fredag 11 maj 2012

den 11 maj 2012

i källaren
eller på vinden
stod ett skåp
gammalt skåp

folk hade målat över virket
träådringen
med lager på lager
med
plastfärg

skåpet suckade

spindelmor sökte väva vackra slöjor till skåpet
slöjor vilka böljade lätt i det vinden fann vägar in
genom
källarfönstret eller
vindsfönstret
mycket ljus strömmade ej in
ändå tillräckligt för att slöjorna skulle skimra

beslagen var komna matta
ändå skimrade dessa en
aning

så i en stund av alla stunder hördes
steg uppför eller nedför trappan

en röst
nynnade
plötsligt knarrade dörren
en strimma ljus
en fläkt luft drog varsamt undan en mörkerflik
så ännu en
och ännu
och
ännu

rösten stod hos skåpet
så vacker du är
du behöver mina händer

hur det nu var
så lämnade rösten källaren eller
vinden
dörren slöts igen
och skåpet trodde att det var igen
ack vad skåpet bedrog sig ty i en av alla stunder
hördes
många röster
och dörren for upp i iver
stegen klapprade
rullandeglada nedför trappan till källaren eller
vinden
händer grabbade mjukt om skåpet och vips
bars skåpet upp och
ut i trädgården
skåpet kisade med ögonen så längesedan det var

rösterna vandrade i ring runt skåpet
så vackert
vem har målat all plast på

de gjorde så för att det
gamla ej skulle synas
urkällan ej
skulle
synas

hundraden
tusenden
händer
ja så kändes det
slipade med sandpapper
nu kan du tro att det gjorde ont på skåpet
inte allas
skåpet det fnissade och färgen lossnade
allt mer
är jag naken och
fri
andades skåpet
till
sibirisk tiger vilken lapade
äppeldofter i
tempellunden
till fågelhjordarna vilka betade i
trädens kronor
vacker är du
vackra är
vi
en doft steg fram
med mjuk trasa smorde de huden med
godolja
ur tisteljordars händer
putsade de beslagen
skåpet skimrade i tacksamvördnad
händerna bar skåpet in i
röstens
drömkammare

här kan vi andas
min vän

allt har en skugg
samt en ljus sida
en gång bestämde jag mig för att
i allt finns ett gott
hur mycket smuts
hur många täckande lager det än framvisar
finns det ett gott att se
så sade människokvinnan
det var bara det att i och med att jag fattade det beslutet i hand
det var bara det att i och med att jag bestämde mig för detta, i och med att detta blev min bestämmelse hände märkliga ting

först såg det ut att vara kraftiga taggtrådar
sådana de har vid krigsfronter
med taggar mer liknande spikar
jag steg närmre och upptäckte att det jag såg var törnroshäcken helt avklädd från blad
från rosor

det gick ej att gå rakt igenom den
jo, visst hade det gått om det var meningen
och visst hade det gått ändå till priset av sönderriven samt blödande hud
det fanns bara en sak att göra, det var att klättra uppför samt stanna inför vart steg. allt medans jag klättrade berättade häcken sagan, törnrosas saga. jag insåg att dessa korn av gott varsamt kan lirkas fram, just genom att lyfta fram dem inte rakt på så där abrupt, nej – genom att stanna inför vart steg.
i törnroshäcken såg jag tusendroppar och dessa är de jag såg och ser; allt gott.

Inga kommentarer: