torsdag 24 maj 2012

den 24 maj 2012


kameleonten
byter ej färg

för att skada
ej i den sortens rädsla

mer för att lyssna in i vinden

bli ett med

till
insiktsljus
förståelse


organiserad klang

klangvärldsandning

låt oss säga att du bara andas
andas in allt i dina ögon
du söker ej fokusera i utskiljandepunkter
i och med att dina ögon bara andas in allt, befinner du dig i en flimmervärld
detta flimrande är solröken över vägen en gassande het sommardag
luften solandas, darrar, vibrerar, ser ut att vara en glasmantel
enkelt utsagt; asfalten kokar och detta skall då föreställa ångan.
du blinkar och ser dig om. hastande människobyar ansätter luften allt starkare in i virvlar. det du nyligen såg flimra - en flimmerenhet övergår in i virvlande trombisk existens. flimret är samspelande stämmor; organiserad klang. av den trombiska existensen blir klangen nu oorganiserad, det vill säga kaos infinner sig.
plötsligt; av detta spänner du dig. ja – detta kaos är skenande hästar, hjordar och det enda du vet är att di på+ något sätt måste hålla tyglarna – inte stramt ty då stegras paniken, rörelsen är mer att släppa efter, hålla emot; egentligen medföljande vaggande.
ja, detta är vad muskeltonus är. musklerna är elastiska bärselar, sinnena är kanske muskler. nej, du måste ej hålla stånd hålla tyglarna, du vet att det uppkomna oordnade kaoset har behov av dina händer. en enkel bild att se är en gammeldags diligens, där hästarna skräms och rusarskenar. vagnen kränger hit och dit och får du ej stopp på skenandet kommer vagnen med passagerare att vicka – det är vad du söker förhindra genom att hålla i tyglarna tills lugnet infunnit sig. till slut stillnar oordnad in i ordnat kaos, sensibelt kaos – skaparelden.
sinnen, nerver, nerver är kärl
är kanske gralskalkar
är kanske liljekalkar i sina ursprung
i dessas rena substans
nerverna är, består av muskelsubstans
märgen är i detta nervernas verkliga karaktär
grunden till sensibilitet
märgen
märgen är övergången mellan flytande samt fast
visst är det förunderligt att se hur ett övergångsställ ser ut
ett övergångsställ vilken bereder dig säker övergång
visst är det förunderligt att se ett klangspel framför dig ett klangspel; en cylofon
organiserad klang

kanske är vi alla klanger
klangbarn
barnklanger
vad är det barnet upplever i det barnet åker i ett huj rutschkana.
stiger barnet in i
eller ut ur gravitationen
låt oss säga att barnet är en droppe
en tillitsdroppe

droppar är
i havet
är
havet

varför
växer du så högt vackra träd
det är min vilja att vaka med er

varför växer du
jag skall bli större
bättre
överlägsen alla andra
den strimman jagar jag

gör det dig lycklig frågar trollsländan ur trädets bladhand

jas
då kan inte någon trampa på mig

kanske det – sa
fjärilslarven
inte någon annan än du själv
knarrade
kråkan

körsbärsblomman släpper bladen
ett av dem rör vid människans hand
glider ur
handen
faller ned på marken

en oansenlig blomma av okänd art
släpper gräshav vid trädcirkels rötter fram

dig
måste jag lägga stenar om
så vacker du är

blomman ser djupt in i människans ögon
själ

du måste ej
och bygg mig ej en mur

jag är du i det du släpper
den
sortens
kamperövrare av naturen
jag har avstått kampen
kampen är nu ett av maskrosens lätta plymfröer
dunet ur fågelvinge
jag behöver ej bevisa
jag är rosen
trädet
daggdroppen i näckrosens blad
en del av
oändligheten
oskuldsfull är ett vackert ord
så är du utan kamp
behöver ej bevisa så säger
den oansenliga blomman
du ser
du upplever den jag är
vi är alla i vår skönhet rena
*

Inga kommentarer: