fredag 4 juni 2010

den 2 juni 2010

visst är det sant;
skjut icke upp till morgondagen det du kan göra idag

det är dock av godo att inför
till görande
stanna upp samt andas

det är ej nödvändigt sätta sig ned
det är ett övande
lyft foten
låt foten hänga i luften
sätt ned foten
andas in
var i ande
andas ut

det är ett förhållningssätt
ett alltid meditativt tillstånd
där stegen ej är påskyndade
där stegen ej är framskjutna
stegen
är helt enkelt i
i andning
i – andningen är ej enkel
den viskar; ha tålamod
ha tålamod med dig själv
ha tålamod med dig själv, svärmarna kan icke skingras med en gång

ekorren är i denna andning
ekorren befinner sig på en gren
tar ett skutt till nästa gren
ekorren kan inte i luften säga; jag ångrar mig
då faller ekorren till marken
det är ej nödvändigt sätta sig ned
det är ett övande
lyft foten
låt foten hänga i luften
sätt ned foten
andas in
var i ande
andas ut

det är ett förhållningssätt
ett alltid meditativt tillstånd

*

Valnötsbåt

jag brukar sitta
i vinden

vända ansiktet till

med slutna ögonvingar uppleva rörelsen


rörelsen rör
vid
mig

luftfingrar spelar min luta

min pannas öppnade
klangskål

svarar
stiger fri
i kronandning

rörelsen rör vid mig
rör vid mig
faller ned
över
mig

in i mig

jag är rörelsen

rörelsen rör vid mitt inre

jag öppnar mig för rörelsen
rörelsen
vill mig
icke illa

jag öppnar mig för rörelsen

jag är levande

ett vinddrag
oväntat

smäller igen dörren
framför i mitt ansikte

jag sluter

frysande
frysande
mina armar om

tröstar mig i mitt hjärtas famn

allt har en röst

viska in i vind
lyssnase
hör


hör yta spricka
stig in

räds icke
stig in

hon sitter i bröstkammare
vid eld

vitskimrande
värmer hennes steg

hon spinner tråd av silverneguld

bjuder malört till
tugga

bägare med malört

drick till vaknan
drick

murgröna växer runt anklar

i handmitt
väver
målar
hon in
orkidé

sägandes
giv denna endast
i sannmöte

du skall veta

från träd seglar båtar i hamnan

hon giver valnöt

delar denna
berättar valnöts livandan

lägger valnötsbåt i livshav
seglar budet
till dig


ackvileja djupröd ler i solvinda

kameliadoftan sköljer hände
hända

*

Solvingar

borea ohion
du oändligvackra


lägg din vinge om sänkta axlar


mina sänkta
axlar


låt vatten flöda i
ryggradsorgel

pärlsonater linda

silverne strängars regnbågsstegran


bär mitt hjärta
till

regnbågsdal


lär mig
lär mig


andas solvingar

Inga kommentarer: