fredag 17 januari 2014

den 17 januari 2014


jag ser berget vilket mjukt kupar handen
böjer sig till att lyfta havet
jag ser havet vilket så mjukt böjer sig
följer havet

varför gör de så

jag ser bladet vilket darrar i vinden
ser rötterna vilka ringlar sig ut vida

jag ser stammen
ser barken
ser trädet
delarna vilka möter varandra
i fullhet i tomhet
i toner i tystnad

varför gör de så

jag ser vindarna
mer upplever vindarna
vet vad vindar är
droppar vatten möten
fågeln vilken lägger sig i vindens händer

möten
möten
vari det mottagande är det givande
det givande är det mottagande

det är ej växlande är ej omväxlande
det är mjuka rörelser

snörper du samman munnen samt ser stormar framför dig
så säger jag
se djupare in i stormarna
skall du se att lugnet
friden är däri

delarna möts ty därigenom upplever de helhetens liv
varför tror du
vad ser du i pupillen

du ser pupillen vidgas samt dras samman
pupillen vidgas i det mörker är runt dig
vidgas i de stunder känslor övermannar dig
armar vilka öppnas
omsluter eller omfamnar
höljer
så vidgas pupillen i omfamningsgest
pupillen dras samman i de stunder ljuset
du ser ljust på eller in i tillvaron

så pupillen visar dig
exakt det delarna visar dig
exakt det stormen visar dig

lugnet
friden
om händer tag ande

ibland kan det vara svårt se allt detta
ord målar vackert samtidigt kan ord begränsa i beskrivandet av liv
det är därigenom så vackert att andas orden varsamt
tillåta orden vara dropparna vilka stiger
vilka dansar runt krateröppningen
runt tomheten
där stenen landade
stenen kanske var dina tunga tankar
vilka nu vaggas i havets händer
dina sinnen är tomma eller kanske är de dropparna vilka svävar glittrande runt kraterhålet
tunneln
pupillen
tomheten
eller kanske stenen är dina låsta tankar vilka nu vaggas
eller är tankarna dropparna
vilket är vad
ja det vet dropparna
dropparna är låt oss säga
dina tömda sinnen
dina tömda tankar
vilka nu inväntar intighetens inbjudan
ty de vet
helhetens andning

hur tomhet är fullhet
hur fullhet är tomhet

jag ser berget vilket mjukt kupar handen
böjer sig till att lyfta havet
jag ser havet vilket så mjukt böjer sig
följer havet

varför gör de så

de andas kärlek

månstrimman rör vid mitt bröst
rör vid mina ögons inre dalar
ängder
däri vildblomstren sänder dofter
av gryningsregnens klarhet
månstrimman
sätter sig invid min huvudgärd
rör vid kuddens var
vi ler tillsammans
i det månstrimman skrider
till fönstrets nattblanka öga
lyfter av haken
vilken hindrar synen
viskar in i detta var
kuddvar
skakar kuddens var
vi ler förtjust
i det vi upplever kuddens vars förtjusning
vi ler alla tillsammans förtjust
näri dunen flyger fria
andningen är fri

vi ler tillsammans i det vi ser de släppta
gnistrande sända ljuskaskader
och jag upplever frid

månstrimman inväntar
mitt
vårt samtal
jag vet
att månstrimman vet
ty den väckte kornen med: det finns någonting

sant är det att vi nedtecknat
du ser musiktermer
ters
kvart
kvint
harmonier
vi har nedtecknat centimer septimer
millimiter kilotermer och tonvis
med ord
vilket språk är detta
vad för ord är detta
månstrimman glittrar
enkelt sagt är det
millimetrar centimetrar
merar
kilometrar milsvida
kilovisa tonvisa
så många isor
visa
rader med någonting
ser du lärften så vackert vikt i linneskåpet
hylla till hylla
med lavendeldoftsmoln
stigna runt

rader med någonting i
snt är det att den vilsna ständigt letar tillfredsställande substitut
i ting
i ting för att känna
för att undvika att gå till tings med sig själv
med ting substitut för att få
erhålla en stunds tillfredsställelse
för att känna sig vara någon
det är ej likvärdigt med att uppleva liv
det är att känna sig vara någon
ett värde ett ting i en värdeskala vilken ligger utanför dig

skåda in i templets skönhet

se detta tömda
detta tömda var
andas in den rena doften

se hur fjärilar
andningsluft
allt samlas därrunt
just för att fylla det tömda med det tömda

allt är vädrat
är rent

fri i andning
upplev
doften

Inga kommentarer: