fredag 25 maj 2012

den 25 maj 2012

i denna dag stiger smärtan så starkt
upp till ytan

det går ej att svälja den
jag blir tokig av denna (dessa) årslånga
ensamhet
*

barnansikten
barnansikten är
runda

planeter är runda
jorden är
rund
cirkeln är rund

cirkelgodhet
jordpärlas cirkelgodhet
i cirkel andas
svaren

ringar på vattnet

ringarna på vattnet är i
är en är fler
fortplantas
flerfaldigas
en
en
en

når stranden samt stiger in i hjärtat
centrum

ringar i vatten
ser du ringarna
cirklar
jonglören
det är

cirkelgodhet

närvaro i bortovaro
bortovaro i närvaro

vad är det som ger glödlampan
ljus

glödtråden

glöd
rinner mjukt mellan fingrar
i höger hand
håller
hon
glödmoln

moln vilka lägger sig
i handen

i vänster hand snurrar
cirklar
sländan

in i höger hand
diagonalt genom hjärta
löper
tråden till
sländan
till
gagn

låt mig förtälja hur det står till med mig
vem lyssnar

tömd är jag icke
ändock tömd
skall jag – kan jag likna tillståndet vid något är detta
det vilket sker vid allahelgonfirandets förberedelse då pumpor
skalas, karvas ur till lyktor
det är ett slags svarvande
svårbeskrivbart är det jag ser

svarven
svarvar utifrån formen
i det jag upplever sker svarvandet inifrån
genom vad
det är att lyssna till en röst vilken mal samma saker dag ut och dag in med en hög enformig stämma
utmattad är jag
denna besökare – ja, det är så: tömmer mig
jag ser svarven
jag ser samtidigt spinnandet med handslända
denne besökare, är på något sätt sländan och fäster en krok i mig – drar sedan ut livsenergi
nej – inte av elakhet; en del väsen är sådana

att tagas i besittning
jag ser svarven
ser kroppen fästas vid rot och krona – fötter samt huvud –
ser kroppen snurras samt svarvas

plötsligt stiger kaffeplantager fram
grönskimmerblad
bönorna är mogna
flinka fingrar plockar
ser bönornas vandring
så befinner jag mig i köket
bönorna lägges i en kvarn
males
det är också det vilket sker
ett slags söndermalande

jag ser spegelglas
färgade glasskärvor
varje steg blöder ty detta är den enda vägen
just
att gå
över
den

varför blöder stegen
varför brast spegeln
därför att de färgade glasbitarna var ditlagda i smyg
spegeln – hjärtspegeln
skakade sig lös
däri brast glaset

och ja visst kan det vara den framkomliga vägen ur denna kub med ett avgrundsdjup
avgrundsdjupet är ej avgrund
det är av grund

egentligen kan tillståndet där du är fastspänd där uppe vara svarven

lirkar du loss dig – ja, du är ju fastspänd liknar en gångbro mellan kanterna båda – avgrunden är i mitten. lirkar du loss dig faller du handlöst – tror du, så är det ej ty luften bär dig. du svävar samt landar mjukt i hjärtskogens hägn
i hjärtskogens vilda skönhet
den skogen är ej en snörkorsett
är ej en snårskog
den skogen är det kultur är
nämligen; mångfald
däri lever ditt hjärta i rytm
du frågar den krossade glasvägen då
ja, du sitter framför den; sätt dig i stilla begrundan samt lägg bitarna där dessa visar dig i enlighet med ditt hjärta
därvidlag blöder ej stegen och spegeln är hjärtsjön
stig in i den
tvaga dig
i lotussfärens bladregnsdoft
du behöver ej stiga upp
det är ej en sådan sjö
var i dess belivande vatten och du kan nu
höra de främmande smygförsökens ansatser.
du kan mjukt föra undan dem till deras hemstrand
i detta andas helhetens allväv
säg ja till livshaven i den stund
tonen klingar ren
ej skär
i ditt
bröst

glödtråden är i ditt bröst
spunnen av
ödmjukhet
vördnad inför livsvägen

av frånvaron känner du ensamhet
är frånvaron från dig själv – känslokänningen
eller av andras frånvaro
längtan till mötyen omringar dig med ensamhetssnaran vilken är känslan av frånvaron av andra
du vet att det egentligen ej finns andra – de och vi – de och jag
nåväl du är för dig själv i långa stunder
det är ej ensamhet.
tycker du att detta är ordklyveri
ser du vedkubbar falla isär
det är bra
se trädets inre kärna
glödtråden
lanternaljuset
att vara för dig själv eller för sig själv är ett uppsökande av andrum
det är för att stiga in i totalnärvaron
ja – vi vet att ensamheten är tärande
att dessa ord ej förändrar situationen
det skulle de kanske göra i en värld långt bort från staden
långt bortom staden i en värld
i skogarna
i bergen
i allnärvaron
du vet att inte någon annan än du själv kan tända ljuset
en hand är det du känner behov av
en hand i de stunder du haltar
då värken ansätter
handen är där
du är trött på att hålla din egen hand

Inga kommentarer: