torsdag 12 juli 2012

den 10 juli 2012

tidvattensvågen
vart
reser denna
vart
stiger denna

är vågen
ett oupplösligt faktum
och vad
är
egentligen detta faktum

kan tid ”ställas” in i vatten
och är det först i detta element tiden stiger in i det tid är skapat till

vad
är
vågen
är vågen en fallande eller
stigande rörelse

jag säger gärna
vågen är en vävande rörelse
vilken i denna rörelse
löses upp
ej till försvinnande
till
skimrande vattendroppar
vilka är
det
andningsluften är

jag följde vågorna
lyssnade till det vågorna sade
vågorna vilka
nuddade
stranden

vågorna vilka nuddade stranden sade
se våra kammar
våra händer
omlott lägga vi dessa
kupar vågen till
ödmjuk
ömhets rörelse
ödmjuk är icke kuvad
ödmjuk är strålandeglädje innerlig
uterlig
in – ärlig
ut – ärlig
förenar oss med cirkeln
oändlig andas tiden
den upplösta tiden
vilken är den gudomliga tiden
ej den tidsbegränsade tiden
den gudomliga
tiden: till intighet drömmer evig nära

iden
ur hjärtat
är den blixt vilken skingrar molnen
inspirationens ljus av imaginations vingar

ser du
i regnskogen
vibrerande
vingar

vibrerande
kolibri
*

du kan icke väva med en varp av trassel
med trådar vilka gått av
du kan ej väva med trasiga solvögon

vävandet är ett slags noggrannhet

nog

grann

het

en slags disciplin
noggrannhet samt disciplin
är välgörande i balans
i stunder av virvlar av virveltrassel

pass upp
noggrannheten, disciplinen kan övergå
till begränsningar
i den stunden blir de murstenar

ja, pass upp så begränsningen ej bygger murar

sannheten kan endast framstå
i det stormen bedarrat
*
(hon sätter sig)

hon sätter sig helt stilla i äppellunden
i äppellunden där äpplena har fallit

ett äpple håller hon i handen
skär en klyfta ur
vit skimrar klyftan
rött, purpurrött skimrar skalet

hon för klyftan till
de lätt särade läpparna
körsbärsläpparna

en  stund
en strimstund
skymta
vita
pärlor

hon tuggar äppelbiten
klyftan

i den stund hon sväljer
är
äpplet
åter
helt

detta upprepas
gång efter annan

fågel frågar henne
vad är det du gör

det kan jag ej
svara dig
detta är
uppgiften jag gavs

ser du fågel vän och frände
bröstet mitt öppnade jag
en sten föll ur

stenen grodde
grodde i min handjord

insåg gjorde jag
stene var och är
en äppelkärna

en äppelkärna av sandvågens
ökentempel

mitt sinne håller jag
rent
därigenom
kan jag se

det

hela

Inga kommentarer: