tisdag 22 juni 2010

den 22 juni 2010

dagen är förställd nattskönhet
natten är förställd dagskönhet

båda
har behov

behöver varandra

andas in i
varandra
till
varande

dessa ord kom till mig under i natten, först undrade jag vad dessa ord innebär,
specifikt eftersom det först bara kom
dagen är förställd nattskönhet

reagerade, samtidigt kan jag till fullo se varför de orden kom först.
i dagen är sinnena ej skärpta på likvärdigt sätt
därigenom är dagen mer en förställd nattskönhet
en förställd verklighet
en föreställning

så kom då den andra strofen
natten är förställd dagskönhet
i den strofen kan jag se hur dagen frigörs, sjunker in i en sfär av skärpa

föreställningen är därigenom icke en repetition – ett övande,
den framförs i natten till klarhet.
föreställningen ges liv,
livsinnebörd

dagen är förställd nattskönhet
natten är förställd dagskönhet

båda
har behov

behöver varandra

andas in i
varandra

till
varande

det finns inte orsak till att skriva mer runt detta,
ty naturligtvis är det så att dagen samt natten andas i varandra.
det är en strof jag snuddade vid under aftonen
nämligen;
så andas aftonen in dagen
i aftonhjärta

såg dagen andas in av aftonen in i aftonens hjärta, det var en outsägligt vacker bild
ibland talas skrivs det alltför mycket

ibland skrivs det
talas det
alltför
mycket

ett slags negligerande
eller flykt

ändå är min upplevelse att klargöranden är så viktigt på grund av all denna tyda eller tolkningshysteri. Vilken har uppkommit på grund av att människan uttalar olika saker på ytan än det de bär i djupet
förs åter till andra språkbruk vilka har tiotusentals ord för att beskriva träd,
allt för att det skall vara exakt det trädet vilket beskrivs.
med andra ord träd är inte bara träd,

det är ett värnande om för att förväxling ej skall ske

så kom nästa strof;
det är människor vilka förändrar sina livsvillkor

först upplevde jag meningen vara positiv, detta att förändra inte sitta fast, så förstod jag att de avsåg en helt annan vandring, den där livet är en föreställning
det vill säga förställd verklighet,
där stegen tas utanför livsvägen

där stegen är omedvetna, sovande dagsmedvetande

naturligtvis är det så
de inledde med
dagen är förställd nattskönhet

människan har så svårt att vilja se sitt livs mening; bestämmelse
med ens känner människan sig fångad,
men stannar hon en stund och låter bestämmelsen sjunka in till upplevelse
kommer människan att märka att just denna bestämmelse ger henne frihet,
hon kan andas i den

det är människor vilka förändrar sina livsvillkor;
en mycket vacker bild kom
jag kan endast beskriva den genom att säga – ett flimrande ljus av tusenden regnbågsnålshuvuden.

åter är det bilden av ljus, gryningsljus vilket silas mellan träd
insåg att detta var/är den upplösta människan

människor vilka förändrar sina livsvillkor
bort från bestämmelsen
löses upp

människan är organ är stjärnstoff
planetarisk stoff samt vatten

först upplever människan sig stiga
exakt det hon eftertraktade

men hör och häpna
stjärnstoffet/den upplösta människan strös ut
över marken

det låter hårt och grymt, men
stoffet trampas på
trampas in i jorden

visst kan det upplevas så att bestämmelsen smutsas,
det gör den av att avvika från den inte av detta
se hur de gamla folken gjorde örtomslag,
de tuggade växterna till en massa och lade det över såret, ibland ofta blandades jord in.
eller de gamla folken byggde sina hus genom att blanda jord och halm, eller dynga.

det jag ser i denna bild är att människan först upplever ett uppstigande,
så faller hon och strös över marken,
det är inte andra/medvandrare vilka trampar på henne,
hon trampar själv in sig i jordeströmmen.

de vilka fortfar att förändra sina livsvillkor begår harakiri.

och gång på gång sker det;
bestämmelse
harakiri
lösas upp
stjärnstoff strös ut
trampas
marktrampas

det sker ända till människan vaknar, det sker icke av utur ondvilja
det sker av genom och i kärlek

en av de största förvillelserna är detta med att bestämma
bestämma över sitt eget livsöde
vad finns att bestämma

det enda vilket skall bestämmas är att följa sitt hjärta
det råder ett irrkaos
en total begreppsförvirring i allt detta

genom detta bestämma ändrar människan sin bestämmelse
hon fråntar sig själv friheten

det är just genom detta personlighetstyckandebestämmande människan ändrar sin bestämmelse och skapar oreda för sig själv

det ger smärta att ändra bestämmelse genom bestämma
bestämmelsen är vare sig illagörande frihetsinskränkande eller straff
bestämmelsen är ren kärlek
pur
ren
kärlek

se ordet bestämma, dela det och se
be
stämma

bed ditt hjärta om ledning

bed ditt hjärta om ledning det är då du följer din bestämmelse
stämman ber dig att följa vägen

denna bestämman är en slags stämgaffel
eller ett stäminstrument

ofta i filmer då de vita beger sig ut på safari eller pilgrimsfärder eller upptäcktsfärder, har de en mängd av hemlandsfolk med. det vill säga människor från det land de besöker önskar upptäcka eller finna skatter i.
dessa hemlandsfolk, benämner dessa människor så i klargörande syfte.
dessa hemlandsfolk används till att bära
visa vägen
laga mat
passa upp helt enkelt

ser dessa hemlandsfolk
gamla folk,
ser så missionärer
det sker samma sak, en mängd av uppassare

samtidigt skall dessa uppassare omvändas

det jag ser är att de vita använder dessa folks oändligvida kunskaper
samtidigt är dessa hemlandsfolk uppassare

blir en aning förvirrad i skrivandet
börjar fråga mig huruvida de används eller om de undervisar den vite att ta emot

ändå upplever jag en negativ klang i spektrat

varför

därför att om jag vill med vilje
vill
finna
vägen

skall jag lära mig lyssna
se spåren

åter upprepas det
jag vill finna eller upptäcka men istället för att leva den markens liv, väljer jag uppassare, bärare
min upplevelse blir att detta är att likna vid en snabbmatskedja
först förberedelse för andlig upplysningsklarhet, så besöka templet, men till det behövs bärare av mitt bagage, vad är detta. min fråga ör om det har att göra med den mänskliga tiden – i den mänskliga tiden/tidsbegreppet finns ej tid för den långa vandringen; genvägar är det

visst är det vackert att bruka de gamla folkens visdomar, så oerhört vackert att få del av denna visdom. saken är den att då människan med vilje vill finna, då kan hon vara förvissad om att hon kommer att möta allt det hon behöver, hon är sitt livs bärare

det jag säger är ej att människan skall vända ansiktet bort från hjälpare, utsträckta händer, att hon skall avstå. det är inte det detta handlar om, det handlar om tillit, det handlar om möten icke om tjänare och herre
var och en är mästare i sitt hjärta

det är vackert icke missriktat att;



klara allt utan bärare
vara egen bärare
*
Tystros

i bädd är hon


vita lakan
dofta


ser pendel

vandrar med mahognyträd

följer pendel
fram
åter

pendel stannar

tystros
doft


hon sluter
ögon

i
*
Ursår

en samhet omfamnar dalen

lyfter salt ur sår


i kristallskåls

fingerljus


andas


mönster

klarnat
*
En sam

sommarängen dansar
inte ensam

sommaren
är ej
ensam

är
en
sam

hon beger sig
in

sommarängens djup
möter

det högsta gräset omsluter

hon är i solsköljans dal

moln

lyfter henne allt
högre

i träds krona andas hon mellanslagen

de oskönjbara
skönjbara

det gör
ont

Inga kommentarer: