenmoln
lade orden
sidenmolnen
i vaggan av tystblad

bladen tysta
inandades
djup

tysta inväntade vi denna stunds öppnande
och denna stunden kom
i det våra ögon steg in i ett
flätades in i varandra
eller kanske var det våra fingrar

hur som haver

vi andades tillsammans
ingen av oss var den förste
ingen av oss den siste

en vind vandrade en gång
inte för så länge sedan
vem sejdade seden
sedan

en vind vandrade en gång
inte för så länge sedan
ändå en evighet
är känslan

vinden såg in i oss

såg havet resa
så många vrakdelar burna
vaggandes i strandlinjens sköra
dyningar

vinden såg in i oss
ja, just en evighet
ty jag tilläts ej släppa denna mening
hur än mycken smärta jag uppdagade
denna mening är evig ej en evighet

jag vandrade i ängder
rörde vid spår
dofter förde jag med mig i manteln
så är min väg
är
min väg
mantel bär jag
pollinerar
mening in i möten
vari hjärtblad är skrivna samman

mötet skedde
vi gladde oss
i dessas modsteg
edra
elden brann het
havet gladdes i  cirkelns fullbordan

så vackra var de
i mötet

tills lögnen kom in
kom in steg in

hon andades stilla
kärlek
hon hade sett stormar riva
blad
sett så många oförberedda fakirer
stinga sig själva

hon hade lyssnat in
det kärleken är
hennes behov var
är
vårdande av denna eld

så vackra var de i mötet
tills lögnen steg in
passionslögnen
med den bittra smaken

så kom det sig att
stenen frös

säg mig
har ni sett berg
stenen lades lugn där under berget
hjärtat viskade
viskade
så kanske det var

har ni sett vulkaner

varför säger jag att lögnen kom in

vulkanen är ett berg
stabil
stabilt

ser ni koner
ser ni pyramider

ser ni hur bergets konen pyramidens
så kallade spets
är
ett öga en spets däri ljuset strålar in
ser n denna pelare
hur energier strömmar
ja
det är bilden av ryggraden
denna pelare är rak
rak är denna pelare
det sker något

flödet hindras
se nu hur pelaren
liksom ringlar sig samman
viskar
viskar
rör vid strängar
låser upp
dörren sluts med en smäll var gång
vill inte höra
sakta börjar det koka

ser du grytan
det bubblar allt starkare
hettan är intensiv
och slutligen sker det
lava fullkomligt blåses ut
det går ej att hålla andan hur länge som helst
nu
är pelaren fri
det strömmar
samt livet spirar in i grönska runt

så är det med berg
kärleken är ett slags berg
är en slags stam

nåväl
stenen frös samt blev en issten
meningen frös inne
skeendet frös inne

de ohörsamma stegen måste tydligen tas
hur mycket dessa steg än skavde än haltade

hon sitter vid elden
vakar med eldögats visshet

slutligen sker det
vilket sker i våren

isen började smälta
börjar smälta

allt förbereddes
var förberett

nu
sker
fullbordan

varsamt lade jag stenen ned
in i jordemån

jag ser ett träd
växa

Inga kommentarer: