söndag 13 maj 2012

den 13 maj 2012

mödrar av alla vägar
trenne
jag har sökt tyda tecknen
hur kan vi tyda det vilket
inte är att tyda
det vilket är
är

ändå så vilse
sätt dig
stilla

stilla

jag har  sett dimma sjunka
sett dimma stiga

hört det stora moderhjärtat sjunga
en gång följde jag en stämma
klockrena
silvriga
en stämma
flera stämmor
såg så att detta silver var renaste kristall
i det dimman vilken skimrade i turkos med stråk av genomsiktligt röd
befann jag mig i en äng
eller var det ett skepp
ett drömskepp
platsen var fylld med av stenar
på måfå kringspridda
kringspridda vandrare så såg det ut
stenarna strömmade skred drogs sakta till varandra
stod så i ring mer i mjuk ellips
jag vet ej varför detta ord ellips så starkt talar till mig
kanske därför att ögonsolen däri lever
dimmans mjuka slöjor lyfter
av olvinden lyftas slöjor
stenarna är
stenmakaren har rört vid stenar
statyer är dessa eller de  är statyer livfyllda
jag lyssnade till deras vägsånger
hörde havet mjukt röra vid stranden
där sjölejon gäspade stort
där sjökor råmade samt bjöd havskatten mjölk att lapa
en sjöhäst bad mig sitta upp och nu är jag här

mödrar av vägar
trenne
säg mig hur vägarnas tillförsel samt utförsel andas verkar

mödrarna begrundade min fråga
orakel elden steg ur glödkupor
sträckte så fram sina händer med mjuka sidan upp
se våra blodådror

dessa är näten vilka är söner och döttrar till modersvägarna

en av dem tvagade trådar i källan
en av dem färgade trådar ur källan
en av dem varpade trådarna till källan

nu är alla trådar redo
låt oss se
asken sträckte grenar till
en av mödrarna knyter en knut
grenfingrar håller
hon väver
vackra
band

vägband

så är svaret
älskade frågevind

in i
är

vänd dig inåt
det är ej att vända dig
det är att i stillhet se
sinnesguldfiskar simma
utan att äta upp dig utan att förirra dig
du stiger ren ur badet i doft av rosenblad

ställ dig mitt i oväsendet det vill säga mitt i
ljudkvarnarnas malande
fall in i ditt eget väsens tystnad
var i livet månen
moder måne i natten skimrande lugn
vilken vattnar alltet med stjärnstoffregn
det är en fjäril
fjärilen steg in i huset
i kokongen
puppan
dagar nätter stunder vandrar
nu ser fjärilen skalet
var detta jag
skalet ler; jag vaggade dig i smaragdhavet utan att bränna dig
vaggade dig i doften av citronlunden
i doften av vita rosor
lindade in dig
inte för att kväva dig
lindade in dig i mina händers famn
innan det smakade du ivrigt
den värld du steg in i
i din mättnad
redomättnad var det jag lindade in dig
vacker är du i din fjärilsskrud av larven
vacker är du i din larvskrud av fjärilen
du väckte larvens längtan
den du drömde i himmelsfjärilen

har du lekt blindbock
det sätts en bindel för ögonen
så snurras du runt och skall gissa

låt oss säga att det sätts en slags bindel för dina ögon
vid ditt jordpärleinträde

därigenom har du inte en aning om
därigenom vet du inte vad du blir
jo det finns ett hjärta i ditt bröst – det vet

den du står inför, låt oss säga en vän en siare en mästare
ni är ju båda mästare samt lärjunge
lärjunge samt mästare

denne kan ej bevisa
överbevisa dig om den du skall bli

denne kan
inspirera dig
modinspirera

genom att förtälja dig
den väg denne
vandrat
vandrar

det
kan denne genom att denne vet
vem denne är samt att
denne ser dig i den du är

Inga kommentarer: