torsdag 2 januari 2014

den 2 januari 2014


triptyk
är en vacker ljudandeklang
toningivelse


det vandrade en vind
genom det gulnade
pergamentsgräset

jag knäböjde
vid den stora vita stammens
knotiga rötter

låt mig se
det jag ej kan se

hon sträckte sina händer
lade mig ned

jag lade mig ned
i jorden
lät det stora trädets
rötter
inträda

blodet hördes sjunga
jag hörde blodets sånger

och jag såg

min hud talade
vägarna

talade stammens längtan
talade kronans
grenarnas vägar
pärlor
blad
blomst

allt sjönk in

jag hörde blodet sjunga

in i grottan bars jag
där kristallerna renar
alla sår
där oblatselden
andas
vit

jag bars av nattvakaren
bars i nattoks spann

in i grottan däri kristallerna
tonar höga

därvid
tonerna rör helande
vid alla sår lagda

lyftes
av den vilken håller ljuset
in över drömstigen

bars genom
oblatselden
däri kanterna varligt fördes samman

renad bars jag ut

helt stilla
hörde jag

jordens sånger ljuda
blodet sjunga

och fälten de vida andades djup koboltblå eller kanske lapis lazuli
solvinden rörde vid fälten
så andades fälten vita
in i gyllengula
krokusar
skålar
kalkar

saffranshänder

vilka lyftes

saffransmånen
sänkte händerna
i fingermöte
varvid
hennes ansikte skimrades in i tonande rött
blodmåne

och jordens
himlarnas sånger ljöd
i järnets klanger

blodmåne
järnmåne
saffranshänder

rörde vid det snidade skåpet
öppnade denna saga

triptyken
doftar

skapanderörelses
ädelhet

hon knackade lätt på mina ögon
med fingrar lätta
lätta som
som dun
skira som
som snö
dun kittlande
snö smältande

kommen var hon ur åldersstigen
håret
böljande vitt
ögonen
i denna stund
isvinterblå
och i djupen hörde valarna
hon bjöd mig sitta
kupade händerna sina
ur händerna steg elden
lade sig i ringen
staden hon lagt

ur från var
jo hon målade med tystord
stigar
berg
hav
vi stannade vid citruslunden
en apelsin lade hon i min hand
pomeransdoftande
möte

hur vet jag ej
hur apelsinen kom ur målande
tystord
hon skalade nu apelsinen

doftande
pomerans

skalet liknade kartor
länder
sömmade samman
gränserna är en illusion
en slags sele

skalet liknade kartor länder sömmade samman
kanske
en glob
en jordglob
med skimrande ljus inne i sig
en sådan glob
vilka barn förundrade ber dig snurra
i nästa stund ringlade skalet
en
som
som en hårlock
en skalgirland
en
en livsspiral
med solen
medsols

hon öppnade nu stammen
en gång kom du härur
skalet växte
lades om
nu skalar vi allt det lagda
det lagda är du samt icke du
ej du
vore det ett ejderdun
vore det kanske väl
av godo
så är ej detta skal
ändå höll detta skal dig samman i stunder av nöd
säg mig
vad tror du sker då du ej säger nej
vågar säga nej
du blir utan skal
klyftorna vilka faller ut
isär
mumsas av alla och envar
en
var
splittrad blir du
slukad blir du

i mitten är denna stam
samt tomhet

slut dina händer runt den du är
inte till att stänga ute den värld du är hel i
kupa dina händer
var detta skal för dig själv
nu har du själv lagt detta skal
i visshet om det vilket är du
du är
så kupa dina händer
runt dig i kärlek
så skall denna kärlek strömma
flöda
viska nej
samt minns att detta nej ofta är ett ja
detta nej är en bejakelse
ringarna
i vattnet
i markerna
i allt det trädda
se dessa klyftor
pärlorna
ellipsernas fruktmognad i dem
så ser du det cellen är i universum
så ser du solglöden
ser du
upplever du
är

så se denna vita stam
i mitten av dessa klyftor
se hur denna stam sänder trådar
spindelväv
grenar
kvistar
vilka håller samman
allt
så ser du detta när
ser fiskaren vilken kastar ut regnbågsnätet
lyfter jordtäcket ser stammarnas ådror
lyfter din hud ser blodet

ådror bäckar
åter
delen i helheten

lyssna till jordens sånger
hör hennes hjärta sjunga

jag lade mig i jorden
lät trädens rötter
instiga

jag bars in i grottan
kristallgrottan

renad steg jag ut
steg jag in

in i grottan bars jag
där kristallerna renar
alla sår
där oblatselden
andas
vit

jag bars av nattvakaren
bars i nattoks spann

in i grottan däri kristallerna
tonar höga

därvid
tonerna rör helande
vid alla sår lagda

lyftes
av den vilken håller ljuset
in över drömstigen

bars genom
oblatselden
däri kanterna varligt fördes samman

renad bars jag ut

helt stilla
hörde jag

jordens sånger ljuda
blodet sjunga

Inga kommentarer: