onsdag 15 januari 2014

den 15 januari 2014



hon sluter sina ögon
inom

hör valarnas djupa stämmor

hör delfinernas mjuka rörelser

djupa toner
silverstämmor
väver

hon hör vågornas fräsande speciella sång
hör hör vågarna löses upp i skums
vita anemoner
tusentals bubblor
vatten
tal

hon andas in denna doft
ser havet


havet skiftar i järn i jade i allt det vilket är
vatten
vilket är himlarnas
jordarnas andning
det sitter en kvinna
vid ett hav
omfamnad av hav
himlars
jordars

hon
blickar in i horisontens cirkel
detta havs cirkel
en boll
ett klot

ett hav
fyllt med toner
kristalltoner

hon ser havets rörelser
hör havets rörelser

upplever stämmor

hon vet
vet så väl att tankar förs med vindar
med träd med marker
med allts är

ändå
kan hon ej
upphöra längta efter
en närvaro


alla mina blå snäckor
stig upp ur havet

jag ser havets vågor
röra vid varandra
ser vågorna
huru de flätar fingrar
in i varandra

alla mina blå snäckor
fjärilar ur skogarna
så dök ni in i detta hav
så är ni mina vingar
mina händer
blå händer
kupade runt pärlor
en gång

lades sandkornen i dessa händer
näri vandringarna var
ökenvandringar

så bars sandkornen av fjärilsvingar
vingar
fjärilar

händer i hav
vaggas

pärlor
skapas i vaggande sand

drömmar

jag vandrar i strandens mjuka skära
sanden är varm
havet är i rörelse
vågor rör vid mina fötter

i mina händer bär jag blå
stenar
drömstenar

dessa lägger jag i elden

tag emot mina drömmar

vattnet bubblar ur
stenar
träd in
träd in

och havet är i stenar
ur stenar

viskar
pärlor ur hav
sjunker in
i seende
av

alla mina blå snäckor
stiger upp ur hav

blå fjärilar
flyger

in i drömskogarnas
stillhet

den eller det
det eller den
är detta en skillnad
sägs det sak eller person
är personen en sak
är saken en person
är den ett det
eller det en den

enen huttrar i snålblåsten
fåglar yr i vildaystra cirklar
snömolnen virvlar upp
upp samt runt
i snålblåsten huttrar enen
bären djupblå
är dessa bittra
vi är icke bittra vi trivs gott här
och är vi bittra i smaken
ja, kanske och kanske ej
sannerligen en aning
sträva
kanske vi plägar ju öppna det glatta
vilket fastnat i kramp
sträva kanske för en och kanske för en annan
smakar smaken tillfullo
tillfyllest

vi löser det dämda
upp ur det skämda
säg vem slog barnet på fingrarna
vem spände blicke genomborrandehårt med
skäms
du borde skämmas
skäms
skämd är du

enen följer gossens vandring med fadern vid skogsvida
ej det var dem ej det var gossen ej det var fadern
enen ler
fadern
 egentligen gossen gav jag en av våra grenar
passar till båge passar till pil
sikta var stilla är en godövning
för ystravirvlande
virvelstegsskutt
nej
målet är ej skada
är att vidga synens mitt

gossen bad fadern om en pilbåge
barn vet

en pilbåge
så viskade den vilken såg gossens ystervirvlar
och fadern han bugade
täljde putsade oljade spände bågen med sträng
de tvinnade strängen samman tillsammans

och se så vackert de följer stigen här vid lagd

vem skall de skjuta darrar en iller viller
vem ska de träffa

enen ler i kärlek

räds ej du vackra iller viller
bollen skall de träffa
bollen de rullat här för liden
av snörasets dån

och se så vackert de följer stigen
härvid lagd
modern bad dem om enbär det önskar vi ge
till knytet i knytet hon sömmade samt gav
hon har ont över ryggen
floden den är uppdämd
där de båda möts
enbärsdricka skall hon brygga i grytan av järn
samt äta våra bär de djupblå sträva
det vet modern är gott för det vilket ger värken
så är det då gångarna täpps till av slam av bråte av grus
mer
grusade tankar
om vilket
om vad
om den och om det
och allt annat ordkarga kan sarga stolpen stickor ger
då orden ej når in i tysthet

hur kan det tysta vara det mjuktalande
hur kan det talande vara det tysta
hur kan det tomma vara det fulla
bittert vara strävt

så är det för det ena är det andra
det andra är det ena

så viskar enen med djupblå bär

Inga kommentarer: