tisdag 1 maj 2012

den 1 maj 2012

slumpen
är slumpen ett är
ett skeende

kan
ske

är våra möten tatuerade i våra ögonlock
ser dem vara vävar
kan
ske
är mötena
vackra bilder målade i våra regnbågshinnor
näthinnor

de är
för att vi skall svara

belivelse

vi kan se vad de innebär och söker sudda ut eller gör oss blinda

skeendet skriver du i sin fyllda skönhet vilken ofta leder in i sorg
att det fattas... en upplevelse av halv
hörde vackra ord eller läste i en bok; äntligen var jag en av två ej längre ensam ... det lever i din bild

evigheten sägs vara uttalas ofta med en suck... det tog en e v i g h e t... på något sätt ett tungt kvarhållande... medan evig kanske är urkällans rörelse vilken är de sanna mötenas landskap

dina ord förmedlar alla de ord vi så ofta håller inne; kanske borde vi ur våra hjärtan säga alla de vackra ord vi med vilja kan uttala ... helhetsorden
ödla
vackra ödla
vishet bär du
skänker
du

ödla i mina ögon
släpper
svansen

ödlan släpper svansen
du rör vid
svansen
vid
*

solsegel frågar

vart är du på väg

vart
leder
din
resa

o, jag har studerat
tusenfaldiga kartor
mätt vägar
raka

släppt dem
och vet du
så lustiga de ser ut
då jag släpper dem
nej, de far inte iväg i virveldans
de blir
ja, liknar en resår från sträckt till släppt
en resårmadrassfjäder
inte en fågelfjäder
eller
låt oss säga ett vågigt hårstrå
eller en hårlock
du drar ut hårlocken och då du släpper den far den samman i ett huj

varför har du studerat alla kartor
alla   dessa   kartor

o – jo
någon förtalte om en bättre plats
en skattplats och dit är jag på väg
dit skall jag resa

så är resan från där du står nu till resmålet, slutpunkten

o
jo
så kan det beskrivas

skall du stanna där sedan då
skall du bli kvar där

så många frågor du radar upp

ja
jag undrar
är
inte livet resan
är livet resan

samt mötena pärlorna
är
inte livet den karta du skrev
är livet den karta du skrev

ditt ljusminne
din födsloimpuls
den du skrev i regnbågsskogarna
vid urkällan
jag bara undrar
varför alla dessa studium

vad är det du säger
vadå
livet
är
resan, det finns ju destinationer vilka måste
planeras in i minsta detalj, tåg bussar flyg
tidtabeller
visslande tutor hastande steg
annars missar jag kanske allt

vad skall du missa
tidsspannen är vackra stjärnvidder
inte den där fasthållande tiden
maktens;
de så kallade rådande i människovärldens tid
tidsspannen är den gudomliga tiden
vilken andas i ständiga skeenden
rörlig rytm
andningspuls
är det verkligen meningen … 
jag menar det tillfälliga målet, knuten du slog på resan
nåväl gordiska knutar går att lösa så blir de ariadnetråd

vad är det du säger, det är väl klart att det är meningen så väl som jag planerar

ja just det; låt mig berätta dig
för mig är resan målet
till målet är inte resan
resan
att resa är hela livets väv
resan är
pilgrimsfärden
pilgrimsfärden är den heliga platsen
är det verkligen så tokigt
ibland planeras allt så hårt
destinationer
vilka blir eller kallas slutstationer
det höres vara sopstationer
och det kan väl vara väl då det är återvinning.
hör du så tokigt det låter – återigen talas vinning

vart tar livet vägen i det

du blir utmattad

utmattad ser din blick ut
hela ditt ansiktsdrag
hur skall du kunna hålla ihop allt det där planerade
hur skall du kunna släppa allt du håller i
du skulle behöva minst tjugo armar för att hålla samman
din efterkonstruktion
för det är ju det den är
originalet har du i hjärtat
hur skall du hålla samman din efterkonstruerade
rekonstruerade bild
istället för att följa din livsväg
din
resa

vad är utmattningen
den är en slags självhävdelse

vadå
självhävdelse; vad har det med min resa till skattplatsen att göra

jo ser du hur hela du stramas åt till ett skalpaket
den självhävdelse jag berättar dig är
produktion
hur kan liv vara
produktion med vinst

glöm ej
vilan

varför skall jag vila
har ju inte ens börjat
har massor att packa med mig

självhävdelse är ju i detta en slags idéer om
om hur du skall leva
de idéerna blir din karaktär, en hårdhet infinner sig för du måste hålla i allt detta. detta blir din rustning ditt skydd. ett skydd; ideskyddet låser inne spontaniteten vilken lever i det medvetna av allts skönhet. i det medvetna av allts skönhet – den människan är ”mjuk” den människan är spontant i är. lever ej med färdiga svar vilka måste memoreras samt hållas fast. hon; den människan lever i det medvetna av allts skönhet – den människan är ”mjuk” den människan är spontant i är och det är det genuina gensvaret, det är ej en reaktion – det är hjärtsvar.
glöm ej vilan

så du menar att jag skall kasta alla kartor jag gjort

jag menar ingenting
lyssna
i
vilan

upplev din utmattning sakta lösas i insikten av
hörsammandet av ditt hjärtas rytm

ser du
manisk samt intensitet
ligger ej i samma bjudskål

det finns en vacker intensitet

vilken strålar
ur ditt bröst
din
bröstkälla

vilken är
nuintensiteten
vilken är
gensvar
gehör
ge
hör

ofta tar denna den maniska energin i hand
viskar varsamt
stilladig
bromsa
kör ej in i väggen i rasande fart
följ din röst
hjärtat


din egen gudomskälla

vilken är
urkällan


andas ditt ursprung

ej kopian
iden
om
vem du är

denna ide ger dig
ett karaktärsskal
lagerpålagerskal

vilket kan göra dig till en rotvälta
i det stormar viner

det finns ej handböcker
för att hörsamma
finn dig själv


i den insikten
infinner
sig

den mörka natten

ditt ”sökande”
svarande
upplyser
natten

ditt sökande svarande
är

facklan
lågan

vilken för dig till soluppgången

det
sökandet

där solens gyllenklara ljus
på bergen glöder
på skalen glöder


så står du naken
hörande

det sökandet är ej
att tro sig om
att vara

detta
sökande
är

verkligen

det upptända
eldsbladets
eldskrift

och morgonhavet är glittertindrande
tusenfaldigade droppar

skapas
knådas
formas till
en solkalk

fylls
i morgonhänder av
månsilver
klaras
ljusvärldar

samt
stjärnglöd

och din nakna hud skimrar

Inga kommentarer: