torsdag 31 maj 2012

den 29 maj 2012

hur kan vi dela
minnen av liv
då allas våra minnen är egenegendom
i mitten är
sannhetens minne

däri andas förlåtelsen
bejakelsen

frågar du hur
mina minnen kanske är svarta
du kanske ser de vilka var runt mig i ljus

så kan du bli den vilken…

balans är ett vackert ord

moder min moder
i regnbågsdalen
du gav och du ger mina ögon färgerna jag målar med mina fingrar
och här står jag inför pansarväggen

den reser sig iskall
hård

se dotter
hur väggen skingras
väggen är skira mjuka fjädermoln

gå igenom pansargördeln vilken är lindad runt dina ögon
upplev vinden
vindens mjuka smekning

jag står inför denna pansarvägg
i den stunden är min känsla att den är pansarhård
ogenombrytbar
jag tar ett steg samt känner väggen lösas
den är dimma
eller kanske mjuka slöjor
spindelvävstunna
jag går in i dimman
kommer ut
eller in i
skimrandegryning

i den andra dagen av den tredje
såg hon
är det eldflugor
eldgnistor
salamanderögon

i den andra dagen av den tredje synes eldar tändas
eldar vakna sträcka sig är vidsträckta lemmar
solglödsslöjor
loja katter
spinnande gryningsgarn

stämmor höres stiga sjunka stiga
luften värmes och det hon ser förundrar henne storligen

hon står med en hand med sand
sanden rinner glödande genom fingrar
är du förebud

hon ser bergen flyta
segla med eldhav
de säger min hud är stelnad
fast är huden
du såg pansarväggen
var den är den hård

bergen seglar ty jag är form samt ickeform
jag är liv
rörelse
nu
eldhav

tag denna hand med sand
kasta mig in i vinden
se jag flyger
är
molnfärdare
sanden glittrar
tusenskönors ögon
stämmor höres
förenas i vävandetoner
och med dem synes bergen dansa
synes bergen breda ut oändligvida vingar

och fåglar omfamnar
det vaknande
barnet


i en vemodsskopa i sjöögas grund seglar barnet dröm utan stötar
sjööga bär grunden. skopan är av masur, kudden är av näver, mjuk mossa är underlag, täcket är ängsulls himlamoln.
barnet seglar i stjärnsläckt natt. räds icke natten vilar i rosenkindad sömn.
ögon följer vakar.
vemodsskopan är hennes händer, håller dig vackra barn

barnet står framför. ja – vad är det. hör vatten porla. blad, grenar, ormbunkar är draperade i skönhet. glider undan.
bergsväggen reser sig hög.
skrovlig ådrig full av ålder. sakta vidgas strimman, månstrimman.
vem är du, vem är du vilken står vid dörren.

jag har förts hit av omsorgsvinden
min bön är; låt mig komma in.

bergsväktare tillåter dörren öppnas
barnet stiger in

med ens
genom detta skimrar bergets väggar vilka är av glas i det upplysta mörkret. först en strimma så gryningsskimmer, vaknande väckandestund, ljuset växer.
ve modet
är ett korn
ett glömkorn

plantera kornet i en vacker såhand
se kornets blomning
modets blomma

så gör barnet
så följer barnet rådet
du ledde mig hit
ser sig om och märker att in är ut
hand i handom vandrar berget barnet, barnet berget och ansiktet
ansiktet sköljs av nåd av välsignelse

nu
strålar
nattens
stjärnvägar
klara

vem är du då
vem jag är

jag är ditt vittne
ditt hjärtas röst

så är vi

Inga kommentarer: