måndag 7 maj 2012

den 7 maj 2012


natten – den natten faller tätt över
glansfärger stiger in

moder i himmelsvida säg mig
hur kan det komma sig att månsilverelden brinner vit

detta ord kan
är mycket sägenomspunnet
kan bär samma skrud som jag bär
vit är skruden
samtidigt bärandes pärlemorströmmar
ordet kan är ej en fråga och kan vara en fråga
det är inte ett skall och likaväl ett skall
skall är ett stråk
av uppskjutarvinden

månsilverelden brinner vit ty den är stigen ur hettans, den uppflammande hettans röda eld
vit är den i klarhet
vi vandrar i natten däri sinnens ostyriga lockar flätas in i vackra mönster
ja, sinnen kan ställa till mycken oreda, likt ett stim av lekande barn, valpar, ungar i det de ej har vakandemodern med sig
vakandemodern är sinnenas, låt oss säga lykta, lampa, eld.
du spärrar upp ögonen nu och undrar vad det är jag säger. sinnena dras till denna oas, ö. de förbränns ej, förintas ej. det vilket sker är att sinnena förs in i det  dessa är och därigenom är de din förtrupp, dina spejare, dina redskap för dig att uppfatta livet.

låt oss vandra vidare vägare eller kan ske trängre vägar beroende av hur orden gestaltas eller upplevelsen gestaltar bilderna. det finns alltså i gängse språkbruk ett yttre och ett inre detta för att så att sägandes förenkla tillvarons incitament. låt oss se oss omkring kanske till och med stiga innanför huden, vad ser vi. vi ser en myckenhet av rörelse av liv vad hör vi, ett slags susandesvischande ljud; vi hör blodådersånger. ja, vi är under huden och visst kan det vara rötter allikaväl eller kan ske vattenådror. allt detta har omslutande väggar samt ett inre flytande, det gör inte att dessa är delade eller frånskilda, de är integrerade med i varandra. så är det med allt liv. trädet har bark samt inre samt yttre blodådrorna har en så kallad yttre verklighet och vad är det, det är dina organ samt det och det, för den skull är inte blodådrorna ett egenlevande väsen, allt sammantaget är du. nu är det ju inte så att du kan se själen samt anden på ett likartat sätt som du ser exempelvis blodet, du kan ej sky det faktum att dessa är där i dig så varför bortse från detta faktum, själen och anden bortser inte från dig så varför skall ditt så kallade yttre bortse från dig. allt är en helhet och allt är en slags form av kedjereaktioner. gröten skall kan kokas jämn och len bara om du är totalt närvarande i det du rör med sleven i grytan.
smaklig måltid.

Inga kommentarer: