måndag 7 juni 2010

den 7 juni 2010

de vackraste stunderna i detta vara är egentligen då allt är tomt
då jag är en käril
ser händer be jord mark om lera
dessa händer är åldriga
vackra
de är brunbrända av solvandran
av liv
sannfärgad skönhet
ser dessa händer taga emot jordgåva
lera
lera rödskimrande
färgar träd berg
allt rödskimrande
ser dessa händers bärare
ryggen
bäraren bär en tunika pergamentfärgad
fröskalsbomull
i en fläkt av bilder ser jag fälten vida
bomull vita dun
andas
med ens far jag vidare
fjällvidder
ser
vita dunväxter
vad spelar namnet för roll
doften
liv
levande
liv
stannar vid bäcken källklara vattensånger
förs åter
bäraren är man är kvinna
vad spelar det för roll godheten värmen
strömmar
fylls av låt mig lyssnase
ögon djupa grund
möter
vandrar in i
bäraren sitter vid stenskiva
kupar händer runt lera
formar kruka
ögon djupa grund
är inom mig
ser kropp formas gestaltas
ur hjärtkälla hämtar bäraren källvatten
ur månsilverdal
lera röd skimrar följer händerörelse
ögon djupa grund
är inom mig
bäraren sveper armhandvinge bjuder mig med
vid stenar stannas steg
bäraren blickar in
hjärtvärme strömma
eld vaknar
bliv stark andas bäraren in i kruka
lägger den i eld
bäraren sveper armhandvinge bjuder mig sitta
ögon djupa grund
är inom mig
i dagars nätter är vi
bäraren lyfter kruka
giver mig
tagemotgåva
vind andas står i måncirkel
bugar mig djupt
lyfter armar
ljus fyller
kruka

de vackraste stunderna i detta vara är egentligen då allt är tomt
då jag är en käril
ser händer be jord mark om lera
dessa händer är åldriga
vackra
de är brunbrända av solvandran
av liv
färgad skönhet
ser dessa händer taga emot jordgåva

berättarljusets gåva
alla själens
färger

funderar ofta, inte funderar det är mer upplevande av denna tomhet vilken är en skörhet
naturligtvis är det en skörhet, ty det är upphörandet av det personliga
det är att verkligen strömma in i det upplöstas gränsverifierades tillstånd, ett verifierande av gränsers upphörande.
där i denna tomhet existerar ej fult, fel
smärta är en del av verkligheten vilken ej äter upp väsendet
ty då smärtan andas slutes samtliga hjärtljus om
detta är en nonexistens vilken är mer existens än existensen
denna nonexistens är urkällan

lever starkt med bilden av taga emot och giva
även symboliken
på ett sätt med min mänskliga tanke upplever jag detta märkligt
samtidigt ser jag djupgrunden
i begynnelsen tog vi emot givandets gåva
vi gavs skapelsen
vi gavs värnandets gest
vi gavs ej skapelsen till förstörelse
vi gavs skapelsen för att förmås uppleva intigheten
just tomheten
ty där existerar ej jämförelse
avunden
svart sjuka
nedlåtanden

där sökes icke efter fel därför uttalas aldrig skrives aldrig negativ kritik
negationer är helt andra väsen
vilka stiger fram i kvantfysiken
anklagelser uttalas aldrig skrives aldrig
anklagelser är mer anföranden i bemärkelsen berättarljus
det går ej att anklaga där det inre väsendet, hjärtat talartänker

i begynnelsen tog vi emot givandets gåva
vi gavs skapelsen
vi gavs värnandets gest
vi gavs ej skapelsen till förstörelse
vi gavs skapelsen för att förmås uppleva intigheten
just tomheten
där är allt samtalande
visst kan jag tänka fram bilden av ett djur, men är det då djuret jag avtecknar eller min tanke
sluter jag ögonen och lyssnar kanske djuret stiger fram
visar mig sitt gestspråk sitt gestaltspråk
det språk vilket av formens andar gav djuret mig allt dess gestaltspråk
dess kropp

vi gavs skapelsen för att förmås uppleva kärlekens kraft
kärlekens kraft gav oss skapelsen gav oss liv för att uppleva enskildhetens kroppsverkan
för att uppleva skapelsens flödande källsprång
livets verkliga verklighet

denna morgon följde jag molnen
seglande grå moln
i min värld skimrande moln
såg gestaltspråken
såg skönheten

upplevde markens törst
såg molnen
såg korgar
sjöar
flätade korgar med vattendrömmar
solstrålar rörde vid
tindrande vakensvar
regn strilade
mellan fingrar
korgen kan vara så mycket
flätade fingrar är vackra
regn
regnbågskristaller

så for ord genom
molnsvävare har så mycket mer att förtälja

såg molnen
molnseglare
nu molnsvävare
vad är en svävande rörelse
är denna opålitlig – nej, det kan den ej vara i ett rent hjärta
vad är svävande
är det en drömmare – en dagdrömmare
ofta sedd i negation; ej verklighetsförankrad
ser molnsvävare
hur de mjukt omfamnar
eller bäddar in trädkronor
upplever hur mitt väsen höljs av moln
och visst har molnsvävare mycket att förtälja
de nuddar snuddar vid stjärnor
så gör och vi

ja
jag lever mycket med givandets
emottagandets/taga emots gest

ser hur tankar ställer till det
hur tankar gör begrepp
gör
begrepp

gör i bemärkelsen tillverkar
det är begreppsvärldar vilka förirrar vilka är kaotiseringar
utbrister; det är den befängda människan

begrepp
greppa be
greppa bönen
böneljuset
be om grepp att med hjärta inse
insiktsfullt inse

be fängda
ser en fängslad varelse
ser det fångade hjärtats eftersökande av friandning

skriver be om fägnad
fägnad i bemärkelsen behag
var behagfull
behagfylld

låt begrepp andas behag

ser hur alltet
skapelsen väver
väver undersköna mönster
alla trådar skapar skönhet
en oändlig tillsammansväv, så varför alla dessa bilder av giva samt taga
dessa gester visar existensens hela tillblivelse
då de är i flödande otankes klarhet
då de strömmar ur hjärtat
personligen
ja verkligen: personligen avser jag söka skala av mig allt inlärt beteende, vilken gjort min personlighet, vilken jag ej bett om
var och en människa är individ
är positiv

är fägnad
är fägring

visst är det så att molnsvävare har så mycket mer att förtälja
de är fläkten av sant liv
de är


hjärtorden

dit har vi möjlighet att vandra
i det vilket nu
nu sker

dessa ord föll in i mig då jag såg in i ett träds krona, detta träd lever här helt nära, en lönn är detta träd. Lönn – lönndom, hur kan ett så vackert träd sägas symbolisera opålitlighet
är det rötterna. Är det stammen
är det flikbladen
är det näsorna, klistra näsa på – räcka lång näsa
är det den söta lönnsirapen – sötma/lismord
nej, detta träd är icke opålitligt
det är skönhet

såg in i trädets krona
omfamnade trädet med kärlek
gråt steg fram – gråt över så mycket
i så många steg

såg den svartvita flugsnapparen vilken barnens älskade svarta katt sökte fånga. murre var kattens namn, vi sökte på alla upptänkliga vägar skydda om flugsnapparens bo
älskad son spikade fast en blå – vad heter det – stjärtlapp, en sådan att åka snökana med. denna var lång, vi trodde murre skulle halka, så var det ej. murre såg vi en dag länsa boet.
visst fylldes mitt inre av ledsen, samtidigt visste jag att det är så

på denna vackra stam finns en planka fastspikad, min älskade broder fästade den dit, jag hade behov av tvättlinor, såg min älskade broders hjälparhänder. plötsligt var han här. såg tvätten andas i vinden, upplevde doften.
såg hur mycket längre närmre himlen lönnen nu är
så många vandringar
runt

såg barnen bli ungdomar vuxna
vips såg jag natacha älskad sons hund skutta runt, nu sover hon stilla i glänta
älskad sons nuhund skuttade runt, undrar om inte natacha är i honom
så lika andas de, så visa, så vackra

människor
liv
vandrade

skrev;
älskade
minns du
hur allt
hur allt slätades ut
jämnades ut
till marken

steg så åter upp
in i din blommande krona

kanske sökte lönnen trösta rena smärtan i mitt bröst
jag vet ej

kanske är de så

kanske är trädet hoppingivare

andas
andas

susar träd

andas är givandetagande
tagandegivande

så ofta upplever jag hur allt suddas ut, jämnas ut, är stilla

ibland då smärta stiger upp, då bröstet är nära brista kan jag fyllas av att finna en plåt och skaka den tills klanger åska ljuder
jag ser denna plåt
den är blank
är molngrådjup
den ljuder allt högre
skälver
vibrerar
hela mitt väsen är allt detta
ser blixtar vina
eller
mer gnistrande ledningar
så är allt över
spänner plåten och far kana
nu har jag vandrat genom denna plåtverkan har jag vandrat
genom åska
blixtar
till kana
med pirr

ibland är det så svårt att mänskligtförstå gränsernas upplösande
detta att allt är oupphörligen vävande
skulle jag beskriva min upplevelse är det ett flimrande
en flimrande rörelse
det är det skiraste ljus
det skiraste ljus fyllt med oändligkraft

så blinkar jag så svårt är att blinka
så blinkar jag
ser allt sida vid sida

så svårt är att blinka

ser träd, träddetaljer
gräshav, grässtrån enskilda
och så vidare, vidare

mängder av skönhet är oupphörligen
är oupphörligen upphör aldrig

så ser jag almanackor, veckor, dagar, år, månader
ser dagen indelas
dygnet indelas
allt indelas
veckan indelas
symbolspråken lever inom dem
ser dagarnas namn, innebördsnamn
detaljer
detaljrikedom
detaljrikedom sammanfattas i ett
i skönhet
skapande skönhet
skapande harmoniskönhet
allt skapande i skönhet skapande eftersträvar harmoniskönhet
är lika med ljusandning
värmeandning
diamantljus

varför avsätta livssekvenser till helgelserop
till helgelseplatser

allt är
helgat

varje steg är helgat

bliv i
lev i vördnad

buga din panna till jord se pannan flyta in i jordeström
se källans klara sjungande vatten

upplev
hjärtats samhörighet

medlevande
rörelse

medvarande

det är då jag inser att jag lever i ständig evig bön

ibland har jag behov
har jag behov av att skapa enskilda rum
enskilt rum till bön

det är då
det är då jag behöver uppleva er smeka min panna ljus

det är att vara inom dig moder
du fyller mig däri med vidare
så vandrar jag fylld med kraft allt i bön
i samtalan med er

visst är det så att det finns helgade platser, helgelseplatser
så har det alltid varit
det är inte märkligt
det är

det är mening med att dina ögon är i ditt vackra ansikte
att ditt hjärta är i din vackra bröstkammare
att dina tåblommor är nära jordeströmman
att dina valvbågar
mjukt höljer vart steg

visst är det så

helgelseplatser
energicenter


så är det

lever just nu med giva taga taga giva
symboler symbolik

mer eller mindre kastas hit och dit
allt vänds upp och ned
ned och upp

samtidigt vet jag att riktningar
gränser
allt begränsat är mänskligpåfund

allt är hjärtats röst

däri är allt den avskalade personen
den vackra människan stiger fram

individen




är vacker

en helgelseplats

en helgelseplats,
vaknade gång på gång med orden; fjärilar
jag ser fjärilar flyga ur era händer ur allt

orden strömmar med mig är för trött för att lyfta pennan, det är bara dumt ty jag vet vid det här laget att orden följer mig.
såg en äng, ur varje grässtrå flög en fjäril
varje grässtrå kunde vara en hand
varje hand var en detalj av allt
ur allt flög en fjäril
fjärilen är visande
mycket visande
i fjärilsvingar lever berättarljus
hela dess vandring fram till vingar
ser puppan
kokongen vara en mumie
ser så fjärilar lyfta
dessa lämnar kroppen flyger in i ljus
de når stjärnor
når
når
de inhämtar
livsvärdigheten
signe
signerade blad
insignier
de inhämtar livsvärdigheten till kroppsvarat
att seuppleva dessa fjärilar
flyga ur varje
varje hand
det ger en flimrande
ljusupplevelse

*
urgenomtill

hon vandrar stigen


på bergets klippa står hon

med vit klädnad
med indigomantel


månsilver flödar stilla
stjärnor bildar ring runt


hon lyfter armar
vidgar fingrar

tar emot
ljus

strömmar
strålar
in i
fingrar

klanger ljuder övertonalt

genom fötters valvbågar
strålar visdomsorden
in i klippan

in i moderns hjärta


hennes kropp
hon förs
in i trädvärnad

andas ut
in i vidare

leendeljus

hon vet
för denna gång

ur moderns hjärta strålar
strömmar tusende röda kronblad

*



*

Gungstolsknarran


den gamla satt i gungstol
vaggade lugnstilla
i spisen brann
eld

vid hennes fotsida klädnad
sitta ungkvinna
i lyssnarljus


dina steg är många
är vackra moder


livet har sköljt många vågor
med mig log den gamla


berätta
moder


den gamla
andades


varför avsätta livssekvenser till helgelserop
till helgelseplatser

allt är
helgat

varje steg är helgat

bliv i
lev i vördnad


buga din panna till jord se pannan flyta in i jordeström
se källans klara sjungande vatten

upplev
hjärtats samhörighet

medlevande
rörelse

medvarande



det är då jag inser att jag lever i ständig evig bön


den gamla log
varmstilla


ibland har jag behov
har jag behov av att skapa enskilda rum
enskilt rum till bön

det är då
det är då jag behöver uppleva godheten smeka min panna ljus



det är att vara inom dig moder
du fyller mig däri
med vidare


så vandrar jag fylld med kraft
alltid i bön

i samtalan med er

för en stund hördes endast knirrande sång
gnistor dansade levandeliv
den gamla inväntade
följde rökringlan
ut genom
rökgång


ungkvinnan hörde
kom


så satt de i helgelselunden
i cirkel av äldrestammar

visst är det så att det finns helgade platser
helgelseplatser

så har det alltid varit
det är inte märkligt

det är

det är mening med att
dina ögon är i ditt vackra ansikte

att ditt hjärta är i din vackra bröstkammare
att dina tåblommor är nära jordeströmman

att dina valvbågar
mjukt höljer vart steg

visst är det så

helgelseplatser
energicenter

vindar
bar

den gamla satt i gungstol
vaggade lugnstilla
i spisen brann
eld

vid hennes fotsida klädnad
sitta ungkvinna
i lyssnarljus


dina steg är många
är vackra moder


livet har sköljt många vågor
med mig log den gamla


dina steg är många
är vackra dotter


*

skvitter

till denna scen saknas det åska


de skakade plåtskiva
plåtskiva dundrade
vibrerade

underbart

allt
alla skakade

blixtar for
ven

sprinklar startade


av plåtskiva blev

rutschkana


barnen for med skvitter
fnitter

pärlande


underbart

*

Kromriddaren

har lindat sjalar filtar tusen varv om
släckt alla intriganta riktade ljuskupoler
lampor kallas de visst

levandeljus tänder jag med de sista ögonblixtarna
vill bara bort
undan
fingrar orkar bara stillatyngd

musiken har tystnat
för alltid

fönster dörrar stänger ute alla ljud

i bröstet höres klanger
ber dem tystna
de envisas
tyst
lyfter blicken
lummiga trädkjolar sväva i vind
viskande kom
träd in i dansen
hundlokor höga minner om snödanser
så börjar de locka
kom
träd in i dansen
ber dem tystna
de envisas
tyst
det är länge sedan jag slutade dansa
det är borta
undan
harklandestämma höres i bröstkammare
tyst
det är nog

det dånar mullrar
väggar
fönster
skakar

tyst
tyst
tyst

han stiger in genom dörren lindar varmögon om
virar av sjalar filtar
säger
nu är det nog

tyst
tyst
han hör ej ler ljus

sätt på dig kläderna
skinnbyxor jacka stövlar liv
gör dig kvinnovacker

backar
backar
ett steg två steg

tyst
t

det rasslar då han drar ned dragkedjan ur jacka lyftas ros
han faller ned på knä
snälla

backar
ett halvt steg
okeyda

drar på allt det behövda han tar min hand
vänder ansikte till
backar ej

han sluter armar om
vinden ler vi dansar gårdsplanens grus knastrar
träden susar hundlokan pärlar

han viskar
jag fann dig efter så länge

länge

kromen blänker
han vrider om
knixet ljuder
sätter sig
glider upp bakom
marken
allt
vibrerar
vinden susar med
vi strömmar
flyter
med vägen

mitt hjärta är åter fyllt av sång
det kan
ske



Inga kommentarer: