tisdag 22 maj 2012

den 22 maj 2012


så är vi
alla
resanden
resande
packningen är
lätt
ändå
syr vi
frenetiskt
tyngder
fast

det

det är en last

en last vilken sänker
dina
fötter i lerdrag

leran

leran kallar in regnen
se
jag löser mina
fjätterklor
*

deltaga
jag sänder dig mitt djupa delrtagande
i hjärtat
ur hjärtats grund kan jag
medleva
din saknad
eller din lycka

deltaga är ett vackert innebördsord
en del löser upp sin enhet samt tager helheten in
detta taga är ej stjäla
det är
till ande gör enhet
tillit andas givna eterflöden

så vad är deltaga
medleva
är det
doften av
evig
för evig skönhet
förevigas
före viga
före
viga

jag skall förena mig med sunnanfloden
sade nordanfloden
sunnan notusfloden; förändring passion
nordan borea ohionfloden; visdom
föreviga
eviga för
evig
för
för
evig

den stora asken suckar
djupt in
sländans trådar begynner skälva

anslaget var ej hårt
mjukt var anslaget

vackra naturtoner svävar
in i harmoniska följen

alla kunde ej höra de tonerna
morrade samt kallade dessa toner dissonanser
till och med falska
kastade dem i fängelsehålor
detta utan att lyssna

vadan suckar du så djupt
hördes eken fråga

jo, jag ser på allas våra rötter
vi har det egentligen lättare än människan

varför säger du så
undrar eken
är vi ej alla förenade

jo
helt visst är det så
tydligklart är det även så
i det vi bortser från stadgekropparna

asken begrundar åter det asken sett

av snäckor
givna av hav
skalen blev för trånga
lämnades in i strömmar
spolades upp till stranden

av snäckor
givna av hav
snidar mannen
med silverblad
snidesmönster
sirliga
sensibla
fragila
skogar
berg
floder
växter
djur

asken begrundar det asken sett

ser du gode ek
jag lever med medlevande samt med deltagande

en hel flock av korpar
landar i kronan

eken
harklar sig
du ser faktiskt ut att ha svarta blad
skimrande svarta blad
korpvingeblad
tecknen äro vita
himlar brinner
eld

vad plägar de förtälja
in i stenar

de viskar orden in i stenar
stenar lägges i tur
in i eld

i varje låga lever blad
tecknen
lösgörs

målar
böljandebilder
av
drömord
verkligas
djup

gode ask säg mig
vad ser du
hur ser
du

jag ser allas våra rötter
träden växter
stenar
ja djuren är oskodda
så de har rötter
eller hur

det
vet jag väl inte
sade eken
jo
jag kan hålla med dig

berätta vidare

människan har för det mesta skor
egentligen för att avskilja sig eller kanske jorda sig
ja det är en märklig soppa hon kokar ibland
jag ser människans fotblad
jag menar fötter
så fantastiskt om; oändliga möten
om hon – människan hade rötter
kan
ske

kan deltagande
medlevande
i den stunden klarna

helt utan hinder
stiga in i skönhetskausalitet

kan ske
kan det så
sade eken

asken
eken
skrockade godmodigt
åt minstone
kan hennes – människans stigar steg med det bli
varsammare
både för henne själv samt för allts rötter

allas
vår
i ett

Inga kommentarer: