lördag 5 maj 2012

den 5 maj 2012

jag undrar
har blomman vänt sig
har trädet vänt sig
kronan ser inte riktigt glad ut
krukan ser lite liten ut
marken runt trädets rot ser bevuxen
övervuxen ut

vi stannar vid blomman en stund
gula blad
vissnade blad klipper vi bort
grenar beskär vi

hur är det med roten
vågar vi ge oss på roten

du skall inte ge dig på roten
tala med roten
lyssna
in

varsamt
lyfter jag undan jorden
lyfter upp blomman
växten
oh så skönt säger blomman
växten
skall du ta hand om det vilket inte syns var dag
och ändå syns

det är nu jag blir klarvaken

så är det
du måste vara helt vaken
helt närvarande
helt i uppmärksamhet
fullt medveten
med vet en

du kan inte bara knipsa rötterna härs och tvärs
du ser en del är så kallat bärande
en del har inte är inte redo än
en del är vandrade
en del
en del

seså
tag silversaxen
och skär av
klipp av de vilka ej hör till min väg

länge be grundar jag roten
samt skär
klipper rötter vilka ser livlösa ut

efter en stund säger växten
nu är det nog

varsamt sätter jag växten i krukan
fyller i färsk jord

växten tackar mig
det vore gott med lite regndroppar

jag vattnar jordbädden

växten
trädet
kronan

ler i susandevinden

ofta är vi så fokuserade på kronan
skönheten att vi förglömmer rötterna
rötterna har lika stort om ej mer behov av att vi beskär dem
detta är att likna med att skära av klippa av navelsträngen

det går inte heller att göra på måfå

du måste vara
helt vaken
helt närvarande
helt i uppmärksamhet
fullt medveten
med vet en

Inga kommentarer: