onsdag 23 juni 2010

den 23 juni 2010

ofta frågar jag
varför är min hand längtande
skulle kunna säga tom men hur kan en hand vara tom
handen bär framtid förgångenhet nu
är blad
blad med bladflikar
med nerver
med rötter
bäckar
rinner
porlar runt öar
trianglar
stjärnor
allt framstiger

ofta frågar jag mig
varför händer sträckes fram
för att så snabbt dras åter

det är örfilar
smärtfilar
pilar

de gör ont
det vilket är ont är självrannsakelsens frågor

ändå erhålles ej svar ty samtalan uteblir

de obesvarade frågorna gör ont
det besvarade skeendet liknar jag vid
sista smörjelsen

hur, endast i den bemärkelsen att jag värnar om insomnandet
ett slags välsignande av varandra
inte detta tomrum
frågerum

ser ordet örfil

ser öringar
ser ett öra stiga fram
snäcka i havet

hav sköljer

lyss till
havets
sång

självrannsakelsen kan bli en striglad stig

självrannsakelsen kan även bli en sträckbänk samt ett stegelhjul

denna natt viskade jag gråtande ty jag lever i smärta;
jag lever i insikten av ; det jag sått får jag skörda
tydligtvis har jag ej skänkt kärlek
varför står jag annars här
ensam

hur jag än söker förstå, förstår jag ej:
som man sår får man skörda
du har genom dina tankar, du är en radar
så sägs det

det ger mig en omedelbar insikt

lever i insikten av varför jag lever utan min make

så hör jag deras så oändligt varma famnstämma;
så är det ej

frön sättes
missväxt kan ske
missväxten är icke straffdom

ser du
fröet kanske icke bar växtkraft
fröet kanske behövde träda
träda är vila
du vet att frön kan ligga många årsringar, så kommer de rätta händerna
rensar marken, krattar, lyfter av det översta trasslet
så når kärlekstanken in
solljuset
väcker

jordmånen kanske icke var den rätta
jorden kanske var för torr, för tung, utarmad
fröet är i jordens händer
åter anländer den rätte
vårdar jorden ömt
så helas förhållandena
växtförhållandena

det är många orsaker till såddens oskörd

frön sättes
missväxt kan ske
missväxten är icke straffdom

ser du

den vilken sådde går hungrande
hungern väcker

vad kan jag göra
du kan göra intet
du kan lyssna
i denna sak ha tillit till alltets vilja
varför anklaga dig själv
vart leder anklagelsen
vem har sagt att du sådde
däremot bär du sår

se hur hon av detta meningens frö kupar händer om
skapar ett ljusfrö
det frö du ser är en skimrande vit opal
solskimret är i

vi har upprepade gånger talat om lin
linneduken
linneduken går av då den vikes i samma veck gång på gång
annars är linneduken en stark stadig väv
linets växande är så vackervisande
fältet det blå
andas blådrömmande
blå är önskan
är längtan
blåskimrande är himlen
linet mognar
fältet är ett fält med små skalbjällror
skallerfält

skördehänder steg nalkas
linet rycks upp med rötterna
rötterna är med
rötterna
är
närvarande

fröna är välgörande för bland annat ämnesomsättningen

så sker det underbara, se orden
bråka
vad bråkar människan om, sitt öde, sin bestämmelse eller sin rätt att bestämma
vad bråkar människan om, vem har rätt vem har fel
bråka är otrevligt
visst kan det vara väckande
men oftast går det över gränsen, bägaren rinner över alla brädden
ja – det blir nästintill översvämning


så kommer vi till skäkta
vilket påminner om jäkta och det är ej av godo då armborstpilen skjutes
schakta är även det nära

så kommer vi till häckla
det du ser eller upplever är en människa vilken springer
det är ett gatlopp där människor står efter vägen kastandes glåpord över

hos linet är alla dessa procedurer förberedelser fram till spinnande vävande
bråka tar fram fibrer
skäkta reder ut trassel
häckla är låt oss säga kamma

i allt lever bilder
bilder vilka
berättar
så är det

fröet
sås
inväntar
jordmånssvaret

se det vackra blå drömfältet

jag ser det
det lindrar ej mer att drömma

ofta frågar jag
varför är min hand längtande
skulle kunna säga tom men hur kan en hand vara tom
handen bär framtid förgångenhet nu
är blad
blad med bladflikar
med nerver
med rötter
bäckar
rinner
porlar runt öar
trianglar
stjärnor
allt framstiger

ofta frågar jag mig
varför händer sträckes fram
för att så snabbt dras åter

det enda jag kan hoppas är att jag en dag tillåts förstå

i väster andas sol kvällsånger
sluter sakta ögonvingar om jordepärla
i lövkrona synes solkors
av guld
av regnbågsljus
löven
bladen vikes undan av trädfingrar

omfamnen
bakgrunden
den givnaframskådade
är silhuettljus
träd vänder ansikten i indigo
älvdansen trår
träder pärlande halsband

skulle kunna vara midvinternattens himmel
med strålande stjärna klar

i avlövade salar andas ekotystnad
avlövade
avlovade
av lov
av löfte tystnar ekots smärtpuls
av lovsång

träden är så nära
så vackra

susande
stilla
ljus
i lövkronas

fingerljus

synes solen sakta sluta ögon
ett solkors är i trädkrona

guld
regnbågsljus

träden
är nära
så näravackra

bjudande
sommarsusande
stilla
ljus
aftonen

är så skimrande vacker

andas sommarvind

solen sluter sakta ögon

i lövverk
i trädkrona
synes
solkors av sol
så vackert
i guld
i regnbågsskimran

skönhetsgåva

att flanera

möta
likgiltighet

likgiltigheten är svår

att flanera
med
de obesvarade frågorna

uppleva
orden bak ryggen
är likaså svårt

en dag
lyser de
i ansiktet

det är så

kanske inte en dag
kanske en natt

flankera i avlövade salar
är vackert
*
Det vackra landet når

solblad vikes om

solblad
talar

solblad omsluter

hennes frysande glömda

hon ropar
in vind

och jag skall dansa

in

solnedgång

i landet


når

Inga kommentarer: