måndag 27 januari 2014

den 27 januari 2014



gryningskvinnan
sitter vid stranden
viskar namnet in i barnets snäcka
havet skimrar
reser vida

hon vänder ansiktet in i floden
regn strömmar
hon andas
lotusblads
friska
rena
krets


virvla
virvla
mjukt

drömdun ur bolster

täck min trötta kropps
spruckna

in i vitas
helandeblad

låt mig så tindra
i nattens djupa dunkelhet


träd mjuka stövlar
på mina fötter

linda sjalen
tätt om mig

bär mig
sätt mig ned

in i detta vita vackra

låt mina grenar
gnistra för dig

lägg mig i det fallna

låt mig minnas
stunder av snöänglar

låt mig andas mig levande

en
gång

stryker kajalen
ur mina
ögon

putsar svärtan ur
grytans lock
spisen
brinner

i tacksamhet
sköljer mina ögon

byken i flodfårans öppna istrimma


hon kupar händerna in i hav
hon skålar händerna in i hav
genom den öppna vaken
lyfter varsamt vatten
av detta vatten är vi komna
elden brann het
vatten avdunstade
säg
vad är detta avdunstade
vatten eld doft vatten eld doft
av detta vatten är vi komna
elden brann het
vatten avdunstade
den högsta kärleken är doften
vi möttes
under linden
vi rörde vid hjärtat
vi bar stigarna
vi smekte
vi stred
flydde ej
vi mognade
i äppellunden
körsbärsdalen stod i blom
vi bjöd varandra körsbär
planterade kärnor i jordmån
stjärnorna lyste upp natten
den högsta kärleken
vatten eld doft vatten eld doft
doften
den samlade växtens mognad

av doft sprungen
avdunstande
doften
andedräkt
hon ler i balans av droppen i handen
ja
i så kallat slarvspråk
slang
sägs det dunsta

låt oss se detta igenom
stanna
jag ber

dunsta
försvinn

formen försvann näri trollkarlen svepte med staven
formlerna lärde han ur boken
han svepte med staven
uttalade orden
formade ur
bok stavs ordnings följd
orsaksföljd

så andas
snögnistor

nålar morrar en del

andas
snögnistor

tänder eldfacklor
lyfts ur brösts hävda

tänder viteldsbålet
lagt av vita stammar

den gångne seglar
hav

av en droppe är vi komna
en droppe delas
blir fler
fler
dropparna befinner sig i form
löses in i hav
droppe stannad i form löses andas
frivägen vägar
ådror bäckar åar forsar floder in i hav

hon knådar vatten i händerna
inför barnets förundransleende visshetsansikte
hon formar allt det barnet andas
stillar händerna
stillar vattnet

nu ser de in i detta vatten
sagofolken
avtrycken
mjukspåren
av det de skapade
lever inför deras förundransleende ansikten

skymningskvinnan
sitter vid stranden
hon håller en docka ömt i sin knäfamn

knäskålarna är av klaraste stjärnljus
stjärnsmederna lyfte skålarna ur ökensanden
hon tvagar dockan med tvenne dukar av sidenmoln
den ena duken färgas svart in i dunkel
den andra duken förblir vit in i skimmer

skymningskvinnan
sitter vid stranden
hon håller en docka
ömt i sin knäfamn

hon sköljer upprepande
tyststilla fjäderblad
läser sandens skrivna
hon skrudar dockan i lugn
lägger händerna över bröst
med smycke i

skymningskvinnan borstar
hårets utslagna silver
doftar rosendoft

av den vita stammens grenar
givna av de röda bladens fridstårar
är bädden redd

gryningspilen tänder bäddens resa far väl

vem det nu är sitter under
skådar in i sulans räfflade
utslitna mönster
mer en gång liknande snökedjor
dubbar kanske mer sporrar
kvidande hade marken burit ohörsamheten
vem det nu är sitter under
kliar sig krafsande i håret
inom huvudets välstrykta dolda
knorrar var kom du ifrån
ett titthål ett kalejdoskop
vilket inför vem det nu är
växer allt större
så är sulan borta

det fnissar i unders över
löv virvlar eller mer det börjar
i ett löv samt rinner vidare
ett ormbo kan det vara förutom att jag sitter
under fallen i en grop ej

en är
släpper en valnöt
studsar lätt från huvudet in i hand
vem det nu är
böjer blicken upp i över
ser endast under
väger valnöten i hand
du är halv du

det fnissar i unders över
löv virvlar eller mer det börjar
i ett löv samt rinner vidare
ett ormbo kan det vara förutom att jag sitter
under fallen i en grop ej
zick zack mönster löper i girlander
svagt  lever känslan i händer av vem vävde

den lediga handen far upp i håret rufsar runt
löser det välstrukna dolda
virvlar damm

bävrarna lyfter ytan
ler in i floden

utan betänkan vilar silverbladet i hand
han väger bladet
hör renarna
hör hammaren smida fästeringen
hör masurbjörkar andas

valnöten
sätts
sjösätts
han seglar

han hör kvinnostämman nynna lätta toner
hör gräset följa hennes vida kjolar
han ser en skymt av bara fötter
ögonen är glittrande varma i kärlek

han andas in doften av
valnötskakan

av en droppe

av en tår
kom ett liv

levnadsväsen vackra

ser
din hud skimra


bak slutna
ögonvärldar
strömmar oceaner

i mjuka vågor
svall


en vind rör vid
din andning

dina ögon öppnas

i ro

skymningskvinnan
sitter vid stranden
hon håller en docka
ömt i sin knäfamn

hon sköljer upprepande
tyststilla fjäderblad

Inga kommentarer: