tisdag 1 juni 2010

den 1 juni 2010

pupillvidgan


du ser fåglar
flyga

ser fåglar följer fåglar

är en fågel

fåglar är luften
seglar cirklar
cirklar
cirkelljus

en pil far med luften

luftkrigare svingar

når

punkten

i havet simmar fiskar
du ser dem
ser

är fiskar

fiskar är
hav

nät är luften
seglar cirklar
cirklar
cirkelljus


havskrigare kastar nät

når

vinande

ytpunkt

sjunker in

dras åt

du upplever kvävande
kämpar
emot

snaran dras åt
nätet dras åt
hjärta frågar mig
varför känner du negation då nätet dras åt

upplev hur svirret
dras samman

till

punkten

se pupillvidgan
*
varför upplever vi negation då nätet dras åt
vad är hjärta
ser öga

sluten pupill
hårt ihopdragen
snörp
snörptmun

ser vidgad pupill
leendesol

i natten ser jag virvlar, vattenvirvlar
dessa virvlar dras samman
till enpunkt
vattenvirvlar blir luftvirvlar
dessa dras samman
till enpunkt
ser rep
ser tråd
ser nystantrasslat
eller måttband
ser mina fingrar linda in måttbandet
ser en godisrem
den är lindad om sockerpärla
ser hur nätet dras åt
dras samman
naturligtvis måste det vara så
det är fokuseringskonst
skönskapande

ser myggor dansa i natten
hör säregna sånger
ser myggor
de är
myggvirvlar
dras
samman

ser människosteg
vandringar
intryck
avtryck
böneutropare
pressen
press
tryckpress
surrintryck
vindar
hav
strömrörelser
cirkelverkan
allt dras samman
det sker ej i illagörandesyfte
det sker med ordet;
se
se din väg
det finns tusenfotingar, mångfotingar, vrickningar, stukningar
tusenfotingar är ej larven vilken kryper
så vacker med fjun med strån
vad annat än glädje är
dessa spret
larven kryper
mäter
mäter vart steg
människan
trasslar in sig
med alla
fötter

se din väg

linda
linda tråd
puppa
kokongsång
vagga
vagga
vila
drömmoln
drömsömn

fjäril
vaknar i ljusstrålande sol
breder ut vingar
hon skrider i äng
med skirvingar
strör
klara
pärldroppar
vida

hör
ditt hjärtas röst
varför upplever vi negation då nätet dras åt
vad är hjärta
ser öga

sluten pupill
hårt ihopdragen
snörp
snörptmun

ser vidgad pupill
leendesol
hjärtat

det fysiska hjärtat består av fyra vägar
förmak
kamrar
hjärtat andas
jämnrytm
in och ut
ut och in
vidgas dras samman
dras samman vidgad

i kärlekens ljus
dras hjärtat samman
i kärlekens ljus
vidgas hjärtat
i kärlekens ljus dras hjärtat samman – intruism
i kärlekens ljus vidgas hjärtat – altruism
oändligvid visdoms vishet
är kärlekens
kärlek

ja ögats andning är mycket visande
örats snäcka är mycket visande
hjärtat är mycket visande
minns då
minns så
i delen lever helheten
i helheten lever delen

allt är ett

jag är, är en vacker innebördsmening
innebördsordverkan
kraftord
förstärkningsord då stegen är uttröttade;
jag är i allt är väl i allt är ett
*
mossbädd

i skogshägns mossbädd
invid källsånger
har jag
tänt
eld

koltrast
sjunger
om

naknad hudskimran
rodnande

urkälla
vaknar

ur
källa

stiger

din handvärme
*

Livstycke

livstycket

skaver så hårt


livstycke sattes på vid insteget
till vandring

knappar käpptes

sju gånger
sju
nio

tolv månvarv vandrade
tolv gånger
tolv

i varje knapp lades ett mantra

knapphålen syddes igen
med
svetsglöd

metallflarn
aldrig till klippas upp
trassel


märken in i hud

för dig
sitter jag i dagar i nätter
i allastunder

reder ut
klipper ut

knäpper upp knapp efter knapp


jag knäpper upp all min smärtknopp
för dig

ser den flyga bit efter bit
in i solglöd

sakta för att jag skall
mäkta
dess
spetsar


begraver den i kärlek i hennes godhets händer

du är inte här
jag väntar dig

älskade då dina händer kupas om mitt ansikte
skall våra ögon uppgå

in i
lotusblomning

vi skall dansa
kärlek

du räds mig
icke

ty vår kärlek

är


du ser igenom mitt avvisande

mitt säkra vilket är
mitt osäkra

min styrka
vilken är min svaghet

min svaghet vilken är min styrka

du räds mig
ej
*
Syren
syrenen planterade sina knoppar på bar kvist

följde syrens knoppar
i vinterfägran

följde djuplila
djup
violetta

violljusknoppan

i hjärtmantelblads grönskimran

ack

om jag vore


blommande syren


i hjärtvingars

omfamnansljus

med allt
i det
är

nu lägger jag mig i moln

ser syren

blomma


Inga kommentarer: